דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט וחברה / הכדורגל האנגלי יציין את שבוע "שרוכי הקשת בענן" לתמיכה בקהילה הגאה

כחלק מהקמפיין שיתקיים השבוע ומוביל ארגון "סטונוול", כל קבוצות הליגות הבכירות צבעו את סמליהן בצבעי הגאווה והשחקנים והשופטים יופיעו עם שרוכי נעליים בצבעי הקשת

שרוכי קשת בענן (צילום: AP Photo/Sang Tan)
שרוכי קשת בענן (צילום: AP Photo/Sang Tan)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

השבוע, בין ה-24 בנובמבר ל-3 בדצמבר יתקיים באנגליה שבוע "שרוכי קשת בענן". מי שמוביל את הקמפיין הם ארגון הלהט"ב הבריטי "סטונוול" שנלחם על זכויותיהם של הומואים, לסביות, בי סקסואלים וטרנסג'נדרים בבריטניה מאז 1989. השנה יצטרפו קבוצות הפרמייר ליג ליוזמה ויופיעו עם צבעי קשת בענן במגוון דרכים, כולל באתרי הקבוצות ואתר הפריימרליג, ששינו ברשתות החברתיות את סמלן לצבעי הקשת ברקע.

מאז הקמתו של ארגון "סטונוול" מתקיימת, לצד פעילות ציבורית ופוליטית, גם פעילות על מגרש הכדורגל, בניסיון להפוך את המשחק לפתוח לכולם, ולאפשר לאוהדים, שופטים, מאמנים ושחקנים לא לפחד להיות בעלי העדפה מינית או הגדרה זהותית שונה מ"המקובל" בחברה ולהיות חלק אינטגרלי מהמשחק. הפעילות שנמשכת כבר 26 שנים, התחילה בהקמת קבוצת הכדורגל הראשונה בעולם שפתוחה להומוסקסואלים מוצהרים.

הקבוצה היחודית הוקמה ב-1991 בליגות הנמוכות של אנגליה בשם המחייב Stonewall FC ומשחקת בפרבר הלונדני בארנס. היא הוקמה ע"י אסלי פיטר בן למהגרים מג'יימיקה. פיטר הבין בגיל 10 שהוא נמשך לגברים ובגיל מבוגר יותר הצהיר כי הוא הומוסקסואל. במהלך הילדות אסלי מאוד אהב לשחק כדורגל ושיחק בקבוצת הנוער של סאוטן יונייטד הלונדונית שכיום משחקת בליגה החמישית באנגליה.

אסלי הצטיין בקבוצת הנוער של סאוטן והוזמן למבחנים של קבוצת ווימבילדון, באותן השנים חברה קבועה בליגה הבכירה באנגליה. לאחר שלא עבר את המבחנים עבר לשחק בקבוצות מהליגות הנמוכות עד שבגיל 30 כאשר שיחק במדי  Clapham Old Boys גילה חברו לקבוצה שפיטר הוא הומוסקסואל מוצהר ודרש להרחיקו מהקבוצה, זאת לאחר שספג עלבונות קשים ולבסוף נזרק מהקבוצה. לאחר שעזב את המועדון הבין שאם הוא רוצה שהיחס לכדורגלנים הומוסקסואלים ישתנה, עליו להקים קבוצה שמקבלת אותם באופן מוצהר ונותנת להם מקום אמיתי.

בשנת 2011 קיבל אסלי פרס מיוחד על פעילותו החברתית בספורט – מדליית מסדר האימפריה הבריטית. את המדליה הוא קיבל בארמון בקינגהאם בטקס יוקרתי. לאחר הטקס אמר כי "זאת היתה חוויה מדהימה, הרגשתי עד כמה מכבדים אותי ואת ההערכה שרוכשים למועדון שאני אוהב". ג'ימי פלדמן,  גזבר הקבוצה כיום, תיאר בראיון ל"סקי ספורט" האנגלית את חשיבות המועדון והשינוי שהוא עשה בכדורגל האנגלי: "אנחנו בסביבה מאז 1991, מעניקים סביבה מוגנת לגברים הומוסקסואלים שיכולים לבוא ולשחק כדורגל".

