דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / הלימודים בכל בתי הספר התיכוניים של רשת אמי"ת יושבתו היום (א')

השביתה תתקיים בהמשך למאבק שמוביל ארגון המורים בעקבות המבוי הסתום אליו נקלע המשא ומתן עם משרד האוצר בנוגע לשכר המורים | הערב, בהתאם להתקדמות במו"מ, יודיע הארגון על הצעדים בהם בכוונתו לנקוט בהמשך

אולפנת אמי"ת בחיפה (ניר ודל / ויקיפדיה)
אולפנת אמי"ת בחיפה (ניר ודל / ויקיפדיה)
דוד טברסקי

ארגון המורים הודיע כי ישבית היום (ראשון) את הלימודים בכל החטיבות העליונות (תיכונים) של רשת אמי"ת. ביתר מוסדות הלימוד יתקיימו הלימודים כסדרם. ע"פ הארגון, השביתה מחר היא חלק מהמאבק שהתחיל ארגון המורים לפני כשבוע בעקבות המבוי הסתום אליו נקלע המשא ומתן עם משרד האוצר. הערב יודיע הארגון על הצעדים בהם ינקוט בהמשך, בהתאם להתקדמות במו"מ מול המדינה שאמור להימשך מחר.

העיצומים צפויים להיכנס לשבוע השלישי, אך עד כה נמנעו שר החינוך נפתלי בנט ושר האוצר משה כחלון מלהתערב ישירות בנושא. למרות שחלק מהנקודות שבמחלוקת – חלוקת התוספת בין מורים חדשים לוותיקים, קביעת תקנים ואופן תגמול המורים על משימות שונות – ישפיעו ללא ספק על מערכת החינוך, מתנהל המשא ומתן כולו בין משרד האוצר לארגון המורים, ללא התערבות ציבורית של שר החינוך בנט.

חוסר מעורבתו של בנט, מעבר לביקורת שהיא עשויה לעורר ביחס לתפקודו כשר החינוך, מציפה סוגיה רחבה יותר ביחס למקומו של האוצר אל מול משרד החינוך ואל מול משרדי הממשלה. כאחראי משא ומתן על הסכמי השכר, ישנה בידי פקידי האוצר עצמה רבה, החורגת מקביעת מסגרת ההוצאה על השכר. שאלות עקרוניות כמו מבנה התגמולים, חלוקת השכר בין המערכת, תקנים ועוד, נידונות בין ארגון המורים לאוצר, ללא מעורבותו של מי שנבחר להיות זה שאחראי על מערכת החינוך. בתגובה היחידה בנושא שהתקבלה ממשרד החינוך צוין כי המשרד עמל בימים אלו על העלאת השכר של מורים מתחילים מ-6,400 ש"ח ל-8,000 ש"ח, נקודה שככל הנראה כלל אינה במחלוקת בין הצדדים.

בשבוע האחרון הושבתו הלימודים במספר ערים: חיפה, אשדוד, אילת, עכו, תל אביב, ירושלים ובאר שבע, וזאת לאחר שביתה כלל ארצית שהתקיימה ביום שלישי. לטענת יו"ר ארגון המורים, רן ארז, השביתות ממשיכות עקב התבצרות האוצר בעמדותיו וסירובו להגיע להסכם.

ארגון המורים לא פירט את כל נקודות המחלוקות במשא ומתן, אך התייחס לכמה דרישות מרכזיות של המורים וביניהן תוספת שכר מידית לשכר ההתחלתי, כדי שמורה חדש יתחיל משכר של 8,000 שקלים ברוטו במקום 6,400 שקלים; עליית שכר יחסית לוותק 2 עד 7 כולל; תוספת שכר מידית בסך 600 שקלים למורים מוותק 8 שנים ומעלה. עוד דורש הארגון תוספת תגמולי השתלמות והעלאת התקרה של צבירת גמולי השתלמות, שעות לבעלי תפקידים, הוספת תפקידים, תקן לייעוץ בחט"ב, מענקי הצטיינות למורי חט"ב, גמול שעות חינוך למורי החט"ב, סל שעות ניהול למנהלי בתיה"ס ותוספת שכר למנהלים.

ע"פ גורמים באוצר הדרישות של ארגון המורים לא עומדות בגבולות ההסכמים עליהם נידון עד כה, שכן מדובר בחריגה של לפחות 400 מיליון ש"ח מהתקציב שנידון עליו במו"מ עד כה. לטענתם, התנהלותו של ארז איננה רצינית ומשקפת כי הוא אינו רוצה להגיע להסכם, אלא להמשיך את מצב המשבר מסיבותיו שלו.

שכר המורים בישראל נמוך מממוצע ה-OECD

השכר הממוצע למורים בישראל כיום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש והצעת האוצר אמורה להביא אותו לקרוב ל-13 אלף ש"ח. ע"פ תמונת המצב של מדד ה-OECD לשנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי בתי הספר העל יסודיים בישראל עומד על 60% מממוצע ה-OECD. לאחר 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% מהשכר הממוצע במדינות ה-OECD.

לפי נתוני ה-OECD הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר לאחר 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר לאחר זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית, ועל כן יש לשער שעל בסיס זה מנסה האוצר לקדם הסכם דיפרנציאלי.

בשנה האחרונה, בחידוש ההסכם בין האוצר והסתדרות המורים, הסכימה הסתדרות המורים, כנראה לראשונה, לכך שהתוספות למשכורות המורים יהיו דיפרנציאליות, כלומר שהמורים החדשים יקבלו תוספת משמעותית יותר מהמורים הוותיקים, ולא כפי שהיה מקובל עד היום, כלומר, שהתוספות בשכר מתבצעות באחוז גדילה קבוע הן למורים החדשים והן לוותיקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!