דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / הסנקציות של ממשל טראמפ מאיימות על קבוצות הכדורגל ברוסיה

בין רשימת החברות שעליהן מוטלות הסנקציות מופיעה אחת מחברת הנשק הגדולות והמפורסמות ברוסיה "רוסטק" המחזיקה בבעלות על קבוצת הכדורגל ארסנל טולה מצמרת הליגה הרוסית שעשויה לאבד כסף רב

שחקני ארסנל טולה (צילום: Кирилл Венедиктов/ Соккер.Ру/ Dimka Pukalik/ ויקימדיה)
שחקני ארסנל טולה (צילום: Кирилл Венедиктов/ Соккер.Ру/ Dimka Pukalik/ ויקימדיה)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

קבוצת הכדורגל ארסנל טולה היא כרגע אחת ההפתעות הנעימות בליגה הרוסית, הקבוצה הקטנה ממערב רוסיה  ממוקמת לאחר 17 מחזורים במקום השישי בליגה הרוסית. לארסנל טולה אין שאיפות גדולות והיא רק מנסה להישאר עוד עונה בליגה הבכירה. לצערה, בחודש אוקטובר היא גילתה שיש איום חדש ובלתי צפוי על המשך פעילותה כקבוצת כדורגל, והאיום הלא ספורטיבי הזה מגיע מנשיא ארה"ב הכל יכול דונאלד טראמפ.

ב-27 באוקטובר הוציא ממשל טראמפ מסמך אותו מסר לקונגרס האמריקאי בו הוא מטיל סנקציות על חברות שקשורות למשטר הרוסי. הסנקציות החדשות על החברות הממשלתיות של רוסיה היא בעקבות המתח הרב שקיים בין שני המדינות סביב מעורבות ממשל פוטין במלחמה בסוריה, כיבוש חצי האי קרים וההתערבות בבחירות לנשיאות ארה"ב

הסנקציות יוטלו באופן עקיף על המשטר הרוסי, החברות הממשלתיות עצמן לא יקבלו סנקציות, אלא תאגידים בארה"ב או ברחבי העולם שפועלים בעסקות ענק אם אותם תאגידים ממשלתיים יסבלו מסנקציות של ממשל טראמפ. ארה"ב בעצם מנסה לייבש את המקורות הכלכלים של החברות הממשלתיות ולנסות להוריד באופן משמעותי מערכן וכוחן הכלכלי.

בין רשימת החברות שעליהן מוטלות הסנקציות מופיעה אחת מחברת הנשק הגדולות והמפורסמות ברוסיה "רוסטק". חברת הנשק הרוסית היא הבעלים של קבוצת הכדורגל ארסנל טולה. מקורו של התאגיד במפעל שהוקם בשנת 1897 בעיר טולה וכיום משמש תאגיד ממשלתי שממוקם במוסקבה ובעל מחזור עסקי של 18.9 ביליון דולר בשנת 2016.

כך, בעל כורחה הפכה קבוצת הכדורגל ארסנל טולה לאחד הנפגעים המשמעותיים שהמאבק החדש בין ממשל טראמפ לשלטון הרוסי. הקבוצה ששייכת לחברת "רוסטק" יכולה להיפגע כי כעת נאסר על חברות וארגונים אחרים לעשות עסקאות כלכליות עם המועדון. החוק שיכנס לתוקפו ב-29 בינואר יכול לפגוע באופן משמעותי במכירת ורכישת שחקנים של המועדון בעסקאות עם מועדונים אחרים מרחבי העולם שיפחדו לעשות עסקים עקיפים עם חברת "רוסטק" ולעמוד בפני עונשים כלכלים וחרם ממשלת ארה"ב.

קבוצות בבעלות המדינה

הכדורגל הרוסי נמצא ברובו בבעלות ממשלתית או תאגידים ששייכים למדינה. לוקומוטיב מוסקבה שייכת לתאגיד הרכבת של המדינה, רובין קאזאן שייכת ומקבלת את תקציבה לרפובליקה טרטאסטן, טרק גרוזני שייכת לרפובליקה הצ'צ'נית, אופה שייכת לרוסטלקוס (חברה תקשורת ממשלתית), טומסק לרפובליקה טומסק, אוראל למחוז סברדלובסק, זניט שייכת לתאגיד הגז הממשלתי הענק גאזפורם וצסק"א חברובסק שייכת למספר חברות ממשלתיות קטנות. בנוסף אליהן, רוב תקציב של קבוצת אמקאר פרם מגיע תקציב העיר פרם. כך נוצר מצב די ייחודי בעולם הכדורגל בו 11 מתוך 16 הקבוצות בליגה הבכירה ברוסיה שייכות לבעלים ממשלתיים.

