דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / "זה לא עניין של פוליטיקה אלא של האנושות!"

שחקני כדורגל ממוצא אפריקאי מצטרפים למחאה על סחר העבדים הנוראי של מהגרים לובים לאירופה | שחקן מנצ'סטר יונייטד פול פוגבה: "התפילות שלי הולכות לאלו שסובלים כעת מהעבדות בלוב, שהאכזריות הזאת תגיע לקיצה במהרה"

פאול פוגבה במהלך משחק, 18 בנובמבר 2017 (Martin Rickett/PA via AP).
פאול פוגבה במהלך משחק, 18 בנובמבר 2017 (Martin Rickett/PA via AP).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ביום שבת האחרון יצאו כ-5,000 מפגינים לרחובות פריז, במחאה על האדישות של השלטונות הצרפתים לניצול וסחר העבדים הנורא שמתקיים לא הרחק משם, ביבשת אפריקה. אחת הססמאות הקשות שנצעקו בזמן ההפגנה, יוזמה של ארגוני מהגרים ממוצא אפריקאי בצרפת, הייתה "אם אנשים שנסחרים כעבדים ברחבי לוב לא מעניינים אף אחד, אז אנחנו כבר לא בני אדם"

בעקבות תחקיר של רשת CNN האמריקאית, נחשף המצב הבלתי נתפס שמתרחש היום ברחבי לוב. מהגרים רבים שעוזבים את מדינתם ומנסים להגר לאירופה כדי למצוא לעצמם חיים חדשים, נתפסים על ידי האנשים שהבטיחו להם להעביר אותם במעברות לאירופה ונמכרים במכירות פומביות למרבה במחיר כעבדים, כאשר המחיר הוא יכול לנוע בין 300 ל-600 דולר לעבד.

השיטה הנוראית שנחשפה באתר החדשות האמריקאי מתארת אנשים צעירים שמוכרים את כל רכושם ומשלמים את כל כספם למבריחים מלוב, אותם מבריחים מאפשרים לחלק מהאנשים לעלות על המעברות מאוד צפופות לאירופה וחלק גדול מתוך המהגרים נשארים בידי המבריחים שמענים אותם ומבקשים כופר נוסף מהמשפחה שלהם בארץ מוצאם. במצב בו הם אם לא יקבלו את הסכומים האדירים אותם הם דרשו, הם מוציאים מתוכם כל צלם אנוש, משעבדים אותם ומתחילים למכור אותם ככוח עבודה זול מסוחר עבדים זה לאחר.

התחקיר המזעזע ניסה לגרום למנהיגי העולם לנקוט עמדה ולדרוש באופן מידי את התערבות הממשלה החלשה שקיימת כיום בלוב, לאחר מפלתו של קדאפי לפני חמש שנים. אך העולם שכעת כבר יודע, מעדיף לשתוק ולא להתערב. המדינה היחידה בה ישנה התעוררות חברתית היא צרפת, בעלת נתח גדול מהאכלוסייה של מהגרים או בני מהגרים ממדינות אפריקה.

למפגינים שצעדו ברחובות פריז, הצטרפו גם שחקני כדורגל. פול פוגבה, קשרה של מנצ'סטר יונייטד ונבחרת צרפת שרק חזר מפציעה ארוכה, כבש את השער השלישי בניצחון של קבוצתו על ניוקאסל 4:1. במהלך חגיגות השער רץ פוגבה לעבר יציע האוהדים וחגג את השער עם ידיים מוצלבות באוויר. החגיגה המיוחדת הייתה בעצם דרך מקורית להראות סולידריות עם מצב העבדים בלוב. פוגבה לאחר מכן הסביר את המחווה המיוחדת בפוסט באינסטגרם.

"בזמן שאני מאוד שמח לחזור, התפילות שלי הולכות לאלו שסובלים כעת מהעבדות בלוב" כתב פוגבה, "שאללה יהיה איתכם ושהאכזריות הזאת תגיע לקיצה במהרה". החגיגה שמסמלת את העבדות בלוב הפכה לתופעה כאשר גם שחקן נבחרת חוף השנהב, שייק דוקורה, כבש שער ביום ראשון וחגג באופן דומה במדי לבאנטה בספרד.

