דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
26.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.1°חיפה
  • 25.7°אשדוד
  • 24.6°באר שבע
  • 23.4°אילת
  • 17.1°טבריה
  • 21.2°צפת
  • 26.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תימן

רעב עולמי / תימן: לפחות 130 ילדים מתים מרעב ומחלות מידי יום

האו״ם וארגוני סיוע בינלאומיים מזהירים שהמצור שמטילה סעודיה על תימן יגדיל את שיעור התמותה | בשנת 2014 השתלטו החות'ים, ארגון צבאי בגיבוי איראן, על צנעא | בתגובה פתחה סעודיה במבצע להדיפת החות'ים

ילדים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן (צילום: AP Photo/Hani Mohammed).
ילדים בתור לחלוקת מזון בצנעא, תימן (צילום: AP Photo/Hani Mohammed).
אוריאל לוי

ארגון סיוע בינלאומי מתריע שלפחות 130 ילדים מתים מדי יום ברעב ומחלות בתימן מוכת המלחמה. הארגון "Save The Children" מסר שלשום (רביעי) כי המצור שהטילה סעודיה על תימן יחריף את שיעור התמותה. לפי ההערכות הארגון, כ-50 אלף ילדים מתו מאז תחילת השנה. עוד מזהיר הארגון שמיליון ילדים עלולים להידבק בקָרֶמֶת (דיפתריה) המתפשטת במהירות במדינה, וכי יש חשש להתפרצות מחודשת של כולרה, שהתפשטותה דעכה אחרי שנדבקו בה כ-900 אלף בני אדם בחצי שנה.

סעודיה חסמה את הגישה לנמלי התעופה והים של תימן אחרי שהמורדים שיגרו טיל לעבר ריאד לפני כשבוע. ביום שני הודיעה ריאד שהיא תסיר את המצור לאחר שנמתחה ביקורת בינלאומית נוקבת על ההשלכות ההומניטריות הקשות שלו, אך הסרת המצור תיהיה תקפה רק בשטח שבשליטת הממשלה של הנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי המגובה על ידי סעודיה.

שלוש סוכנויות של האו"ם קראו היום לסעודיה להסיר את המצור מתימן והזהירו כי אלפים בסכנת חיים. "מחיר המצור הזה נמדד במספר החיים שאבדו", מסרו דייויד ביזלי, אנתוני לייק וטדרוס אדהנום גהברייסוס, ראשי תכנית המזון העולמית, יוניצ"ף וארגון הבריאות העולמי. הם הזהירו כי 7 מיליון בני אדם מצויים על סף רעב, וללא פתיחת הנמלים שנסגרו, המספר הזה עלול לזנק בעוד 3.2 מיליון.

ראשי הסוכנויות של האו"ם קראו לריאד לאפשר להם להעביר סיוע דרך הנמל חודיידה, שנמצא בשליטת המורדים והיה נתיב האספקה ההומניטרית העיקרי עד למתקפה של החות'ים על בירת הממלכה. בקואליציה הסעודית טוענים כי הנמל משמש את איראן להחדרת כלי נשק וציוד לחימה הכולל טילים בליסטים לבני בריתם החו'תים, אולם בטהראן מכחישים זאת.

בספטמבר 2014 השתלט ארגון צבאי של אזרחי תימן החות'ים, בגיבוי איראן, על צנעא והכריז על הקמת ממשלה חדשה בראשותם. תוך כחצי שנה כבשו החות'ים כשליש משטחה של המדינה בחלקה המערבי. ב-26 במרץ 2015 פתחה קואליציה של מדינות ערביות ומוסלמיות, בהובלת סעודיה, במבצע "סופה נחרצת", שמטרתו להדוף את החות'ים ולהחזיר את השלטון לידי ממשלת תימן הסונית הגולה.

מאז מתחוללת בתימן מלחמה בין ארבעה צדדים: החות'ים בגיבוי איראן, השולטים במערב המדינה; השבטים הסונים, הנאמנים לממשלה הגולה ונתמכים בקואליציה בינלאומית בראשות סעודיה; אל-קאעידה בחצי האי-ערב; ודאעש (פורשי אל-קאעידה).

בשנתיים וחצי האחרונות, יותר מ-10,000 אזרחים וכ-35,000 חמושים נהרגו במלחמה בתימן.  למעלה מ-3 מיליון נעקרו מבתיהם בעקבות המלחמה וכ-19 מיליון בני אדם (כ-80% מאוכלוסיית תימן) נזקקים לסיוע הומניטרי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!