דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ניגריה

בעולם / ניגריה: עשרות נרצחו בפיגוע התאבדות במסגד

אף ארגון טרור לא הצהיר כי הוא זה שביצע את הפיגוע, אך שיטת הפעולה מצביעה על 'בוקו חראם', שהצטרף לאחרונה לדאע"ש | ממשלת ניגריה טוענת שהארגון רצח בשמונה השנים האחרונות למעלה מ-20,000 בני אדם

זירת פיגוע ההתאבדות במסגד בצפון מזרח ניגריה, 21.11.17 (AP Photo)
זירת פיגוע ההתאבדות במסגד בצפון מזרח ניגריה, 21.11.17 (AP Photo)
אוריאל לוי

מחבל מתאבד רצח אתמול (שלישי) לפחות 50 בני אדם במסגד בצפון-מזרח ניגריה. עדיין לא ברור כמה בני אדם נפצעו בפיגוע, שהיה הקטלני ביותר במערב אפריקה השנה.

דובר המשטרה, עותמן אבו-בכר, אמר כי נער פוצץ את חגורת הנפץ שנשא עליו בין המתפללים במסגד בעיר מובי במדינת המחוז אדאמווה. עד כה, שום ארגון לא נטל אחריות לפיגוע, אך הרשויות מעריכות כי 'בוקו חראם' עומד מאחוריו. הארגון הרצחני, המכנה את עצמו 'מחוז מערב אפריקה של המדינה האיסלאמית', מאז שהצטרף רשמית לדאע"ש, נוהג לשלוח ילדים ובני נוער לבצע פיגועי התאבדות קטלניים. בחלק מהמקרים מדובר בילדים שנחטפו ואולצו לבצע פיגועי התאבדות.

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל מאשים את בוקו חראם בביצוע הפיגוע:

"חלק מהמתים היו בחתיכות שלא ניתנות לזיהוי", אמר באי מוחמד, מתפלל שהיה במסגד בעיר מובי, שבמדינת המחוז אדמוואה. הוא סיפר כי ניצל מהפיצוץ רק מאחר שאיחר לתפילות הבוקר המוקדמות.

לפי דובר המשטרה, מספר ההרוגים צפוי לעלות ומספר הנפגעים עדיין מעורפל מכיוון שהפצועים מטופלים במרפאות ובבתי חולים רבים.

אף שצבא ניגריה גירש את הארגון מרוב מעוזיו במדינה, הצהרת הנשיא מוחמדו בוהארי בשנה שעברה שהקיצוניים "רוסקו" הוכחה כמוקדמת מדי. ברשת BBC צויין כי לוחמי הארגון הגבירו באחרונה את פיגועי ההתאבדות בצפון ניגריה. בשבוע שעבר נהרגו לפחות 14 בני אדם בכמה פיגועי התאבדות באזורים הומי אדם במדינת המחוז בורנו. לפני כשלושה חודשים נהרגו לפחות 30 בני אדם בפיגוע התאבדות דומה אותו ביצעו שלוש נערות.

לפי נתונים של סוכנות הידיעות רויטרס, מספר ההרוגים בפיגועים בניגריה השנה עלה ללפחות 278 בני אדם, מספר הכולל את הפיגוע האחרון.

20,000 בני אדם ב-8 שנים

בדו"ח שהוגש למזכ"ל האו"ם לפני כחצי שנה, נטען כי ארגון הג'יהאד הרצחני 'בוקו חראם' משמיד ילדים: בארבע השנים האחרונות רצח הארגון יותר מ-3,900 ילדים, פצע יותר מ-7,300 וחטף יותר מ-4,000 ילדים בצפון-מזרח ניגריה. מהדו"ח עולה כי הארגון חוטף ילדים וילדות מגיל 4 ומעלה, ומשתמש בהם כעבדים, כשפחות, כלוחמים וכמחבלים מתאבדים. על פי נתוני האו"ם למעלה ממיליון ילדים נעקרו מביתם לאחר ש'בוקו חראם' כבש את אזור מחייתם.

מנהיג 'בוקו חראם' נשבע אמונים לארגון דאע"ש במרץ 2015, ובכך הפך את הארגון ל'וילאייט (מחוז) מערב אפריקה' של דאע"ש. בשנים האחרונות פשט הארגון על מאות ערים וכפרים בצפון ניגריה, צ'אד, ניג'ר וקמרון ובשיאו שלט בשטח הגדול משטחה של בריטניה.

רק בנובמבר 2013 הכניסה מחלקת המדינה את הארגון לרשימת ארגוני הטרור, וזאת למרות שה-FBI וה-CIA דרשו זאת כבר זמן רב לפני כן. הארגון נוהג לבצע פיגועים בבתי-ספר, מסגדים וכנסיות ולאחר הצטרפותו לדאע"ש, הכפיל בעשרות מונים את השימוש בילדות ובנשים לפיגועי התאבדות באזורים הומי אדם. על פי ממשלת ניגריה, מאז שנת 2009 רצח הארגון יותר מ-20,000 בני אדם. על פי דו"ח של הארגון Catholic Diocese of Maiduguri, שפורסם במאי 2015, רצחו 'בוקו חראם' יותר מ-5,000 נוצרים קתולים, 85% מתוכם בצפון-מזרח ניגריה. בדו"ח נטען כי הארגון הצית לפחות 350 כנסיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!