דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מה לאכול כדי להיות בריא? פשוט, אוכל שאתה הכנת

הרבה פעמים אנחנו נתקלים בסיסמאות כמו: "צריך לאכול בריא", "איך שומרים על תזונה נכונה", ולכולנו יש איזו תמונה של שולחן עץ כפרי, סלט צבעוני ורענן וקערת פירות. האם זה מה שזה אומר "לאכול בריא" או "נכון"? ומה אם בכלל אין לי שולחן עץ…? מה עושים אז?

כשחושבים על זה, כולנו אנשים שונים עם צרכים שונים. לא יכול להיות שלכולנו מתאים אותו התפריט בדיוק. שלא נדבר על אלרגיות ורגישויות שונות, או פשוט טעמים שאנחנו אוהבים ולא כל-כך אוהבים. קשה מאוד לעקוב אחרי תפריט שלא ממש מתחברים אליו, ועוד לפני כן, איפה מוצאים כזה "תפריט נכון" ואיך יודעים שהוא מוצלח ומתאים לי?
כיום הרשת מוצפת בטיפים על תזונה, ועד שתבין בדיוק מה "כנראה" בשבילך, תצטרך לעשות מחקר מעמיק, ובעיקר מבלבל.

כמטפל שיאצו, גם אני ממליץ להרבה אנשים לשנות את הרגלי התזונה שלהם כדי לשפר את אורח חייהם לטווח הארוך ולמנוע את החזרה של אותן הבעיות שהביאו אותם לטיפול מלכתחילה.

אני נתקל בהרבה מטופלים עם מצב שברפואה הסינית נקרא "חוסר יין". יין הוא האספקט החומרי והמזין של הגוף. חוסר בו יכול להוביל לתופעות כמו כאבי גב תחתון, גלי חום, כאבי ראש, קשיים בשינה ועוד. וכדאי (אם לא הכרחי) לשפר אותו דרך תזונה.

והנה שוב: נשאלת השאלה, מה לאכול כדי להיות בריא?

והתשובה שלי תהיה: כל אוכל שאת/ה הכנת.

לא, הכוונה היא לא לשניצל טבעול שחיממת במיקרו, אלא לאוכל שהכנת ממוצרי בסיס כמה שפחות מעובדים (ירקות, קטניות, קמח, מלח וכו'). הדגש הוא על כמה שפחות מעובד אבל לא צריכים להיות פנאטים. למשל טופו, חלב קוקוס, רוטב עגבניות, פסטה. כל אלא הם מוצרים מעובדים, ואולי בצדק, כי להתחיל עכשיו להכין פסטה מאפס מצריך לא מעט עבודה. אבל כן אפשר להסתכל על המרכיבים ולקנות את המוצר עם הכי פחות מרכיבים ועם האחוז הכי גדול של המרכיב אותו אנו רוצים. למשל רוטב עגבניות מ-100% עגבניות. ומדוע? להלן הסיבות:

  1. הכי קרוב למקוראוכל מעובד מאבד המון מערכיו התזונתיים. למשל, שימו לב בעצמם לערכים של החלבון בקופסאות שימורים של חומוס, שעועית או תירס לעומת הערכים של המוצר היבש.בנוסף, כשאנחנו אוכלים אוכל מעובד, אנחנו מכניסים לגוף כל מיני חומרים שאנחנו לא מכירים ובטוחים בהשפעה שלהם על הגוף שלנו. מערכת החיסון שלנו והכבד משקיעים אנרגיה בהתמודדות עם החומרים הלא רצויים. אנרגיה שאפשר היה להפנות במקום ללוחמה בחיידקים/וירוסים, בתאים סרטניים, בדלקות ועוד. "משאבי האנוש" של מערכת החיסון אינם בלתי מוגבלים.
  2. הכי מתאים לי. כשאני עורך את הקניות בשבילי ואני בוחר מה לבשל, ברור שאבחר דברים שאני אוהב ושיהיו טעמים לי. כלומר אני לא מוכרח לאכול חסה רק כי אומרים שזה בריא. אני בשליטה מלאה, וזו הזדמנות בשבילי לבדוק דברים, לטעום טעמים חדשים וללמוד על עצמי איך ומה עושה לי טוב.
  3. להשקיע בעצמיאולי הטיעון החשוב ביותר. אם אנחנו רוצים לחזק את אספקט ה"יין" אצלנו בגוף, אולי לא מספיקה רק איכות האוכל אלא גם התהליך עצמו. להזין את עצמנו, להשקיע בעצמו, לחזק את הקשר שלנו למקום בו אנו גרים, לבית שלנו, ולשורשים שלנו. כן כן, אולי זה נשמע קצת רוחני אבל ליצור סביבה ביתית יותר אצלנו בבית ישפר לנו את השינה, את מצב הרוח ואת תחושת הביטחון, ואלה יכולים לשפר את תפקוד מערכת העיכול שלנו לפי הרפואה הסינית. מדהים. הרווחנו פעמים.ובכלל, כיום בחברה בה אנו חיים, סדר העדיפויות שלנו מאוד משונה. אנחנו מעדיפים לראות טלוויזיה עד שעה מאוחרת ולדעת שזה יפגע לנו בשינה ושזה עושה לנו רע. אבל קשה לשנות הרגלים.כשנתחיל להשקיע בעצמנו, זה עשוי להוביל לתגובת שרשרת שרק תפתח לנו עוד את העיניים ותגרום לנו לרצות לעצמנו רק עוד ועוד טוב.

    להכין תבשיל ייקח לנו בין חצי שעה לשעה פעם בכמה ימים. האם באמת אין לנו את הזמן לזה? אפשר גם להזמין חברים ולבשל יחד ואז זה בכלל כיף, וגם מחזק את הקשרים החברתיים שלנו. שוב הרווחנו פעמיים. וגם החברים.

בונוסים נוספים:

  • הרבה, אבל הרבה יותר זול. תבשיל שהכנת בבית יעלה גג 30 ש"ח ויכיל בתוכו לפחות ארבע מנות. כלומר, שבעה שקלים למנה. תעשו את החישוב בעצמכם מול שניצל טבעול מהסופר או לשבת בבית קפה.
  • יותר אקולוגי. פחות אריזות, פחות פלסטיק, פחות מפעלים פחות זיהום. פשוט.

לסיכום, אם אנחנו רוצים לאכול בריא אבל לא יודעים איך, פשוט אפשר לאכול בבית. למצוא מתכון, לגשת למטבח, ולהכין לעצמנו את האוכל. יש בכך כל-כך הרבה יתרונות: בריאותיות, נפשיות, כלכליות ואקולוגיות. והבישול הביתי טומן בחובו גם הנאה גדולה מאוד וסיפוק שאין להתעלם ממנו.

אולי ישנה דיאטה שמתאימה לכם בדיוק ותעשה לכם ממש טוב. אבל אם אתם לא יודעים מה היא, פשוט אפשר להתחיל לבשל בבית. זה בטוח יעשה לכם ולגוף שלכם טוב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!