דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגב קרמיקה

חברה ועבודה / בידיים של המדינה: ביהמ"ש אישר לבעלים לסגור את נגב קרמיקה

משמעות ההחלטה: 140 עובדי המפעל שעבודתם הושבתה מזה חמישה שבועות - יפוטרו | יו"ר ועד העובדים, יעקב צרפתי: "מקווים שהממשלה תשים פה את כל כובד משקלה" | משרד הכלכלה: נסייע באיתור משקיע חדש ובמציאת פתרונות תעסוקה לעובדים

עובדי נגב קרמיקה מול המפעל (צילום: חני בריגע)
עובדי נגב קרמיקה מול המפעל (צילום: חני בריגע)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין לעבודה בבאר שבע דחה הערב (שלישי) את בקשת ההסתדרות להורות להנהלת נגב קרמיקה לחזור ולהפעיל את מפעל הייצור שלה בירוחם, כשהוא מקבל את טענות ההנהלה כי זכותה לסגור את המפעל המצוי בהפסדים. משמעות הדבר היא ש-140 העובדים, שעבודתם מושבתת מזה חמישה שבועות, יפוטרו. עם זאת הורה בית הדין להנהלה לערוך לכלל העובדים שימועים כקבוע בחוק – תוך מתן 15 ימי התראה מראש.

"כולנו פה מאוכזבים, וקשה כבר לדבר. היינו בטוחים שההחלטה תהיה אחרת" אמר יו"ר ועד העובדים יעקב צרפתי. "נראה מה יהיה, אנחנו מקווים שהממשלה תשים פה את כל כובד משקלה כי אי אפשר להגדיל פה את האבטלה בירוחם שגם ככה עומדת על 11%". ראש עיריית דימונה מיכאל ביטון הבהיר כי בכוונתו להמשיך ולפעול בניסיון למנוע את סגירת המפעל ולמצוא פתרון לעובדיו.

מפעל 'נגב קרמיקה' בירוחם (פלאש90)
מפעל 'נגב קרמיקה' בירוחם (פלאש90)

"הגם שתוצאות ההליך ידועות מראש, מצופה מהחברה שהעסיקה עובדים אלה, חלקם אף לאורך שנים רבות, ואשר ממשיכה עוד להעסיק עובדים רבים, שתקיים הליך שימוע אמיתי ובתום לב, במסגרתו אולי אף תשקול את המשך העסקת חלק מעובדי המפעל במקומות אחרים אצלה, במסגרת פעילות הייבוא, השיווק או המכירות, כמו גם מתן פיצוי נאות לעובדים שיפוטרו או אפשרויות אחרות שעשויות לעלות במסגרת השימוע" נכתב בפסק הדין, "על החברה לקיים את הליך השימוע בנפש חפצה ובלב פתוח תוך התחשבות במכלול הבקשות והנתונים האישיים של כל אחד מהעובדים". עוד הדגיש בית הדין כי העובדים יהיו זכאים למלוא שכרם עד למועד הפיטורים כמו גם להודעה מוקדמת כדין.

"ערים אנו לתוצאות החמורות שייגרמו בגין סגירת המפעל, ככל שאכן ייסגר. מדובר בפיטורים של קרוב ל-140 עובדים על כל המשתמע מכך להם ולמשפחות" הוסיף נשיא בית הדין האזורי שמואל טננבוים בפסק דינו. "אין ספק כי הדבר יביא גם לפגיעה קשה ביישוב קטן כמו ירוחם אשר ממילא מתמודד עם אחוזי אבטלה גבוהים. במהלך הדיון
בפנינו ניסינו להביא להסדר מוסכם שימנע תוצאות קשות אלו, אולם ניסיונות אלו לא צלחו ועל כן אין מנוס מהתוצאה אליה הגענו. אנו קוראים גם בשלב הזה לצדדים ולגורמים הרלוונטיים הנוספים שהיו שותפים במשא ומתן שהתקיים בעקבות החלטותינו במהלך הדיון בבית הדין, להמשיך ולנסות להגיע להסדר שימנע את פיטורי כל העובדים ולהתחשב גם במיקומו של המפעל ובהשפעה הקשה שתהה לסגירתו על כל האזור".

