דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

מזרח תיכון / הרמטכ״ל התראיין לעיתון סעודי: ״מוכנים להחליף מידע מודיעיני״

בריאיון לאתר החדשות ״אילאף״, שפועל מלונדון, אוסיף ואמר אייזנקוט ״יש הסכמה מלאה ביננו לבין סעודיה - שמעולם לא היתה אויב שלנו. צריך לבצע תוכנית אסטרטגית גדולה וכוללת לעצור את הסכנה האיראנית"

ראש המטה הכללי גדי אייזנקוט בביקור בכנסת. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
ראש המטה הכללי גדי אייזנקוט בביקור בכנסת. צילום: יונתן זינדל / פלאש 90.
שי ניר

"אנו מוכנים לשתף מידע אם יש צורך בכך, יש אינטרסים משותפים רבים ביננו לבינם", כך אמר הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט בראיון נדיר לכלי תקשורת ערבי בהתייחס לשאלה האם ישראל משתפת את סעודיה במידע מודיעיני.

אייזנקוט התראיין אתמול (חמישי) לאתר החדשות הסעודי "אילאף" שפועל מלונדון. בראיון, אייזנקוט התייחס לאיום של איראן על היציבות במזרח התיכון ולניסיונה להתבסס בסוריה. כמו כן, התייחס לאפשרות של שיתוף פעולה ביטחוני בין ישראל למדינות ערב הסוניות"המתונות", והתפתחויות אזוריות אחרונות בהן התפטרות ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי.

ביחס לעמדה המשותפת בין ישראל לסעודיה בצורך להיאבק בהתעצמותה של איראן אמר אייזנקוט כי ״ישנה הסכמה מלאה בינינו לבין סעודיה – שמעולם לא הייתה אויב, שלא נלחמה בנו או שאנו נלחמנו בה. אני חושב שיש הסכמה מלאה בינינו ובינם בכל מה שנוגע לציר האיראני", וסיפר "השתתפתי במפגש רמטכ"לים בוושינגטון, וכששמעתי מה הנציג הסעודי אמר מצאתי שהוא תואם לגמרי מה שאני חושב בכל הנוגע לאיראן, לצורך להתמודד אתה באזור והצורך להפסיק את תכנית ההתפשטות שלה".

לדברי אייזנקוט, איראן מעוניינת "להשתלט על המזרח התיכון באמצעות יצירת סהר שיעי מלבנון ועד איראן, ובהמשך דרך המפרץ ועד הים האדום" והוסיף, "אנחנו חייבים למנוע מזה לקרות".

ביחס להתנגדות הישראלית לנוכחות איראנית במרחב הסורי אמר אייזנקוט כי "דרישתנו היא שחיזבאללה יעזוב את סוריה, ושאיראן והמיליציות שלה ייסוגו מסוריה. אנחנו אמרנו, בגלוי ובאופן שקט וחשאי, שאנחנו לא נקבל התבססות איראנית בסוריה באופן כללי – ובמיוחד התרכזות שלהם ממערב לכביש דמשק-סווידא (למעלה מחמישים ק"מ מגדר המערכת של ישראל – ש.נ.)" והוסיף, "אנו לא נרשה שום נוכחות איראנית, הזהרנו אותם מבניית מפעלים או בסיסים צבאיים ואנו לא נרשה זאת".

שרי החוץ של סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין בפגישה במצרים. (צילום: Khaled Elfiqi, Pool, via AP).
שרי החוץ של סעודיה, איחוד האמירויות, מצרים ובחריין בפגישה במצרים. (צילום: Khaled Elfiqi, Pool, via AP).

ביחס לאפשרות לבסס קואליציה אזורית המשותפת לישראל ומדינות ערב הסוניות אמר אייזנקוט כי ארה"ב מגבה ותומכת במהלך, "עם הנשיא טראמפ, יש הזדמנות להקים קואליציה בינלאומית חדשה באזור. צריך לבצע תוכנית אסטרטגית גדולה וכוללת לעצור את הסכנה האיראנית. אנו מוכנים להחליף מידע עם המדינות הערביות המתונות, כולל מידע מודיעיני כדי להתמודד עם איראן". אייזנקוט בדבריו התייחס להבדלים בין המעצמות, ארה"ב ורוסיה, באופן השפעתן ומעורבותן מתוך האינטרסים שלהן במזה"ת, "ארה״ב מנסה לחזק ולתמוך בציר הסוני המתון באזור מבלי להכניס צבאות או להילחם בשטח. מצד שני, מדיניות רוסיה מסתכלת אך ורק על האינטרסים הרוסיים בסוריה. הרוסים יודעים היטב איך להסתדר עם כל הצדדים, הם כרתו ברית עם אסד, איראן וחיזבאללה מצד אחד, עם האמריקאים במלחמה נגד דאעש ועם טורקיה ואיתנו במסגרת מנגנון מניעת החיכוך שעובד בצורה מצוינת".

הרמטכ״ל התייחס גם לנושא הלבנוני על רקע התפטרותו של חרירי. "הפתעה" אמר  איזנקוט על ההתפטרות, "חיזבאללה החל להרגיש לחץ פיננסי – הוא נכנס לבעיות חומריות גדולות. אנחנו רואים ירידה בתמיכה בחיזבאללה, יש סדקים בציבור התומך בו ויש גם הפגנות בדאחיה – דבר שלא ראינו בעבר". על רקע החשש כי המצב הפנימי הלבנוני עשוי להידרדר עד שיאלץ את ישראל לתקוף את המדינה אמר אייזנקוט כי, "אנו רואים ניסיונות איראניים שעלולים להביא להסלמה, אבל אינני רואה סיכוי גבוה לכך בשלב זה". על רקע המתיחות בגבול הצפון והחשש שכל צד עשוי לפרש לא נכון את מהלכי הצד השני אמר אייזנקוט כי "אירועים טקטיים מקומיים יכולים לגרום לעימות אסטרטגי נרחב".

ביחס למדיניות הישראלית בנוגע למלחמת האזרחים בסוריה אמר אייזנקוט "יש לנו מדיניות ברורה – לא להתערב במלחמה בסוריה" והוסיף על רקע האיום הישראלי החריג, מלפני שבועיים שישראל לא תאפשר את כיבוש הכפר הדרוזי חאד'ר, "אלא אם אנחנו רואים ניסיון לפגוע באחים שלנו, הדרוזים. אנחנו התערבנו בכפר חאד'ר – הכנו טנקים בחרמון והזהרנו את ג'בהת אל-נוסרא שנתקוף אותם אם הם יכנסו לחאד׳ר. בכך הסתיים המשבר". על רקע הטענות מצד משטר אסד וגורמים דרוזים בישראל לפיהם ישראל מסייעת לארגון הג'יהדיסטי ג'בהת א-נוסרא אמר אייזנקוט כי אלו דברים משוללי יסוד, "א-נוסרה ודומיו הם אויבים שלנו כמו דאעש. יותר מפעם אחת תקפנו אותם. אנו מסייעים לכפריים בגולן מבחינה רפואית ואנו מסייעים לאחינו הדרוזים. אנו מסייעים מבחינה הומניטרית בלבד".

הפעם האחרונה בה התראיין רמטכ"ל ישראלי לכלי תקשורת ערבי היה רב אלוף במילואים, דן חלוץ, בשנת 2005, ערב תכנית ההתנתקות, באל-ג'זירה.  

רוחאני בצעדה פרו פלסטינאית באיראן שלשום
רוחאני בצעדה פרו פלסטינאית באיראן שלשום
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!