דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטוח סיעודי

אל תשליכני / מיליארד ש"ח בשנה: הממשלה וההסתדרות סיכמו על תכנית סיעוד חדשה

לפי התכנית יוגדלו שעות הטיפול לסיעודיים קשים, מימון הילדים לאשפוז ההורים יבוטל, וקשישים יזכו לטיפולי שיניים בחינם | המבוטחים בביטוח קולקטיבי ייקלטו בקופ"ח ללא אכשרה וחיתום | כחלון: ״המדינה מכניסה את היד עמוק לכיס ולוקחת אחריות על אזרחיה״

מסיבת העיתונאים של ניסנקורן ליצמן וכחלון בנושא הביטוח הסיעודי (צילום: דוברות משרד האוצר)
מסיבת העיתונאים של ניסנקורן ליצמן וכחלון בנושא הביטוח הסיעודי (צילום: דוברות משרד האוצר)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שר האוצר משה כחלון, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ושר הבריאות יעקב ליצמן הודיעו הערב (שני) על תכנית לאומית חדשה בתחום הטיפול הסיעודי, שעלותה מעל למיליארד ש"ח ויישומה יחל ב-2018. לפי התכנית, הקצבה החודשית לקשישים במצב סיעודי קשה תגיע ל-5,000 ש"ח בחודש, וכמות שעות הטיפול שיקבלו תגדל בעד 40%. בנוסף, השתתפות ילדי המאושפזים באשפוז הסיעודי תבוטל, ומבחן ההכנסה לקבלת מימון לאשפוז יכלול את הכנסתו של הקשיש ובן/בת זוגו בלבד – מה שצפוי להרחיב את מעגל הזכאים למימון האשפוז הסיעודי ע"י המדינה.

עוד נקבע כי מבוטחי הביטוחים הקולקטיביים מעל גיל 60 יוכלו להצטרף לביטוח קופת חולים ללא תקופת אכשרה וללא חיתום. בכך אמור להיפתר החשש כי כ-200 אלף ישראלים בגילאים מבוגרים, שהביטוח הסיעודי הקולקטיבי שלהם יתבטל בסוף 2017, יוותרו ללא כיסוי סיעודי. בנוסף ייקבע רובד חדש לקצבת הסיעוד לקשישים ברמת תפקודית גבוהה של כ-1,000 שקל בחודש להכנסתם הפנויה.

בנוסף כוללת התכנית שיפור של שירותי הבריאות והרווחה לקשישים: מרבית טיפולי השיניים לקשישים מעל גיל 75 יוכנסו לסל הבריאות, הקשישים יזכו לטיפול רפואי בביתם ע"י רופאים ואחיות מקופות החולים, וייבנה מערך שירותים חברתיים בקהילה לטובת הקשישים שיגביר את מעורבותם בקהילה וישפר את רמת חייהם. בנוסף נאמר בהודעת האוצר וההסתדרות כי קופות החולים יפתחו מערך שיקום בקהילה, כדי לשפר את איכות חייו, להאט את הידרדרות הקשיש ולהאריך את תוחלת חייו הבריאה. בנוסף ייבנה מודל של ליווי לקשיש סיעודי – גורם מקצועי שיעזור לקשיש ולמשפחתו במיצוי הזכויות של הקשיש ובבניית תכנית טיפול אישית ומותאמת עבורו שתהווה כתובת אחת לכל צרכי הקשיש.

כחלון, ליצמן וניסנקורן הודיעו כי התכנית תאושר במסגרת אישור התקציב והתכנית הכלכלית הצפויים בינואר 2018, ותיושם בהדרגה החל מהשנה הבאה.

במסיבת העיתונאים אמר כחלון כי "התכנית מעבירה לאזרחים מסר ברור – המדינה מכניסה את היד עמוק לכיס ודואגת לאזרחים שלה אנחנו לוקחים את האחריות. יש לישראל כלכלה חזקה. בחודשים האחרונים אני שומע הרבה דיונים מה לעשות עם פירות הצמיחה. אני אמר לכם מבחינה ערכית מוסרית וכלכלית הדבר הטוב ביותר זה לשים את הכסף במקומות האלה אצל הקשישים שזקוקים לעזרה. הכסף הזה נותן רשת ביטחון לחלשים בחברה שזקוקים לעזרה".

