דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום המאבק באלימות כלפי נשים

יום המאבק באלימות כלפי נשים / קולן לא נשמע: 126 נשים נרצחו בעשור האחרון על ידי בני זוגן

בכשליש מהמקרים הנרצחת התלוננה במשטרה על אלימות טרם האירוע | 25% מהנשים שנרצחו בשנים האחרונות היו ערביות - שיעור גבוה משמעותית מחלקן באוכלוסיה | כיום אין כל נוהל ייעודי לטיפול במקרים בהם נעשה ניסיון לרצח של אישה

גרפיטי בת"א (צילום: יהל פרג')
גרפיטי בת"א (צילום: יהל פרג')
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

דו"ח חדש שהוכן לקראת יום המאבק באלימות כלפי נשים חושף את נתוני העשור האחרון בכל הנוגע לרצח נשים בישראל. הדו"ח סוקר מקרי רצח וניסיונות רצח של נשים, בדגש על אלימות בתוך המשפחה – אם על ידי בני זוג, ואם על ידי בני משפחה אחרים.

על פי הדו"ח, שהוכן על ידי מרכז המחקר של הכנסת עבור הוועדה לקידום מעמד האישה, בין השנים 2013 ומאי 2017 נרצחו בישראל 123 נשים על רקע פלילי. למעלה ממחציתן, 63 נשים, נרצחו על ידי בן זוג או קרוב משפחה אחר. כמחצית מהנרצחות הנן נשים לא יהודיות – שיעור הגבוה במידה ניכרת משיעורן של נשים לא יהודיות באוכלוסייה הכללית בישראל. שיעור הנשים היהודיות שנרצחו בידי בן זוג או קרוב משפחה אחר הוא כ-57%, בעוד בקרב נשים לא יהודיות שיעור זה הוא כ-47%. ראוי לציין כי בשנת 2016 חלה עלייה ניכרת בשיעור הנשים שנרצחו בידי בני זוג או קרוב משפחה, והוא עמד על 72% לעומת כ-40% בשנתיים הקודמות. עלייה זו חלה הן במגזר היהודי והן במגזר הלא יהודי. בין החודשים ינואר-מאי 2017 נרצחו ע"פ נתוני המשטרה 10 נשים. מחצית מהן נרצחו על ידי בן זוג או קרוב משפחה אחר, והיו יהודיות. בנוסף, עולה מהדו"ח כי בעשור האחרון נרצחו בישראל 126 נשים על ידי בני זוגן.

מקרי רצח של נשים בידי בני-זוגן (מתוך: דו״ח רצח וניסיונות לרצח של נשים / מכון המחקר של הכנסת).
מקרי רצח של נשים בידי בני-זוגן (מתוך: דו״ח רצח וניסיונות לרצח של נשים / מכון המחקר של הכנסת).

נתון מדאיג נוסף העולה מהדו"ח הוא כי בכשליש מהמקרים של רצח נשים בידי בני זוגן, הנרצחת התלוננה במשטרה טרם האירוע על אלימות. בשנתיים האחרונות, כמעט מחצית מהנשים שנרצחו בידי בני זוגן היו מוכרות למשטרה על רקע של אלימות במשפחה.

מנתוני משרד הרווחה המופיעים בדו"ח עולה כי כמחצית מהנשים שנרצחו בידי בני זוגן היו מוכרות לשירותי הרווחה – אם על רקע של אלימות במשפחה ואם על רקע אחר. כמו כן, נמסר כי כמה מהנשים שהיו מוכרות על רקע של אלימות במשפחה שהו בעבר במקלטים לנשים נפגעות אלימות, ונרצחו לאחר שעזבו אותם – לעיתים זמן רב לאחר עזיבת המקלט ובניית חיים עצמאיים. לחלק אחר מהנשים שנרצחו הוצע לשהות במקלטים כאלה והן סרבו.