הקבוצה שמשחקת כיום בליגה ה-11 החובבנית מקבלת הרבה כבוד וקבלה בליגות הנמוכות, משהו שהיה יוצא דופן בתחילת דרכה המקצועית. ג'סטין מורלי, שחקנה של סטונוול הוסיף: "לאור העובדה שאנו נמצאים כבר כל כך הרבה שנים בליגות האלו, אנו מקבלים הרבה כבוד והערכה כקבוצה הראשונה והמפורסמת". יש לציין כי במהלך השנים האחרונות הוקמו עוד מספר קבוצות דומות שכולן משחקות בליגות נמוכות יותר בסדר הליגות האנגליות.

סטונוול הוא ארגון גדול ומוכר היום בחברה האנגלית. הוא לא מסתפק רק בהפעלת קבוצת כדורגל גאה, אלא פועל להיכנס לעומק התודעה של מקבלי החלטות בכדורגל האנגלי, כדי להעמיק את ההשפעה על השיח סביב כדורגל וקבלת קהל ושחקנים מהקהילה הלהט"בית על כל גווניה במגרשי הכדורגל.

כאמור, השבוע מתקיים פרויקט הדגל של הארגון בתחום הכדורגל כאשר הפעם החליטו גם הפרמייר ליג, איגוד השופטים, התאחדות הכדורגל וגם EFL (שלושת הליגות המקצועיות הנמוכות יותר) להצטרף ליוזמה ויקחו חלק בפרויקט שרוכי הנעליים של סטונוול. הפריימליג תוסיף את סמל הקשת בענן למעמד הכדורים בתחילת המשחק, קרנות הקרן ולוחות השופטים. כאשר כל קבוצות הפרמיירליג יתמכו בקמפיין "להפוך את המשחק לשל כולם" ע"י כך שילבשו סרטי קפטנים בצבעי קשת בענן, תוכניות משחק ובכל ארבעת הליגות הבכירות יופיעו השחקנים והשופטים עם שרוכי קשת בענן כחלק מהתמיכה בפרויקט.

מי שהלכו עם היוזמה עוד צעד קדימה אלו הקבוצות בורנמות' וסוונסי שהכריזו השבוע על יוזמה חדשה ומהפכנית בעולם הספורט. מהיום בעת הזמנת כרטיסים אוהדי כדורגל טראנסג'נדרים או אנשים אם הגדרת מגדר ניטרלית יהיו זכאים לבקש כי בעת הדפסת הכרטיס, במקום שירשמו את תחילת הייחוס כ-Mx שיבוטא כ‘Mix’ או ‘Mux במקום הגדרה כזכר או נקבה.

השינוי הזה יאפשר לאוהדי הכדורגל להגדיר את עצמם כפי שהם רוצים ולא לפי התבניות המגדריות אליהן הם נולדו. ליזי נורמן מנהלת מחלקת השוויון והגיוון בסוונסי הסבירה באתר המועדון את השינוי: "כמועדון אנו תמיד מחפשים איך להפוך את השירות שלנו ליותר כללי, השפה משחקת תפקיד משמעותי ביכולת לוודא שכולם מרגישים שייכים ללא קשר לגיל, מין, זהות מינית, מיניות או מוצא אתני".

הכדורגל האנגלי מראה התקדמות משמעותית בקבלת האחר, מנסה להיות פתוח ומאפשר לשחקני כדורגל, שופטים, מאמנים ואנשי צוות נוספים להצהיר באופן גלוי וברור על נטיותיהם המיניות או המגדריות ולקבל יחס תומך, שייתן להם מקום אמיתי להיות מי שהם באמת בעולם הכדורגל המקצועני, בלי לשלם מחירים של חרם, שנאה, הומופוביה וכמו אסלי פיטר בסופו של דבר גם עזיבה של עולם הכדורגל המקצועני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!