בליגת העל הרוסית ישנן כיום רק חמש קבוצות בבעלות פרטית צסק"א מוסקבה, ספרטק מוסקבה,אנז'י מחצ'קלה,  וקרסנודאר ששיכות לבעל בית פרטי והעולה החדשה הקבוצה הקטנה טוסנו שייכת לחברה פרטית קטנה יחסית בשם  "פורט גרופ" שמתעסקת ברכישת עסקי נדל"ן בסביבת מוסקבה.

למרות המקורות הרחבים של רוסטוק, ארסנל אינה נהנית מתקציבי ענק ונחשבת לקבוצה יחסית קטנה בליגת העל הרוסית. הופעת הבכורה שלה התרחשה בעונת 2014/15 לאחר עלייה כפולה תוך שנתיים מהליגה השלישית לראשונה. ארסנל לא הצליחה לשחזר את ההצלחה המפתיע בליגה הבכירה ונשרה תוך עונה אחת בלבד לליגה השניה. אך עונה אח"כ שוב סיימה ארסנל במקום השני בליגה השנייה ברוסיה וחזרה לליגה הבכירה, הפעם במטרה לנסות לתקוע יתד ולהמשיך להתפתח לקבוצה לגיטימית בליגת העל הרוסית.

ב-8 בדצמבר תצא ארסנל טולה למשחק החוץ מול אוראל כחלק מהמחזור ה-20 בליגה הרוסית. לאחר סיום המחזור תצא הליגה הרוסית להפסקה ארוכה של פגרת חורף עד תחילת מרץ. בגלל מזג האוויר הקר במדינה בחודשי החורף אי אפשר לקיים ליגת כדורגל, לכן הליגה מושבתת מכל פעילות. השחקנים והמאמנים יוצאים לפגרה ארוכה וחוזרים לתחילת האימונים שוב במהלך חודש פברואר.

בגלל החורף המקפיא ששורר ברחבי רוסיה עד עונת 2011 היה נהוג שהליגה מתקיימת מחודש מרץ עד חודש דצמבר. בניסיון להתאים את הליגה לשאר הליגות האירופאית ובעיקר כדי לשפר את היכולת הקבוצתית בשלבי הנוקאוט במפעלי אופ"א שמתחילים בדר כלל בחודש פברואר.

הליגה הרוסית שינתה את פניה והצטרפה לשאר ליגות הכדורגל שמתחילות במהלך חודש אוגוסט ונגמרות בחודש מאי שהתחיל בעונת 2012/13. השינוי המתבקש אולי עזר לקבוצת העלית של הכדורגל הרוסי,שנשענות על תקציבים גדולים שמגיעים מידיים פרטיות (צסק"א וספרטק) או במקרה של זניט הקבוצה של פוטין מתקציבי חברת הגז של המדינה.

הבעיה מתחילה בשאר הקבוצות ששיכות לחברות הממשלתיות או למועצות/רפובליקות מקומיות. בעקבות השינוי הארגונים הממשלתיים שקובעים את תקציבם לפי לוח השנה הקלינדרי פיננסי מחליטים את חלוקת התקציבים במהלך חודשי ינואר פברואר. לכן, המועצה או החברה הממשלתית במקרים מסוימים רואה שהקבוצה שבבעלותה אינה משיגה את התוצאות הרצויות ויכולה לפני החזרה מפגרת החורף לקצץ באופן דרסטי בתקציבה. תקציבי רב הקבוצות בליגה נקבעות בחודשי ינואר. סיטואציה שמגבילה את מועדוני הכדורגל הרוסים ויוצרת חוסר וודאות תמידי.

קבוצות טומסק ומורדוביה סראנסק סבלו מהשינויים התקציבים המפתיעים של ינואר בשנתיים האחרונות , כאשר המועצות המקומיות החליטו לקצץ באופן דרסטי בתקציבי הקבוצות באופן פתאומי. מורדביה ירדה תוך שנתיים שני ליגות ונראית בדרך לפרוק מוחלט. ארסנל טולה נמצאת בחוסר ודאות מוחלט. לא ברור עד כמה הסנקציות שממשל טראמפ מטיל על העסקים של החברות הממשלתיות הרוסיות יפגע בכלכלה הרוסית, מה שבטוח יצמצם ככל הנראה בטווח הקצר בתקציב של התאגיד הממשלתי רוסטק, שיגרום ככל הנראה לצמצום התקציב של קבוצתו ארסנל טולה ומעשה ענן שחור מעל עתידה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!