דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיל הפרישה לנשים

סבתא, לכי לעבוד / מחלוקת סביב העלאת גיל הפרישה לנשים: האם להחריג מקצועות שוחקים?

באוצר מתנגדים להצעתו של יו"ר ועדת הכספים גפני להגדיר מקצועות שוחקים בהם לא תשלל קצבת זקנה ולהעריך את הזכאות לדמי אבטלה של נשים מבוגרות | גפני: "אעלה את גיל הפרישה רק אם אשתכנע שהנשים לא יפגעו"

יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים החלה אתמול (שני) את דיוניה על מתווה גפני להעלאת גיל הפרישה לנשים. הדיונים נפתחו לאחר ששר האוצר כחלון לא מסר את חוות דעתו לועדה חודשים ארוכים. המחלוקת המרכזית עם האוצר היא בהגדרת מקצועות שוחקים. ח"כ גפני: "נוכח העלייה בתוחלת החיים נדרש להעלות את גיל הפרישה, אך לא נאפשר זאת כל עוד לא נבטיח במאת האחוזים, שאף קבוצה של נשים לא תיפגע כתוצאה מהמהלך".

עפ"י המתווה שהכין יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, גיל הפרישה יעלה בהדרגה מגיל 62 ל-64. זאת לאחר שבדיון הקודם בנושא, הסכימו חברי הוועדה שגיל הפרישה צריך לעלות, אך רק תוך הבטחה של מניעת פגיעה בקבוצות נשים שעשויות להיפגע במיוחד כתוצאה מכך; נשים מוחלשות, נשים במקצועות שוחקים, נשים שנפלטו משוק העבודה טרם גיל הפרישה, בסביבות גיל 55 וכד'.

עיקרי המתווה: גיל הפרישה יעלה בהדרגה במשך עשר שנים, הרחבה ביחס למתווה של האוצר, נשים מגיל 55 ומעלה תהיינה זכאיות לשנתיים דמי אבטלה ויוכלו לפצל את התקופה הזו לשתי פעימות, וזאת בשונה מהמצב היום, שניתן לקבל 7 חודשי אבטלה. בנוסף, נשים באותם גילאים יוכלו לעבור הכשרות מקצועיות על-מנת לחזור ולשלבן בשוק העבודה. כמו-כן, כולל המתווה מענק עבודה, מס הכנסה שלילי, לנשים שמשתכרות שכר נמוך החל מגיל 57.

עפ"י המתווה שזוכה לתמיכת כל חברי ועדת הכספים, יתאפשר לנשים מגיל 55 לעבור הכשרה מקצועית במקביל לקבלת דמי אבטלה. בעניין מס ההכנסה השלילי, המתווה מגדיל את המענק הניתן לנשים מגיל 57 המשתכרות שכר נמוך פי- 2.5 מהמצב הקיים ומוסיף מדרגה נוספת, כך בניגוד למצב כיום שבו מס הכנסה שלילי מתקבל רק משכר של 2,000 שקלים ומעלה, סף השכר יירד ל- 1,250 ₪ ל- 2,500 שקלים.

כאמור המחלוקת המרכזית היא סביב השאלה מהן מקצועות שוחקים, והאם בכלל נכון להחריג אותם. על פי המתווה נשים שעובדות במקצועות שוחקים יוכלו לפרוש לפני גיל 64 בלי שתיפגע זכאותן לקצבת זקנה. נציג אגף התקציבים בדיון, כפיר בטאט הסתייג מהגדרת מקצועות שוחקים ומההרחבה של תקופת הזכאות לדמי אבטלה. בטאט אמר בדיון, "החשש העיקרי שלנו מדמי אבטלה זה התמריץ השלילי לתעסוקה ואם ייקבע שנתיים זה אכן תמריץ שלילי. רק העלות של דמי אבטלה לשנתיים לכל העשר שנים של העלאת גיל הפרישה זה 4.3 מיליארד שקלים, קרי 430 מיליון שקלים בשנה. יש 40 אלף נשים בשנתון בקבוצות הרלוונטיות ו- 800 מהן מנצלות את דמי האבטלה" בעניין סוגיית המקצועות השוחקים אמר, "אנחנו חושבים שזה לא נכון לקבוע רשימה סגורה של מקצועות שוחקים".