בעקבות פוגבה הצטרפו עוד שחקני כדורגל עם אמירה פוליטית ברורה על המגרש ואח"כ הסברים רחבים ועמוקים יותר דרך כלי התקשורת החברתית. ג'ופרי קונדוגביה קשרה של ולנסיה ונבחרת צרפת כבש שער נהדר מול אספניול חשף בסיום המשחק את החלוצה עליה כתוב " Hors football, I am not for sale.

כדורגלני העולם מתחילים להציף את המדייה במידע על המתרחש בלוב ובפוסטים כנגד האדישות של העולם בעקבות הפגיעה הבלתי נתפסת בבני אדם בלוב. בין השחקנים הבולטים אפשר למצוא את קאלידו קוליבאלי בלם נאפלי וסנגל. דיידה דרוגבה שחקנה לשעבר של חוף השנהב וצ'לסי, בפטימבי גומיס חלוצה של גלאטסראי ונבחרת צרפת.

זהו ניסיון ייחודי ואמיתי לקחת צעד אחד קדימה ולהתערבות חברתית של שחקנים ממוצא אפריקאי בקבלת החלטות של מדינת צרפת. המטרה המובהקת היא להשתמש במעמדם החברתי כשחקני כדורגל וכאנשים בעלי חשיפה גבוהה לתת אמירה ברורה ומאוחדת נגד הניצול שמתקיים בלוב וחומת האדישות שמקיפה את אזרחי העולם ובייחוד צרפת. בתקווה להצליח להצית את את המחאה בכל צרפת, כדי להפעיל לחץ אמיתי על מקבלי ההחלטות של המדינה, לקחת עמדה ולהתערב במשבר שמתקיים בלוב.

האירועים הקשים המתוארים בכתבה מראים רחובות של עיירות קטנות ברחבי לוב, שנראה כאילו זהו עוד יום רגיל ופשוט. ילדים משחקים ברחובות, אנשים הולכים לעבוד, חניות פתוחות, רחות של בישולים באווויר  ותחושות של שגרה כמו בכל מקום אחר בעולם. חוץ מהדבר הבלתי נתפס של שוק של סחר עבדים שנפתח לרווחה באמצע העיר. עשרות עבדים מובלי ע"י הסוחרים כאשר הם מועלים אחד אחרי השני במכירה פובפית ונמכרים תמורת מאות בודדים של דולרים.

אחד התושבים בעיר התראיין בסתר וסיפר לכתבים האמריקאים "אני סובל מהם. מה שראיתי כאן באופן יומיומי, זה גורם לי להרגיש כאב בשבילם. כל יום אני שומע על סיפור חדש מהאנשים, אתה חייב להקשיב לכולם, זוהי הזכות שלהם להשמיע את קולם" בחור בשם ויקטורי שנמכר כעבד סיפר את סיפורו. הוא עבד כשנה וחצי במולדתו ניגריה כדי לחסוך מספיק כסף ולצאת למסע שיתן לו תקווה לחיים חדשים באירופה. כאשר הגיע ללוב נתפס ע"י הסוחרים והפך לעבד בשבילם לאחר שעבר התעוללות קשה. "אם תביט ברוב האנשים פה, אתה תראה על הגוף שלהם, אתה תראה את הסימנים הם מוכים בצורה קשה ואכזרית. כאשר אתה שומע את הסיפורים מאחורי האנשים אינך יכול להישאר אדיש ולהתעלם מהמתרחש בלוב".

שחקנה של קאן מהליגה הצרפתית אלכסנדר דג'קו תיאר בצורה יפה מאוד את המוטיבציות היחודיות של כוכבי הכדורגל בקבלת החלטה להיכנס לשיח הפוליטי הזר והלא המוכר בצרפת: "אנחנו, ספורטאים מובילים, בקשו מאיתנו בצדק לא לערבב "ספורט ופוליטיקה, אבל זה לא עניין של פוליטיקה אלא של האנושות! בואו לא נביט למקום אחר, בואו נפתח את העיניים!"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!