דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות עבודה

תאונות בניין / בפעם החמישית בשנתיים: נער בן 17 נהרג במהלך עבודה באתר בנייה

מחמוד חסין כנאענה, תלמיד בן 17 מעראבה, נפל מקומה רביעית באתר בנייה בטבריה ומותו נקבע במקום | תקנות העבודה לא מתירות לקטינים לעבוד בגובה | ח"כ איל בן ראובן: "נפל אל מותו המיותר"

מחמוד חסין כנאענה, בן 17 מעראבה, נהרג בנפילה מפיגום באתר בנייה בטבריה, ב-23 נובמבר 2017. צילום מתוך פייסבוק
מחמוד חסין כנאענה, בן 17 מעראבה, נהרג בנפילה מפיגום באתר בנייה בטבריה, ב-23 נובמבר 2017. צילום מתוך פייסבוק
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מחמוד חסין כנאענה, תלמיד בן 17 מעראבה נהרג היום (חמישי) כתוצאה מנפילה מגובה. האירוע התרחש באתר בנייה בשיכון ד׳ בטבריה, והנער מת לאחר שנפל מגובה של כ-12 מטר. ככל הידוע הוא עמד על פיגום בקומה הרביעית. מותו נקבע ע"י חובשים ופראמדיקים של מד"א לאחר פעולות החייאה.

הנער הוא ההרוג ה-32 בתאונות בניין מתחילת שנת 2017. משטרת ישראל פתחה בחקירת נסיבות התאונה, בשיתוף חוקר תאונות עבודה של משרד העבודה והרווחה.

אתר הבנייה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17. (עמוד הפייסבוק של חאטב נאסר)
אתר הבנייה בו נהרג מחמוד חסין כנאענה בן ה-17. (עמוד הפייסבוק של חאטב נאסר)

פאראמדיק מד"א דודו פחימה סיפר: "כשהגענו למקום הפועלים בבניין הובילו אותנו למרפסת בקומה הראשונה, שם שכב פועל כבן 18 מחוסר הכרה ללא דופק וללא נשימה עם פגיעה רב מערכתית קשה, סיפרנו לנו שהוא נפל מגובה רב. ביצענו בו פעולות החייאה מתקדמות, אבל לצערנו הפציעה שלו הייתה קשה מאוד ולא נותר לנו אלא לקבוע את מותו."

יצוין כי על פי התקנות, חל איסור על העסקתם של קטינים בגובה ובעבודות מסוכנות. כמו כן, בענף הבניין קובע החוק כי עבודת נוער במקצועות: ברזלנות, טייחות, טפסנות, רצפות, שרברבות וצבעות בניין היא אסורה – למעט במסגרת הכשרה בבית ספר מקצועי, הפועל מכוח חוק החניכות. אלא שנכון להיום, אין בישראל בית ספר מקצועי למקצועות הבניה. החוק קובע הגבלות נוספות, כך למשל מותר להעסיק נער בהעברת חפצים ממקום למקום, רק במידה ומשקל הציוד לא עולה על 12.5 ק"ג (ולנערה  8 ק"ג), ורק עד שעתיים ביום.

בשנתיים האחרונות נהרגו ארבעה בני נוער בתאונות באתרי בנייה. על פי נתונים שרוכזו בקבוצה למאבק בתאונות בניין, בדצמבר 2015 נהרג מחמד עליאן בן ה-17 שהתחשמל ממכונת טיח באתר בניה בעפולה, באוגוסט 2016 נהרג נער בן 16 שנפל מגובה בפרוייקט גינדי בתל אביב, ובדצמבר 2016 נהרג עלי אלדג'מין בן ה-17 שנפל מגובה בעבודות בניה במפעל בקיבוץ חפץ חיים. באוגוסט השנה נהרג מוחמד חוסיין אמארה (בן 16) מקריסת פיגום כשעבד באתר בנייה בנהריה.

זירת אתר הבנייה בטבריה בו נהרג נער בן 17 מנפילה מגובה (צילום: דוברות המשטרה)
זירת אתר הבנייה בטבריה בו נהרג נער בן 17 מנפילה מגובה (צילום: דוברות המשטרה)

מהסתדרות הנוער העובד והלומד נמסר כי: "עוד פועל בניין נהרג היום, הפעם בטבריה, כתוצאה מנפילה מגובה רב. הפועל הזה היה נער בן 17 והוא הנער העובד ההרוג הראשון לשנת הלימודים הזו. בשנת הלימודים הקודמת ובמהלך החופש הגדול (ספטמבר 16-ספטמבר 17) נהרגו חמישה בני נוער בתאונות עבודה. הסתדרות הנוער העובד והלומד מוסרת את תנחומיה למשפחת ההרוג. חיי אדם הם לא הפקר. תאונות העבודה גובות מחיר כבד ויש למגר תופעה זו, קל וחומר כשמדובר בנערים." עוד נמסר כי "הסתדרות הנוער העובד והלומד רואה תאונה זו בחומרה רבה ודורשת למצות את הדין עם האחראים. יש לזכור כי על פי חוק עבודת הנוער עבודה מסוכנת אסורה לבני נוער."

ח"כ איל בן ראובן (המחנה הציוני), ממובילי המאבק בתאונות הבניין, אמר בעקבות התאונה: "‏עוד הרוג בתאונת בנייה בנפילה מגובה, ההרוג ה-32 השנה. בחור בן 17 שנפל אל מותו המיותר. חובה על מינהל הבטיחות לחייב מהר עבודה לפי התקן הבינ"ל של פיגומים שיעצרו את תופעת הנפילות מגובה שגורמת למרבית התאונות בבנייה."

מוקדם יותר הבוקר נפלו 2 עובדים מגובה במפעל סודהסטרים ברהט. חובשים ופראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבי"ח סורוקה 2 פצועים כבני 20 במצב בינוני לאחר שנפלו מגובה של כ-7 מטר.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!