דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ציפי חוטובלי

מדיני / גורמים בשירות החוץ על התבטאות חוטובלי: זלזול בתפקיד הדיפלומטיה

גורמים במשרד החוץ המשמשים כדיפלומטים ותיקים ל'דבר ראשון': "אם דיפלומט היה נופל בלשונו בצורה כזאת היו מגלגלים אותו מכל מדרגות ועדות המינויים עד סוף הקריירה שלו" | בעקבות הסערה פרסמה חוטובלי הודעת התנצלות: "מצטערת עמוקות על הערותי, שלא הובנו כהלכה"

שרת התפוצות ציפי חוטובלי (צילום ארכיון: גרשון אלינסון/ פלאש 90)
שרת התפוצות ציפי חוטובלי (צילום ארכיון: גרשון אלינסון/ פלאש 90)
שי ניר

בקרב הדיפלומטים והדרג המקצועי במשרד החוץ מבקרים בחריפות את סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, בעקבות התבטאויותיה על הקהילה היהודית בארה"ב.

גורמים במשרד החוץ המשמשים כדיפלומטים ותיקים הגיבו בחריפות לאמירותיה של חוטובלי ואמרו ל'דבר ראשון' כי "אם דיפלומט היה נופל בלשונו בצורה כזאת היו מגלגלים אותו מכל מדרגות ועדות המינויים עד סוף הקריירה שלו". בשירות החוץ רואים בהתבטאויותיה בראיון ל-i24NEWS התנהלות שאינה מקצועית ואף מזלזלת בתפקיד הדיפלומטיה הישראלית. "מי שממנה את מנקה הארובות לרופא בבית חולים ומי שממנה מורה בתיכון לדייגת דגיםיגלה שהמורה מדברת אל הדגים ומנקה הארובות מלכלך חולים על שולחן הניתוחים" אמרו גורמים בשירות החוץ שהעדיפו להישאר בעילום שם.

ביום רביעי בשבוע שעבר התראיינה חוטובלי באנגלית לערוץ i24NEWS, ואמרה כי יהודי ארה"ב אינם שולחים את ילדיהם לצבא, אינם מכירים את החיים תחת איום טילים ולא יודעים איך זה מרגיש לחיות בארץ, ולפיכך עליהם להפנים שהם לא יכולים להבין את המציאות הישראלית. דבריה של חוטובלי עוררו סערה בקהילה היהודית בארה"ב, שרבים מקרב בניה ובנותיה משרתים בצבא ארה"ב ומהם אף בתפקידי לחימה בזירות השונות בהן ארה"ב מעורבת. דבריה של חוטובלי מצטרפים להתבטאות חריפה נוספת שלה לפני כשבועיים בזמן שהשתתפה בכנס בוושינגטון, אז אמרה כי הזרמים הלא אורתודוקסים (רפורמים, קונסרבטיביים ועוד) מרוקנים את היהדות מתוכן. חשוב לומר כי זרמי היהדות הרפורמים והקונסרבטיבים מהווים את רוב יהדות ארה"ב.

זמן קצר לפני כניסת השבת חוטובלי פרסמה בחשבון הפייסבוק שלה פוסט, בשפה האנגלית, בו כתבה כי היא "מצטערת עמוקות על הערותי, שלא הובנו כהלכה, על אחינו ואחיותינו בקהילות היהודיות בארה"ב ומסביב לעולם. באופן מובן אנשים נפגעו וכעסו". לדברי חוטובלי קשרי יהדות העולם וישראל חשובים להבטחת העתיד המשותף. ביחס להתבטאותה שהכחישה את שירות היהודים בצבא ארה"ב ואף התעלמה מהקרבתם כתבה חוטובלי כי היא מביעה "הערכה עמוקה וכבוד ליהודים אמריקאים אשר שרתו ואף הקריבו בצבא".

I am deeply sorry for my misconceived remarks about our brothers and sisters in Jewish communities in the US and around…

Posted by ‎Tzipi Hotovely – ציפי חוטובלי‎ on Friday, November 24, 2017

ראש הממשלה בנימין נתניהו המשמש גם בתפקיד שר החוץ, הזדרז לגנות את דברי חוטובלי בראיון. "מגנה את דבריה הפוגעניים של ציפי חוטובלי כלפי יהדות ארצות הברית" אמר נתניהו והוסיף כי "יהודי התפוצות יקרים לנו והם חלק בלתי נפרד מעמנו. אין מקום להשתלחות כזאת ודבריה אינם משקפים את עמדתה של מדינת ישראל".

חשוב לציין ברקע הדברים כי יחסי ממשלת ישראל ויהדות ארה"ב מעורערים. במרכז המשבר ניתן לציין את הנסיגה של הממשלה ממתווה הכותל וכן את התנהלות נתניהו המתערב בפוליטיקה הבין מפלגתית בארה"ב, באופן שמותח ומערער את הקונצנזוס בארה"ב ביחס לישראל. הקהילה היהודית האמריקאית נקרעת בין הנאמנות לארה"ב למדינת ישראל.

חוטובלי בחרה שלא להגיב לכתבה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!