מנהל אגף מאקרו ומדיניות בבנק ישראל, ד"ר עדי ברנדר אמר בדיון, "העלאת גיל הפרישה עד היום השפיעה חיובית על העלאת שיעורי ההשתתפות בשוק העבודה וגם הנשים העובדות הגדילו את הכנסתן. אלו שלא עבדו נפגעו וגם אלו שעבדו בשכר נמוך והמשך העבודה לא פיצה אותן על אבדן הזכאות לקצבה. יש לדאוג לרשת ביטחון מקיפה; העלאת דמי אבטלה ומערכת דמי הביטוח הלאומי לאותה קבוצת גיל, נשים שהיום בנות 58 לא נערכו להעלאת גיל הפרישה מעבר ל-62 ולדאוג שלאורך התהליך שכאשר תגמר ההעלאה, שנשים ייערכו לתהליך הזה. נכון להעלות בתקופה הראשונה את דמי האבטלה לשנתיים לאותן נשים בקבוצה".

גפני אמר בדיון, "ועדת הכספים מקדמת את המתווה הזה להעלאת גיל הפרישה לנשים מתוך הבנה שאין ברירה וככל שתוחלת החיים עולה וגיל הפרישה לא עולה, נוצרים גירעונות אקטואריים שבסוף מי שייפגע מכך אלו הם כל הנשים שחוסכות לפנסיה. יחד עם זאת, לא נקדם את העלאת גיל הפרישה שלא במסגרת המתווה הזה, שרק הוא מבטיח שלא ייפגעו נשים מוחלשות כתוצאה מהמהלך. בין השאר, אני לא מוכן שנשים בגיל 55 יישארו ללא כלום, בשום מצב לא אקח על עצמי את העניין הזה. אני אעלה את גיל הפרישה רק אם אוודא שנשים לא תיפגענה מכך".

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "חוסר הנכונות של האוצר והעקשנות של פקידיו להכיר בכך שיש נשים שאינן יכולות להמשיך עוד לעבוד, שיש מקצועות שוחקים, זה מה שמונע מזה זמן רב את הפתרון בסוגיה. בכל העולם יש הגדרות שיטתיות של מקצועות שוחקים. הגשתי יחד עם עוד חברת כנסת הצעת חוק שמגדירה מקצועות שוחקים כנהוג בעולם. זה דבר שחייב להיות מעוגן בחקיקה. אם הנושא הזה לא יקבל מענה וגיל הפרישה יעלה אנחנו נותיר ציבור שלם של נשים עם לא מעט שנים בלי שום הכנסה, בלי פנסיה, בלי קצבת זקנה  ובלי דמי אבטלה". ח"כ יחימוביץ' הודתה לגפני על הבאת המתווה.

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) בירכה אף היא את גפני על המתווה ואמרה: "לב העניין זה הפיצוי לאותן נשים שתיפגענה אנושות מדחיית הגיל שבו הן זכאיות לקבל קצבת זקנה. חייבים לעמוד על-כך שהן תהיינה זכאיות לשנתיים דמי אבטלה, אחרת לא נוכל לעזור לאותן נשים שהולכות להתרסק. בנוסף, יש לאפשר הכשרה מקצועית על חשבון המדינה כבר מגיל 45".

ח"כ רחל עזריה (כולנו) הצטרפה אף היא לברכות על המתווה ואמרה: "אנחנו צריכים להשקיע בהכשרה מקצועית לכל הנשים. בהצעה הנוכחית אישה צריכה לא לעבוד במשך 3 שנים כדי לקבל הכשרה מקצועית, זה מופרך. שוק העבודה משתנה במהירות, אנחנו לא יודעים איזה מהמקצועות שהסטודנטיות היום לומדות ימשיכו להתקיים בגיל 60. המטרה היא להגדיל את ההכשרות המקצועיות באמצע הקריירה, בגילאי 45 עד 55. לא רק פתרון לשנתיים – שלוש קדימה, אלא ראייה ארוכת טווח".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, סיכם את הדיון ואמר: "אנחנו מודעים לכך שהמוקש הכי גדול בנושא הזה זה המקצועות השוחקים. אני סבור שמקצוע שוחק הוא בעיית החוק הזה (העלאת גיל הפרישה – ט.כ.), אם לא נגיע להסכמה בעניין הזה, לא יהיה חוק. אין מציאות אחרת שלא תהיה התייחסות למקצועות שוחקים. יש לקבוע תנאי פרישה מיטיבים במקצועות שוחקים. את זה על האוצר לקבל, אחרת לא יהיה מתווה". גפני קרא לאנשי האוצר לבוא בדברים עם הייעוץ המשפטי לוועדה ועם נציגי ההסתדרות וארגוני הנשים על-מנת לגבש הסכמות לקראת הישיבה הבאה בנושא.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!