דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מבקר המדינה

חקיקה / מבקר המדינה: "צר לי על הניסיון לפגוע אנושות בסמכויות משרדי"

השופט בדימוס יוסף שפירא התייחס להצעת החוק להגבלת סמכויותיו של מבקר המדינה במעמד הגשת דוח הרשויות המקומיות | ח"כ בצלאל סמוטריץ', יוזם הצעת החוק: "פשוט מדהים כמה שמבקר המדינה לא מכיר את תפקידו. הוא אינו שומר סף"

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל  פלאש 90).
מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).

מבקר המדינה, יוסף חיים שפירא, תקף היום (שלישי) בחריפות, את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי), להגבלת היקף פעילותו של משרד המבקר. בעת מסירת דוח השלטון המקומי לשנת 2017 ליו"ר הכנסת, אמר שפירא כי "כאזרח מדינת ישראל אני מייחל לכך שהרוחות הנושבות בין כתלי בית זה ישקוטו. ראוי שסוגיות הנוגעות לאיזון הנדרש בין רשויות השלטון השונות ויישום עיקרון היסוד של האיזונים והבלמים, יידונו בכובד ראש, בשיקול דעת ובריסון עצמי, ויתקבלו בהסכמה רחבה".

עוד הוסיף המבקר כי "ביקורת בזמן אמת איננה מתערבת בהליך הביצוע או בשיקולי המדיניות, אלא מלווה את התהליך ומונעת אסון בפגיעה בנפש או בפגיעה משמעותית בקופה הציבורית, ולעתים מונעת פגיעה בשלטון החוק. כך היה עשרות בשנים, וכך ראוי שיהיה, שהרי – בעיקר בזמן אמת –  כפי שנאמר על-ידי חז"ל 'כל הנגעים אדם רואה, חוץ מנגעי עצמו'. יתרונה המשמעותי של הביקורת זו ראיית התהליך מהצד ולא הראיה בדיעבד".

ח"כ בצלאל סמוטריץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).
ח"כ בצלאל סמוטריץ (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90).

כל מי שמנסה להסיט את הדיון למחוזות אחרים, משיקוליו הוא, אינו אלא טועה ומטעה את הציבור" אמר שפירא, "וצר לי על הניסיון שנעשה אך לפני יומיים לפגוע אנושות בסמכויות מבקר המדינה, ובהיותו שומר סף משמעותי ביותר".

סמוטריץ' מיהר להגיב. בחשבון הטוויטר שלו, כתב חבר הכנסת כי "פשוט מדהים כמה שמבקר המדינה לא מכיר את תפקידו. מבקר המדינה אינו שומר סף! הוא לא היה כזה מעולם. אין לזה זכר בחוק או במקובל במדינות אחרות בעולם. שומרי סף הם היועצים המשפטיים, בתי המשפט וכדו'. לא מבקר המדינה. הבלבול הזה רק ממחיש כמה חשוב החוק שלי שעושה סדר. בע"ה יעבור".

לפי הצעת החוק, מבקר המדינה לא יתערב בתהליכי קבלת ההחלטות של גוף מבוקר "תוך כדי התהוותם", ולא יעניק הוראות לגוף מבוקר "לעשות או להימנע מלעשות פעולה כלשהי", וגם נושאי הביקורת יהיו מוגבלים.

עוד מוצע כי ראש הממשלה הוא שיהיה אחראי למעקב אחר הטיפול של משרדי הממשלה בליקויים שעליהם הצביע המבקר, ולא המבקר עצמו. כמו כן, מוצע למחוק סעיף בחוק המבקר המאפשר לו לבדוק כל עניין שיראה בו צורך, אלא רק את הנושאים הכתובים במפורש בחוק, ובהם בדיקה אם הגופים המבוקרים נהגו בחיסכון וביעילות ובטוהר המידות.

בהצעת החוק נכתב כי מטרת מחיקת הסעיף היא למנוע מהמבקר לבחון את שיקול דעתם של הגופים המבוקרים, אלא רק את תקינות תהליכי העבודה שלהם.

בדברי ההסבר נכתב כי "התערבות המבקר בתהליכי קבלת ההחלטות תוך כדי התהוותן והפיכתו לעוד אחד מהשחקנים על המגרש, בין אם בטרם או תוך כדי עבודתו על הכנת דוח הביקורת ובין אם לאחר מעשה במעורבות פעילה מול הגופים המבוקרים בתהליכי הטיפול, לא רק תפגע ביכולתו לערוך את הביקורת מאותה פרספקטיבה חיצונית ייחודית, היא גם תטיל עומס ביורוקרטי נוסף על הגופים המבוקרים, תדרוש השקעת משאבים גדולה מצדם ותייצר כפל בקרה מול גופי בקרה אחרים כדוגמת היועץ המשפטי לממשלה וכדומה".

ההצעה אמורה הייתה לעלות להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה ביום ראשון השבוע, אך עקב המחלוקת שעוררה בקואליציה נדחה הדיון בה בחודש.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!