שר הבריאות יעקב ליצמן, שעיגן בהסכם הקואליציוני של יהדות התורה והליכוד קידום רפורמה בסיעוד, אמר כי "הנושא הזה הוא סופר חברתי. מערכת הבריאות בארץ מצויינת, עם כל הבעיות. זה לא מספיק שאנשים חיים יותר, צריך לתת להם אפשרות לחיות יותר טוב. אני מודה לשר האוצר וראש הממשלה שעשו הכל כדי להגשים את ההסכם.".

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, שהכריז לפני שבועיים על סכסוך עבודה כללי במשק בדרישה לפתור את משבר הביטוח הסיעודי, הוסיף כי "זהו ערב של בשורה. מדינת ישראל שינתה את פניה בכל הקשור לביטוח הסיעודי. יש פה התגייסות לעזרה לאדם הסיעודי בביתו, בשירותים הרפואיים וגם בקהילה, כחלק ממהלך כולל לעזור לקשישים הסיעודיים". הוא הוסיף כי "הדרך שאנחנו מתווים זו דרך של שינוי חברתי, של התחשבות בזולת, של ראיית האדם שקשה לו, והסיסמה שאמרנו 'אל תשליכני, ואל תעזבני' – היום אנחנו יכולים להגיד שכולנו מיישמים את הציווי הזה".

ניסנקורן ציין כי המהלך יעודד כניסה של ישראלים לתחום הסיעוד ויפעל לשיפור מעמדם, ע"י הוספת מענק לקשיש שיעסיק בביתו עובד סיעוד ישראלי, והענקת תמריץ כלכלי לישראלים שיעבדו בסיעוד.

מוביל המאבק הסיעודי בכנסת, ח"כ איציק שמולי, אמר על תכנית הסיעוד שהוצגה הערב כי היא "צעד ראשון בכיוון הנכון". "אני שמח על כך שלאחר 4 שנים של מאבק אימצו מרכיבים חיוביים וחשובים מהצעת החוק שלי, וביניהם: ביטול מבחני ההכנסה למשפחה, שיפור השירות בקהילה וטיפולי שיניים לקשישים. כל זאת לא היה קורה ללא מעורבותו החברתית של שר האוצר כחלון. יחד עם זאת, על אף חלק מהדברים הטובים, לא מדובר במודל סיעוד ממלכתי וגם עתה, בעיקר בשל הכיסוי הלא מספק ביחס להוצאות האדירות, מי שלא יחזיק ביטוח מסחרי לא יצליח לשרוד כלכלית. כמו כן, אין פתרון של ממש לנפגעי הביטוח הסיעודי קבוצתי שנזרקים מהפוליסות ונותרים ללא מענה." שמולי הוסיף כי "ניקח את המרכיבים החיוביים בהצעה ונפעל בשבועות הקרובים בשיתוף פעולה כדי להרחיבה."

יו״ר הסתדרות הגימלאים שמוליק מזרחי בירך את יו״ר ההסתדרות על הסיכום. לדבריו, "ההסתדרות כתנועה חברתית הובילה את המאבק הסיעודי, כאשר ניסנקורן לא היסס לאיים בשביתה כללית אם לא יימצא פתרון לנושא הסיעוד כולל לכמיליון מבוטחים בביטוח הסיעוד הקולקטיבי".

הסיקור החי הסתיים.
ניתן לקרוא את הסיקור כפי שהיה

כחלון: מיליארד ש"ח בשנה לתכנית סיעוד

"אחד האתגרים הגדולים שטיפלתי בהם בהיותי שר אוצר וגם השר ליצמן טיפל בזה", אמר כחלון", "כמו הרבה משברים אנחנו מגיעים למשבר הזה אחרי שנים של הזנחה פושעת. הפקירו אלפי קשישים לחסדו של הגורל. מול עינינו עמדה הבטחה אחת – לא להשאיר אף קשיש ואף אזרח ללא כיסוי סיעודי זה הדור שבנה את המדינה שלנו יש לנו חובה מוסרית אליהם ולא נפקיר אותם. המענה לקבוצות האלה יהיה כולל במסגרת ביטוח סיעודי ממלכתי."

לפי כחלון – מבחן ההכנסה לזכאות לסיעוד לא יכלול יותר את הכנסת ילדיו של הקשיש, הקשישים הסיעודיים יקבלו טיפולים באמצעות רופאים ואחיות שיגיעו לביתם, מרבית טיפולי השיניים לקשישים מעל גיל 75 יהיו בחינם, למעט טיפולים מיוחדים. בנוסף, הילדים לא יצטרכו להשתתף במימון הביטוח הסיעודי של הוריהם.

