דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אובדנות

חינוך ובריאות / פחות בני נוער מתאבדים, אבל נסיונות ההתאבדות גלשו לגילאים צעירים

בדיון שהקדישה הוועדה לזכויות הילד, עלו נתונים מדאיגים על המגזר הערבי, שם סובלים ממחסור בכח אדם ובקרב נוער להט"בי, הנמנע במקרים רבים מלפנות למבוגרים בשל החשש מחשיפת מיניותו

נוער אובדני (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
נוער אובדני (צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
דוד טברסקי

מדי שנה מתאבדים בישראל כ-500 בני אדם, כ-100 מהם בני נוער וצעירים; כ-10%-15% מהילדים חווים מחשבות אובדניות. למרות שבשנים האחרונות נמצא מספר המתאבדים בירידה, ככל הנראה גם בזכות העלאת המודעות והתוכנית הלאומית למניעת התאבדות, מתרבים נסיונות ההתאבדות אצל בני נוער צעירים יותר מבעבר (כיתה ז'-ח'). הנתונים עלו אמש (שלישי) בוועדה לזכויות הילד בראשות ח"כ יפעת שאשא-ביטון (כולנו), ביום שהקדישה הכנסת לנושא האובדנות.

"הגיל של בני נוער' המביעים רצון להתאבד או מראים סימנים של אובדנות, יורד עם השנים" סיפר אבשלום אדרת יו"ר עמותת 'בשביל החיים' – "אחד הדברים שמאוד חסר זה שהורים יהיו מודעים לדברים האלו". אדרת הדגיש שהמודעות לסכנת פגיעה ברשת שילדים עלולים לחווים גוברת בקרב הורים, אך רבים מהם אינם יודעים לזהות סימני מצוקה היכולים להוביל לאובדנות. "הורים שמכניסים את הילד שלהם למערכת החינוך, צריכים לקבל איזשהו הכשרה או הסברה לגבי אובדנות. הורים לא מעלים על דעתם שגם ילד קטן יכול לחשוב על זה."

מחסור חמור בפסיכיאטרים במגזר הערבי

"טוב שיש שומרי סף, שמורים הורים ועיתונאים ידעו על אובדנות" אמר פרופסור גיל זלצמן, יו"ר המועצה הלאומית למלחמה באובדנות, "לפי כל העבודות שנעשו, השיטה  הכי טובה למנוע אובדנות של קטינים היא לעבוד מול התלמידים". זלצמן סיפר שמחקר שבחן 70 מקרי אובדנות בישראל, מצא כי 46% מהחברים של הקטינים שהתאבדו, ידעו לזהות סימני התאבדות "ילדים אחרים מחזיקים את המידע על מישהו שעומד להתאבד ולא חולקים אותו, לכן צריך לדעת לעשות פעולה ממוקדת בקרב בתי ספר, לשוחח וללמד ילדים לזהות אובדנות וכלים מה לעשות עם זה. מניעה בבתי הספר צריכה לעמוד בראש סדר העדיפויות" אמר זלצמן.

בוועדה הוצג קמפיין "Tell Someone" שנוסה בבתי ספר בארה"ב. הקמפיין עודד בני נוער לדווח על חבריהם החושבים מחשבות אובדניות, והוכח כיעיל ואפקטיבי. ח"כ שאשא-ביטון הציגה את תכנית YAM לחינוך בני נוער לזיהוי סימני אובדנות, התכנית  תורגמה לעברית והפכה לפיילוט בבתי הספר של משרד הכלכלה ולהעברתה נדרשות 5 שעות לימוד בסה"כ.

"מה שעזר לי זה שהיה לי הידע והכוח", סיפר אב שבנו ניסה להתאבד. "לי נורא כאב לאורך כל הדרך, מה עושה הורה שאין לו את הידע והכוח? חסר היום מי שילווה את ההורה ברגע שמזהים".

בין היתר עלה בוועדה המחסור החמור של פסיכאטרים במערכת החינוך הציבורית.  לראש אגף חינוך, כך התגלה בוודעה, לוקח בין שבועיים לחצי שנה להשיג פסיכאטר שילווה ילדים שזוהה אצלם תהליך אובדנות. נציגים מהמגזר הערבי ציינו שכיום במדינה יש רק ארבעה פסיכאטרים דוברי ערבית, בכל הארץ, המלווים את המערכת.

מספר פעילים בשטח ציינו שלמרות ההתקדמות בתחום, עדיין אנשי חינוך רבים בשטח אינם יודעים כיצד לפעול נכון, ומה לעשות במקרה שמזהים סימני אובדנות בקרב בני נוער, "יש קושי גדול בשטח, גם בקרב יועצות ומחנכים. אין את הידע, מה לעשות עם המידע ולמי לפנות, לפעמים ילדים מחכים בבית שעות רבות וימים רבים", סיפרה אשת חינוך שעובדת בחינוך המיוחד.

לשמור על הסף

נציגי משרד החינוך ציינו שכיום אלפיי מורים בישראל עברו הכשרת 'שומרי סף' לזיהוי מצוקות וסימני אובדנות בקרב תלמידים ובכוונת המשרד להרחיב את ההכשרות, בנוסף הפיק המשרד דף מידע להורים שחשים שלילדם מחשבות אובדניות. "כולם כולל כולם פוחדים לדבר על הנושא. מהמשפחה עד כלל המעגלים כולל רופאים ופסיכאטרים,זה לא כיף לדבר על אובדנות", אמרה ע"וד שושי אייזנברגר מהמועצה הלאומית למניעת אובדנות, שהדגישה שחשוב שהתקצוב לתוכנית יעבור בבסיס התקציב בתקציב 2018-2019 בדגש על הוספת תקנים למגזר הערבי-בדואי.

נציגי קופות החולים בוועדה מסרו שבמצב של נסיון אובדני או מחשבות אובדניות, ילדים ונערים מקבלים היום טיפול מיידי. נציג של שירותי בריאות כללית, מסר שהקופה בונה תכנית הכשרה בתחום בריאות הנפש לרופאי ילדים, על מנת לזהות ילדים בדכאון. עוד ציינו הנציגים שנוער להט"בי נמצא בקבוצת סיכון ונמנע מלגשת לטיפול בשל החשש מחשיפת נטייתו המינית, ושכיום אין התייחסות לקבוצה זו בתכנית הלאומית למניעת אובדנות.

ח"כ שאשא-ביטון יצאה בקריאה נרחבת למשרדים הממשלתיים, ובעיקר למשרדי הרווחה, הבריאות והחינוך להלחם בתופעה, בין היתר ע"י העלאתה לסדר היום הציבורי כדי להסיר את הסטיגמה והבושה. כמו כן קראה להמשך תקצוב התכנית הלאומית למניעת אובדנות גם בשנים הבאות, למשרד החינוך להמשיך בהכשרת צוותים מקצועיים בתחום ובינהם הדרכות הורים בנושא במסגרת המפגשים בין אנשי חינוך והיועצות להורים, והוספת התייחסות  מיוחדת בתוכנית הלאומית לנוער להט"בי ונוער דתי ע"י גיוס "שומרי סף" דתיים ולהט"בים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!