נתונים נוספים נוגעים לאפיון המגזרי של הנשים שנרצחו על ידי בני זוגן בשנים האחרונות. מנתוני משרד הרווחה המופיעים בדו"ח עולה כי כשליש מהנרצחות הנן יהודיות וותיקות, 25% הנן יוצאות ברה"מ, ו-25% הנן ערביות. קבוצת אוכלוסייה נוספת הנה נשים חסרות מעמד, אלה היוו 12% מסך הנרצחות בין השנים 2016-2013.

בנוסף, עולה כי בשנתיים האחרונות שיעור הנשים הערביות שנרצחו על ידי בני זוגן הכפיל את עצמו לעומת השנים הקודמות. בשנים 2014-2013 מדובר היה ב-20% מכלל הנשים, ובשנים 2016-2015 41% מכלל הנשים שנרצחו.

נשים נרצחות אשר היו מוכרות למשטרה (מתוך: דו״ח רצח וניסיונות לרצח של נשים / מכון המחקר של הכנסת).
נשים נרצחות אשר היו מוכרות למשטרה (מתוך: דו״ח רצח וניסיונות לרצח של נשים / מכון המחקר של הכנסת).

נסיונות לרצח נשים

עבירה נוספת שנסקרה בדו"ח בהרחבה הנה ניסיון רצח נשים. עבירה זו לא זכתה עד כה להתייחסות נרחבת כתופעה בפני עצמה, וכעת נעשה ניסיון לסקור אותה על מנת להבין האם מדובר בחלק מתופעה שמתקשרת לאלימות הכללית כלפי נשים ושצריכה לזכות גם היא לתשומת לב מיוחדת.

מהדו"ח עולה כי בעשור האחרון נפתחו במשטרה 238 תיקים הנוגעים לניסיון לרצח נשים, שלא על רקע פעולות איבה או אירועים ביטחוניים. מדובר על ממוצע של 24 מקרים בשנה, כאשר בשנתיים האחרונות חלה עלייה מדאיגה של 67% במקרים אלה. ב-2015 נראה דיווח שיא של 39 נסיונות לרצח נשים, וב-2016 דווח על 31 מקרים. נראה שמגמת עלייה זו ממשיכה להתקיים, שכן ב-5 החודשים הראשונים של 2017 נפתחו 25 תיקים בעבירת ניסיון לרצח נשים. כמחצית מהקורבנות בעבירת ניסיון לרצח נשים הנן נשים ערביות.

מנתוני המשטרה עולה כי מכלל התיקים שנפתחו בין השנים 2016-2007, רק ב-30% מהתיקים הוגש עד כה כתב אישום בגין עבירת ניסיון לרצח של נשים. מספר זה יורד אם מתמקדים בשנתיים האחרונות, אז שיעור כתבי האישום שהוגשו הוא רק 23%. בנוסף, בחמשת החודשים הראשונים של שנת 2017 הוגשו בסך הכל שלושה כתבי אישום מתוך 25 מקרים.

ניתן לראות כי כמחצית מהנשים שנרצחו בעשור האחרון בישראל נרצחו על ידי בן זוג או קרוב משפחה אחר. לעומת זאת, במרבית המקרים המדווחים של אירועי ניסיון לרצח, החשוד במעשה אינו אדם שהיה מוכר לקורבן. מתוך כלל המקרים בעשור האחרון, החשוד הינו בן זוג או קרוב משפחה בשליש מהמקרים. בכמעט מחצית מהמקרים, החשוד הינו אדם זר.

לפי נתוני משרד הרווחה, אין כיום נוהל ייעודי לטיפול במקרים בהם נעשה ניסיון לרצח של אישה. בנוסף, שירותי הרווחה אינם מעורבים תמיד ובזמן אמת בטיפול במשפחה לאחר אירועים כאלה של ניסיונות לרצח, אם המשפחה אינה מוכרת לשירותי הרווחה טרם האירוע. עם זאת, המשרד ציין שני נהלים הנמצאים כיום בתהליכי גיבוש ואישור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!