"התכנית מעבירה לאזרחים מסר ברור – המדינה מכניסה את היד עמוק לכיס ודואגת לאזרחים שלה אנחנו לוקחים את האחריות. יש לישראל כלכלה חזקה. בחודשים האחרונים אני שומע הרבה דיונים מה לעשות עם פירות הצמיחה. אני אמר לכם מבחינה ערכית מוסרית וכלכלית הדבר הטוב ביותר זה לשים את הכסף במקומות האלה אצל הקשישים שזקוקים לעזרה.הכסף הזה נותן רשת ביטחון לחלשים בחברה שזקוקים לעזרה", אמר שר האוצר.

 

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן: "מיישמים את הסיסמה ׳אל תשליכני ואל תעזבני׳"

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר כי "זהו ערב של בשורה. מדינת ישראל שינתה את פניה בכל הקשור לביטוח הסיעודי. מרגע חקיקת החוק, הקשישים הסיעודיים יזכו לקיצבה של 5,000 ש״ח. מי שירצה להעסיק עובד סיעודי ישראלי יקבל תמריץ נוסף, וגם עובדי הסיעוד הישראלים יקבלו תמריץ". ״זאת״ הסביר ניסנקורן ״לשם שיפור מעמד העובד הסיעודי".

"בסופו של דבר אנחנו יודעים שהביטוחים הסיעודיים הקולקטיביים זה פתרון זמני, שצריך היה להחליף אותו בפתרון קבע ועכשיו אנחנו מחליפים אותו בביטוח סיעודי ממלכתי. סיכמנו עם המפקחת על הביטוח שמי שהיה מבוטח בביטוח הסיעודי הקולקטיבי יוכל להיכנס ללא חיתום לביטוח של קופות החולים כביטוח משלים למה שדיברתי עליו עד עכשיו". ניסנקורן ציין שעל פי הסיכום, הפעימה הראשונה תשולם ב-1 במרץ, עם העברת תקציב 2019, "כדי שאנשים יוכלו להרגיש את זה כבר בשנה הבאה".

"הנטל שקיים היום במוסדות שלא נותנים לאדם הסיעודי לקבל זכאות למוסד בגלל שיש הכנסת ילד – יבוטל", אמר ניסנקורן והוסיף "מעכשיו יתייחסו רק להכנסת האדם הסיעודי ובת זוגו, מבלי להתייחס לילדיו. אלו שתי בשורות יוצאות דופן, וזו המשמעות של ביטוח סיעודי ממלכתי. יש פה התגייסות לעזרה לאדם הסיעודי בביתו, בשירותים הרפואיים וגם בקהילה, כחלק ממהלך כולל לעזור לקשישים הסיעודיים".

ניסנקורן שיבח את כחלון, "שר אוצר חברתי בנשמה שלו", ואמר כי "מה שהתחיל בעליית שכר המינימום, המשיך בעליית שכר מעמד הביניים וממשיך בהעלאת קצבאות הנכים שהייתי שותף לסיכום עליה, ממשיך עכשיו עם האוכלוסיה הסיעודית. זה שינוי פנים מאוד חשוב למדינה שכל אחד מאיתנו רוצה אותו וצריך אותו. הדרך שאנחנו מתווים זו דרך של שינוי חברתי, של התחשבות בזולת, של ראיית האדם שקשה לו, והסיסמה שאמרנו 'אל תשליכני, ואל תעזבני', היום אנחנו יכולים להגיד שכולנו מיישמים את הציווי הזה".

ליצמן: "זה לא מספיק שאנשים חיים יותר, צריך לתת להם אפשרות לחיות יותר טוב"

שר הבריאות יעקב ליצמן אמר במסיבת העיתונאים: "בשבילי זה ערב חגיגי. נכנסתי בהסכם קואליציוני עם ראש הממשלה לקיים סיעוד ממלכתי, ואני מודה לו מאד שדחף לקיום ההסכם הקואליציוני. הנושא הזה הוא סופר חברתי. מערכת הבריאות בארץ מצויינת, עם כל הבעיות. זה לא מספיק שאנשים חיים יותר, צריך לתת להם אפשרות לחיות יותר טוב. אני מודה לשר האוצר וראש הממשלה שעשו הכל כדי להגשים את ההסכם.

ליצמן ציין גם את הסיכומים הנלווים להסכם – טיפולי שיניים לקשישים מעל גיל 75, וביטול מבחן ההכנסה לילדים כתנאי לקבלת כיסוי סיעודי."זו בשורה גדולה לקשישים ולמשפחות, והטיפולים יהיו טובים יותר", אמר.

