דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זימבבואה

בעולם / אמש נשיא זימבבואה סירב להתפטר, היום מסתמן שיתפטר תמורת חסינות

בנאום טלוויזיוני לאומה, אמר אמש (א') רוברט מוגאבה כי "האירועים בשבוע האחרון אינם מהווים איום לחוקה, או לשלטוני" | הבוקר דווח ברשת CNN כי הנשיא אכן יתפטר | מאבק בין אליטות שונות הוביל להפיכה צבאית במדינה

נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה נושא את נאומו לאומה אמש. בנאום נמנע מלהכריז על התפטרותו (צילום: AP Photo)
נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה נושא את נאומו לאומה אמש. בנאום נמנע מלהכריז על התפטרותו (צילום: AP Photo)
אוריאל לוי

בעדכון מפתיע שהתקבל מזימבבואה מסתמנת התפתחות נוספת במצב הפוליטי במדינה. מקור רשמי מוסר כי כעת הנשיא רוברט מוגאבה מוכן לפרוש מתפקידו ויקבל, יחד עם אשתו גרייס, חסינות מלאה. זאת לאחר שאמש, בניגוד למתוכנן, הוא הפתיע את הנהגת מפלגתו ואת מנהיגי העולם כאשר נמנע מלהתפטר.

בנאום שנשא לאומה, בו אמור היה להכריז על סיום תפקידו כנשיא, אמר הרודן כי ימשיך בתפקידו. זאת למרות ההסכמות בין הגנרלים המחזיקים בו ובמוסדות השלטון לבין ראשי מפלגתו לפיהן מוגבה יסיים את תפקידו מיד. לפני הנאום שנשא מוגבה לאומה הצביעה מפלגת השלטון ZANU-PF בעד הדחתו והדחת רעייתו מהמפלגה. שבוע שעבר השתלט הצבא על המדינה לאחר שמוגבה הדיח את סגנו בצעד שמטרתו להבטיח את מעמדה של אשתו כמי שתחליף אותו. הציבור הרחב תומך במהלך ההפיכה השלטונית של הצבא.

"האירועים בשבוע האחרון אינם מהווים איום לחוקה, או לשלטוני כראש המדינה", הכריז מוגאבה, בן ה-93. "אני מודע להתפתחויות האחרונות במפלגתי", הודה, ואמר כי יש לענות להן בדחיפות. עם זאת, הוא הוסיף כי יפקח על קונגרס המפלגה שיערך בחודש הבא. הנאום נישא ממעונו בו הוא מוחזק במעצר על ידי הצבא. רעייתו גרייס מוגאבה, אשר נגדה כוונה ההפיכה הצבאית, נמלטה לנמיביה.

מפלגת השלטון הודיעה בחשבון הטוויטר הרשמי שלה שמוגאבה חרג מהטקסט של הנאום שאמור היה לשאת, ודילג על השורות בהן אמור היה להכריז על התפטרותו. תהליך ההדחה הרשמי של מוגאבה, מנהיגה היחיד של המדינה ב-37 שנות עצמאותה, אמור להתחיל היום.

כריס מוצוונגוואה, מנהיג ארגון ותיקי מלחמת העצמאות ומי שהוביל את הקמפיין להדחת הרודן בשנה וחצי האחרונה, הבטיח כי הליך הדחתו של מוגאבה יימשך. הוא אמר כי התושבים ייצאו לרחובות הבירה ביום רביעי הקרוב, אחרי שמוקדם יותר הזהיר כי אם מוגאבה לא יסכים לפרוש – "העם יבוא עמו חשבון".

הדור הצעיר מול וותיקי מלחמת העצמאות

הרודן מוגאבה, המחזיק בתואר מנהיג המדינה המבוגר בעולם, לא הסתכסך עם צבאו בכל 37 שנות שלטונו. בשבוע שעבר הדיח מוגאבה הזקן את סגנו מננגאגוואה, בצעד שנועד לפנות מקום ולאפשר לאשתו לרשת את מקומו. אשתו נהנית מתמיכה של קבוצת צעירים המקורבים לשלטון ואוחזים בתפקידים בכירים רבים, ויש להניח כי ההפיכה הצבאית מכוונת גם נגדם. עליית כוחה של גרייס מוגאבה גרמה להתנגשות עם האליטה הקודמת, ותיקי מלחמת העצמאות שנערכה ב-1980, שנהנו בעבר מפריבילגיות רבות במפלגת השלטון, וסולקו מתפקידי מפתח בשנים האחרונות.

מנהיג ארגון הווטרנים ממלחמת העצמאות קרא למדינות אפריקה לשתף פעולה עם זימבבואה, ובירך את פעולות הצבא. לדברי כריס מוטסונגווה, בעל הון ופוליטיקאי המזוהה עם האליטה הישנה, מדובר "תיקון של המדינה שעמדה על סף תהום". עוד הוסיף כי הממשל צבאי יוביל לסביבה טובה יותר לעסקים, לאחר שנים של האטה כלכלית.

[mappress mapid="199"]

 

הנשיא מוגאבה שולט במדינה מאז שנוסדה באפריל 1980, לאחר מלחמת עצמאות בה הדיחה את שלטון רודזיה – מדינה בחסות הכתר הבריטי שעל בסיסה נוסדה זימבבואה. מוגאבה היה פעיל נגד שלטון האפרטייד של הלבנים ברודזיה עוד טרם פרצה המלחמה, והפך למנהיג פוליטי בעודו יושב בכלא בשל השתתפותו במאבק נגד שלטונות רודזיה. לאחר שזימבבואה זכתה לעצמאות, הוביל מוגבה גל של אלימות נגד הלבנים במדינה ונגד שבט המנדבה – הקבוצה האתנית השניה בגודלה במדינה. אזרחיה הלבנים של זימבבואה הסתלקו מהמדינה במהירות, בשעה שהנשיא מוגאבה קרא לעצמו "היטלר של אפריקה". שלטונו הדיקטורי של מוגאבה הביא את המדינה לפשיטת רגל והוא נאלץ לקבל עליו את השפעת המערב, ממנו סלד, על מנת להציל את המדינה.

על פי הודעת משרד החוץ הישראלי, שוהים במדינה כ-170 יהודים וישראלים. 108 בבירה הררה ועוד 64 בעיר בולאוואיו. הם הונחו על ידי ראשי הקהילה היהודית להישאר בבתיהם וכרגע לא ידוע על מצוקה כלשהי. השגריר בפרטוריה נמצא בקשר שוטף עם ראשי הקהילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!