דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משרד העבודה

משפט העבודה / הוגשו כתבי אישום נגד שתי חברות קבלן שפעלו ללא רישיון

משרד העבודה הגיש כתבי אישום כנגד שרי צדוק (מאסטר בניקיון), ור.י.א אביב ניהול ואחזקת מבנים בע"מ | השר כץ: "פגיעה בוטה בשכר העובדים ובתנאי עבודתם" | מנכ"ל אביב ניהול: מדובר בחברה שפעלה תחת שמנו, אך לא קשורה אלינו

עובדת ניקיון במסדרונות משרד האוצר (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
עובדת ניקיון במסדרונות משרד האוצר (צילום ארכיון: קובי גדעון / פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חקירה פלילית שערך מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה והרווחה הסתיימה בהגשת כתבי אישום כנגד שתי חברות קבלן – שרי צדוק (מאסטר בניקיון), ור.י.א אביב ניהול ואחזקת מבנים בע"מ – שפעלו, לכאורה, ללא רישיון קבלן שירות כנדרש בחוק. בנוסף הגיש המינהל כתבי אישום כנגד ארבע חברות שהתקשרו עם חברת שרי צדוק, בגין הזמנת שירותים, לכאורה, מקבלן שאינו מורשה.

כתב אישום נוסף הוגש נגד אור החיים, המפעילה מוסדות חינוך במגזר החרדי, והמנכ"ל שלה משה מגנוז, זאת אחרי שבביקורת של חוקרי מינהל ההסדרה והאכיפה נמצא כי במשך תקופה ארוכה הלינה את שכר עובדיה – עובדי הוראה, מטבח ואחזקה – וכן כי סכומים שנוכו משכר העובדים עבור קרנות פנסיה, גמל והשתלמות לא הועברו ליעדם במועד, בניגוד להוראות החוק. חברת אביב ניהול הואשמה אף היא בעבירות דומות.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, אמר כי "מדובר בעבירות שמשמעותן פגיעה בוטה בשכר העובדים ובתנאי עבודתם, פגיעה שהיא חמורה אף יותר כאשר מדובר בעובדי קבלן -המשויכים לאוכלוסיות מוחלשות בעלי כוח מיקוח נמוך".

התובעת הראשית, עו"ד גלי לוי, הוסיפה כי "את המקרים המוזכרים לעיל מאפיינת העסקה שלא בהתאם להוראות החוק של אוכלוסיית עובדי הקבלן, וכן של עובדי הוראה המועסקים על ידי עמותה במגזר החרדי. בשני המגזרים אנחנו מבחינים בקושי של עובדים לפנות ולהגיש תלונות, אם מתוך חשש לאבד את מקור הפרנסה ואם עקב חוסר מודעות לזכויות המגיעות להם על פי חוקי העבודה. אנו שמחים על כך שלמרות הקשיים הצלחנו להביא לדין מעסיקים שהתעלמו מהוראות הדין ובכך פגעו בעובדיהם ורמסו את מתווה ההסדרה והנורמות שרצה המחוקק להבטיח בשוק העבודה בישראל".

מנכ"ל חברת ר.י.א אביב ניהול ואחזקת מבנים בע"מ, אבי זעפרני, אמר לדבר ראשון, בתגובה לכתב האישום, כי "אני 20 שנה בתחום, אנחנו יושבים ברחוב שוסטר ברמת אביב. לפני כעשר שנים בא בחור, שכנראה שגר באחד הבניינים שטיפלנו בו – ועשה שימוש בלוגו ובניירות המכתבים שלי, ופתח חברה בבאר יעקוב עם אותו שם ולוגו דומה. הוא עבד שם במשך כמה שנים וכנראה קיבל די הרבה בניינים. חשבתי לתבוע אותו, אבל בסופו של דבר החלטתי לא להגיד נגדו תביעה – אבל התחילו להגיע אלי טלפונים של עובדים וספקים שלא קיבלו תשלום. כנראה שעשה עוקץ או פשט רגל". לדבריו, הבלבול בין החברות גרם לו לנזקים עסקיים.

מבדיקת כתב האישום שהוגש כנגד החברה, עלה כי שם הנתבע הוא אביב ירון והחברה שבבעלותו ממוקמת בבאר יעקב, כפי שטען זעפרני. לא ניתן היה לאתר את פרטיה של החברה לקבלת תגובה.

"מי שהולך לקבל את הרישיון הזה, מעבירים אותו תלאות, נכנסים לקרביים של העסק, וצריך לשים ערבויות" הסביר את זעפרני את מצבו, "מצד אחד דורשים מהחברות את הסטנדרטים האלה – ומנגד חוסר המודעות בקרב הלקוחות שלנו ביחס לחוק הוא גדול. ואני למעשה מתחרה נגד חברות ללא רישיונות, שלא עובדות בצורה חוקית, והדיירים שמעסיקים את החברות הללו לא מודעים לזה שזו למעשה עבירה פלילית".

חוק העסקת עובדים על ידי קבלן כוח אדם, שנחקק ב-1996, אכן קובע כי קבלני כוח אדם או ספקי שירותים בתחומי השמירה, האבטחה והניקיון, מחויבים בקבלת רישיון ממינהל ההסדרה והאכיפה.

קבלת הרישיון מותנת בבדיקת הרקע ואופן ההתנהלות של החברה ומנהליה, ומאפשרת למינהל לפקח על העסקת העובדים בחברה ועל קיום זכויותיהם הסוציאליות. חשוב לציין כי החוק קובע עונש פלילי לא רק על קבלן שירות המספק שירותים ללא רישיון, אלא גם על מזמין שירות המתקשר עם חברה שעובדת ללא רישיון. זאת, בכדי להרתיע ולהגביר את יכולת האכיפה של זכויות עובדי חברות הקבלן המשויכים, על פי רוב, לאוכלוסיות מוחלשות.

מינהל ההסדרה והאכיפה מפעיל קו חם לדיווח אנונימי על הפרת חוקי העבודה – ביניהם חוק זה, שמספרו *2570.

תגובת שרי צדוק ואור החיים לא התקבלה, נכון לשעה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!