דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

יגאל עמיר / אשת רוצח רה"מ: נבקש משפט חוזר, השר בנט: יסיים את ימיו בכלא

לריסה טרימבובלר, שנישאה לרוצח ראש ממשלת ישראל, כתבה אמש (שבת) בדף הפייסבוק שלה שיגאל עמיר ידרוש משפט חוזר | השר נפתלי בנט: "רוצח ראש הממשלה צריך לסיים את ימיו בכלא, בנושא הזה אין ימין ושמאל"

אנדרטת רבין - סימני עמידה של יצחק רבין ויגאל עמיר (צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקימדיה)
אנדרטת רבין - סימני עמידה של יצחק רבין ויגאל עמיר (צילום: ד"ר אבישי טייכר, מתוך ויקימדיה)

אשתו של רוצח ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין ז"ל, לריסה טרימבובלר, פרסמה אתמול סטטוס בחשבון הפיסבוק שלה, בו היא מצהירה שהרוצח יגאל עמיר, ידרוש משפט חוזר.

כזכור, עמיר רצח את ראש ממשלת ישראל בסיום העצרת 'כן לשלום – לא לאלימות', שהביעה תמיכה במהלכים המדיניים אותם הובילה ממשלת רבין השנייה. לרצח, ולעצרת התמיכה ברבין ובשלום, קדמה הסתה שהשתוללה ברחובות ישראל, כשתמונתו של רבין התנוססה בהפגנות הימין עטוף בכאפייה, או משול להיטלר, והקריאות 'רבין רוצח, רבין בוגד' ו'בדם ואש את רבין נגרש' נורו מפיותיהם של מפגינים משולהבים. מרבית המנהיגים הפוליטיים בזמנו לא עמדו אל מול גלי ההסתה.


בסיום עצרת השלום, ב-4 בנובמבר 1995, ירד ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, במדרגות עיריית ת"א בדרכו למכונית השרד שלו, כשהרוצח עמיר, ירה בגבו מטווח אפס. לאחר מכן שיחזר עמיר את הרצח, הודה בו ולא הביע חרטה.

עמיר הורשע ברצח ראש הממשלה רבין ונגזר עליו מאסר עולם. בגין פגיעה במאבטחו של רבין הוא נידון ל-6 שנים נוספות. במשפט נוסף שנגע לקשירת הקשר לביצוע הרצח, נידון עמיר ל-8 שנים נוספות בכלא. עמיר כלוא בתנאים של אסיר ביטחוני, כלומר תחת החשש שהוא עתיד לפגוע בביטחון המדינה.

הדין הפלילי בישראל מאפשר משפט חוזר בכמה מקרים: אם בית משפט פסק שאחת הראיות שהוגשו במשפט המקורי יסודה בשקר או בזיוף ואלמלא אותה ראיה הייתה תוצאת המשפט משתנה לטובת הנידון, אם הוצגו עובדות או ראיות חדשות העשויות לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון, ואם אדם אחר הורשע באותו המעשה, כשממשפטו של אותו אדם עלה כי מי שהורשע לראשונה בעבירה לא ביצע אותה. בנוסף, אם יש חשש ממשי שנגרם עיוות דין. אשתו של רוצח ראש הממשלה לא סיפקה רמז לעילה בגינה ידרשו משפט חוזר.

בשנת 2001 עבר בקריאה שלישית 'חוק יגאל עמיר' בגרסתו המרוככת. החוק קובע כי עונשו של עמיר לא יקוצר, אך אינה מגבילה את הנשיא לחון את הרוצח, כפי שנוסח החוק בהתחלה. למעשה, בהתאם לחוק, יכול נשיא לחון את רוצח ראש הממשלה, ובכך להתעלם מהמלצות ועדת השחרורים. החוק לא הגביל את הקמפיינים לשחרורו של עמיר, שעולים מדי פעם לתודעה הציבורית, ואף את נישואיו של עמיר ללריסה, ואף לא את הולדת בנו.

יגאל עמיר משחזר את הרצח במהלך חקירת המשטרה (AP Photo/Nati Harnik)
יגאל עמיר משחזר את הרצח במהלך חקירת המשטרה (AP Photo/Nati Harnik)

תגובות במערכת הפוליטית

ח״כ ד״ר נחמן שי (המחנה הציוני) בתגובה לסטטוס אשת רוצח ראש הממשלה, לפיו הוקם צוות לבקשת משפט חוזר ליגאל עמיר, "יגאל עמיר לא יזכה ליום אחד מחוץ לכלא. כל המחשבות והרעיונות על משפט חוזר שווים לאפס. לרוצח ראש ממשלה בישראל אין סליחה ואין מחילה. טרם נולד הנשיא שיחון אותו״.

ח"כ איציק שמולי בהתייחס ליגאל עמיר: "יגאל עמיר הוא רוצח שפל וצריך למות בכלא. הוא ירה לא רק בגבו של ראש הממשלה אלא בגבה של המדינה כולה. את הריקבון מוטב להותיר עמוק בבית הכלא ולא לחשפו שוב לציבור."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!