מסיבת העיתונאים על הביטוח הסיעודי - בהשתתפות כחלון, ליצמן וניסנקורן

יו"ר הסתדרות הגימלאים: "ההסתדרות כתנועה חברתית הובילה את המאבק הסיעודי"

יו״ר הסתדרות הגימלאים שמוליק מזרחי בירך הערב את יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על הסיכום עם הממשלה בנושא הביטוח הסיעודי. לדבריו, "ההסתדרות כתנועה חברתית הובילה את המאבק הסיעודי כאשר ניסנקורן לא היסס לאיים בשביתה כללית אם לא יימצא פתרון לנושא הסיעוד כולל לכמיליון מבוטחים בבטוח הסיעוד הקולקטיבי". מזרחי הזכיר כי מבקר המדינה וסגן שר האוצר קבעו שהביטוחים הסיעודיים שנעשו היו בעצם הונאה של הקשישים, ובירך על ההובלה וההישג למען ציבור הקשישים בישראל בבחינת "אל תשליכני לעת סיעוד".

ח"כ עמיר פרץ: "צעד חשוב עבור אזרחי ישראל לקראת סיעוד ממלכתי"

ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה התייחסו לתכנית הסיעוד.

מוביל המאבק הסיעודי בכנסת, ח"כ איציק שמולי, אמר על תכנית הסיעוד שהוצגה הערב כי היא "צעד ראשון בכיוון הנכון". "אני שמח על כך שלאחר 4 שנים של מאבק אימצו מרכיבים חיוביים וחשובים מהצעת החוק שלי, וביניהם: ביטול מבחני ההכנסה למשפחה, שיפור השירות בקהילה וטיפולי שיניים לקשישים. כל זאת לא היה קורה ללא מעורבותו החברתית של שר האוצר כחלון. יחד עם זאת, על אף חלק מהדברים הטובים, לא מדובר במודל סיעוד ממלכתי וגם עתה, בעיקר בשל הכיסוי הלא מספק ביחס להוצאות האדירות, מי שלא יחזיק ביטוח מסחרי לא יצליח לשרוד כלכלית. כמו כן, אין פתרון של ממש לנפגעי הביטוח הסיעודי קבוצתי שנזרקים מהפוליסות ונותרים ללא מענה." שמולי הוסיף כי "ניקח את המרכיבים החיוביים בהצעה ונפעל בשבועות הקרובים בשיתוף פעולה כדי להרחיבה."

יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון אמר כי הוא "מברך על צעד חיובי בדרך לחלוקה צודקת ונכונה יותר של המשאבים. אני מקווה שהוא אכן ייצא לפועל בהקדם. יישום מלא בפועל של התכנית, תצמצם את אי-השוויון תוריד את מפלס החרדה ותקטין את העוני. כי מה זה עוני? חלוקה לא נכונה של עושר. אני מברך את שרי הבריאות והאוצר ואת יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על מאמציהם לצמצום הפערים החברתיים".

ח"כ עמיר פרץ (המחנה הציוני) אמר כי ״תכנית הסיעוד שהוצגה הערב היא צעד חשוב עבור אזרחי ישראל לקראת סיעוד ממלכתי. הדרך עוד ארוכה, אך בפעולה נחושה נגיע למימוש כולל של המתווה לביטוח סיעודי ממלכתי שח״כ איציק שמולי הציג כבר לפני ארבע שנים״. פרץ הוסיף כי ״היעד של מדינת ישראל צריך להיות ׳כל אדם ישלם על פי יכולתו ויקבל על פי צרכיו׳, שערך הערבות ההדדית יגבר על כל המכשולים ושכל אזרח יזכה להזדקן בכבוד״.

חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס שיבחה את ליצמן וכחלון על התכנית. ״טוב עשו שר האוצר ושר הבריאות שהחליטו לקחת אחריות על מחדל הביטוח הסיעודי. אני מברכת על ההחלטה להרחיב את השירותים הניתנים לאוכלוסיה זו שקורסת תחת הנטל הסיעודי עם כל ההוצאות הנלוות. מקווה כי זה צעד ראשון בדרך לפיתרון יסודי ומעמיק בדמות ביטוח סיעודי ממלכתי אמיתי.״

יו"ר הועדה המשותפת לבניית תוכנית אב לאומית לאזרחים הוותיקים בכנסת ח"כ טלי פלוסקוב (כולנו) בירכה על תוכנית הסיעוד הלאומית: "מפלגת כולנו ושר האוצר משה כחלון מוכיחים שוב כי יש מי שדואג לקשישים במדינה. רפורמת הסיעוד היא בשורה אמיתית לאזרחים הוותיקים במדינת ישראל. תוכנית הסיעוד הממלכתית צפויה לתת טיפול סיעודי הוליסטי לאזרח הוותיק ובכך להקל עליו ועל משפחתו. כמי שהייתה שותפה בגיבוש התוכנית, אני יודעת לומר כי מדובר ברפורמה חשובה בקנה מידה היסטורי."