"זה יום מאוד עצוב עבורי באופן אישי שהתקבלה החלטה כזו" אמר ל'דבר ראשון' יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל. "אנחנו מתכוונים, והנחנו כבר את היועצים המשפטיים, להגיש ערעור לבית הדין הארצי לעבודה, ובמקביל אנחנו הולכים לבחון את האפשרות לפנות למחוזי ולבטל את העסקה ולהרים מסך על הקבוצה הזו שהציגה מצג לא נכון, שיקרי ומטעה. אנחנו רוצים לדעת מה ומי עומד מאחורי זה. נפתח פרוטוקולים", הבהיר מויאל. בית הדין האזורי לעבודה הבהיר כי הדיון בנושא זה אינו מסמכותו, אולם ציין כי בדיון בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, במהלך תהליך הרכישה של החברה במרץ, אמר מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות שי בירן כי התקיימה פגישה עם חברת ויוליה קרדיט, הבעלים הנוכחיים, ובה האחרונים הבהירו כי אין בכוונתם לפצל את החברה, וכי יכבדו את ההסכמים הקיבוציים בה. עם זאת ציין בית הדין כי באותו הדיון ציין עורך הדין של החברה כי מדובר בהתרשמותו של בירן בלבד ולא בהתחייבות של חברת ויוליה שלא נכחה לדבריו בדיון.

על רקע החלטת בית הדין לעבודה בענין נגב קרמיקה, אומרים הערב במשרד הכלכלה: "לאחר שההסתדרות תפעל למצות את כל זכויות העובדים אל מול בעלי המפעל שפעלו באופן ציני כלפי עובדי המפעל, יפעל משרד הכלכלה לסייע באיתור משקיע חדש ולסייע בידו ככל שיידרש ויחד עם משרד העבודה, למציאת פתרונות תעסוקה לעובדים. בחודשים האחרונים פועל המשרד לקידום הגעת מפעלים חדשים לאזור ואנו פועלים להשמתה כבר בשבועות הקרובים".

מימין לשמאל: יו"ר ועד עובדי נגב קרמיקה יעקב צרפתי, יו"ר מרחב נגב מרכזי בהסתדרות ארמונד לנקרי, ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל בדיון בנושא פיטורי עובדי נגב קרמיקה בירוחם, 15.10.2017. (צילום: ניצן צבי כהן)
מימין לשמאל: יו"ר ועד עובדי נגב קרמיקה יעקב צרפתי, יו"ר מרחב נגב מרכזי בהסתדרות ארמונד לנקרי, ויו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ יצחק מויאל בדיון בנושא פיטורי עובדי נגב קרמיקה בירוחם, 15.10.2017. (צילום: ניצן צבי כהן)

ח"כ פרופ' יוסי יונה (המחנה הציוני), הגיב לסגירת המפעל וביקר בחריפות את ממשלת ישראל – "ממשלה שאינה יודעת להניח תשתיות שיועדדו יצירת מקורות תעסוקה לאזרחיה צריכה ללכת הביתה. כשחצי מהשכירים משתכרים פחות מ-7,000 ש"ח זו לא עבודה – זאת עבדות. אין מדובר במפעל אחד שקורס, אלא דפוס החוזר על עצמו שממנו ניתן ללמוד על מחדל שלטוני".

ח"כ עמיר פרץ הגיב אף הוא להחלטה בחשבון הטוויטר שלו: ״מפעל נגב קרמיקה ייסגר ו-140 עובדיו ילכו הביתה. רבים מהם אחרי עשרות שנים בתפקיד ועם אופק צר מאוד לתעסוקה בעתיד. השופטים הודו שהם ערים לתוצאות החמורות שייגרמו לעובדים, לתושבי ירוחם ולסביבה. עכשיו על הממשלה שנרדמה בשמירה להתעורר ולמצוא את הדרך למנוע את סגירת המפעל ופיטורי העובדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!