פרטי התכנית, מתוך ההודעה המשותפת למשרד האוצר ולהסתדרות:

בהודעה משותפת למשרד האוצר ולהסתדרות הכללית פורטו בנקודות עיקרי תכנית הסיעוד הלאומית שהוסכמה:

"התכנית תאושר במסגרת אישור התקציב והתכנית הכלכלית הצפויים בינואר 2018, ותיושם בהדרגה החל מהשנה הבאה.

  • תוספת שעות משמעותית לטיפול סיעודי בבית בחינם – הגדלה של עד כ-40% בכמות שעות הטיפול שיינתנו לקשישים במצב הסיעודי הקשה ביותר. שוויה המקסימלי של הקצבה בכסף יעמוד על כ-5,000 שקל בחודש.
  • יצירת רובד חדש לקצבת הסיעוד לקשישים ברמת תפקודית גבוהה של כ-1,000 שקל בחודש להכנסתם הפנויה.
  • הכנסת טיפולי שיניים לקשישים לסל הבריאות – על מנת להקל את ההוצאה הכספית על טיפולים רפואיים לקשישים בישראל.
  • הגדלת מעורבות קופות החולים בבית הקשיש – תכניות שישלבו טיפולי בריאות לקשישים בביתם ע"י רופאים, אחיות ושימוש בטכנולוגיות.
  • הקמת מערך שיקום בקהילה – קופות החולים יפתחו מערך שיקום בקהילה כדי לשפר את איכות חייו, להאט את הידרדרות הקשיש ולהאריך את תוחלת חייו הבריאה.
  • צמצום ביורוקרטיה – טופס מאוחד ומבחן אחד לכל קשיש סיעודי.
  • שיפור איכות והגדלה משמעותית של השירותים החברתיים בקהילה – בניית מערך שירותים חברתיים בקהילה לטובת הקשישים שיגביר את מעורבותם בקהילה וישפר את רמת חייהם.
  • מתאם טיפול (Case Manager) – גורם מקצועי שיעזור לקשיש ולמשפחתו במיצוי הזכויות של הקשיש ובבניית תכנית טיפול אישית ומותאמת עבורו שתהווה כתובת אחת לכל צרכי הקשיש.
  • השתתפות ילדי המאושפזים באשפוז הסיעודי תבוטל.
  • מבוטחי הביטוחים הקולקטיביים מעל גיל 60 יוכלו להצטרף לביטוח קופת חולים ללא תקופת אכשרה וללא חיתום.
  • הגדלת שכר המטפלות והמטפלים לחיזוק ועידוד התעסוקה בענף."

להערכת חטיבת המחקר של בנק ישראל, 1 מכל 5 קשישים סיעודיים יתקשה לממן קבלת שירותי סיעוד, כשל-75% מהזקנים הסיעודיים שאינם יכולים לממן סיעוד עבור עצמם אין ביטוח סיעודי פרטי וליתר יתכן שיש ביטוח אך הוא אינו נותן מענה נאות.

בסוף דצמבר 2017 תיגמר ההארכה האחרונה שניתנה ע"י הממונה על אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, דורית סלינגר, לביטוחים הקבוצתיים. מצב זה ישאיר מעל למיליון איש ללא ביטוח סיעודי לאחר שנים בהן שילמו עבור ביטוח זה.

לפני כשבועיים הכריז יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן על סכסוך עבודה כללי במשק בעקבות מחדל הביטוחים הקבוצתיים. במהלך 20 שנה ידעו אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר כי הביטוחים הקבוצתיים לא שווים את הסכומים ששילמו עבורם ולא עצרו את הביטוחים הללו. ניסנוקרן דרש בהכרזת הסכסוך כי ימצא פתרון מיידי ל-200 אלף האנשים שכבר אין להם ביטוח סיעודי ולמיליון שיפלטו מהביטוח בסוף 2017.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!