דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

חינוך / ארגון המורים: היום (ד') יושבתו כ-70 תיכונים ברחבי הארץ

במסגרת המאבק שמנהל הארגון על תנאי שכר המורים, יושבתו הלימודים בכל החטיבות העליונות של רשתות דרכא, טומשין, קדימה מדע, ומכללת סכנין | בנוסף, תופסק פעילות הכנת תלמידים למבחני פיז"ה, ולא תתבצע פעילות מורים אחרי השעה 17:30

בית ספר. (צילום ארכיון: נתי שוחט  פלאש 90)
בית ספר. (צילום ארכיון: נתי שוחט פלאש 90)
דוד טברסקי

ארגון המורים מודיע כי היום (יום רביעי, 29.11.17) יושבתו הלימודים בחינוך העל יסודי בכל החטיבות העליונות של רשתות דרכא, טומשין, קדימה מדע ומכללת סכנין. מדובר בהשבתה של כ-70 בתי ספר של רשתות אלה ברחבי הארץ.

בנוסף, הורה הארגון על הפסקת הכנת התלמידים למבחני פיז"ה, ובמקביל אסר על חבריו לבצע כל פעילות מכל סוג שהוא אחרי השעה 17:30 כולל אספות הורים, אספות ציונים, אספות מורים וכו'. על פי ההודעה, הורה שמעוניין לקבל מידע על בנו או בתו יפנה למורה בשעות הקבלה בבית הספר.

השביתה היא חלק מהמאבק שהתחיל ארגון המורים לפני כשבוע, בעקבות מבוי סתום אליו נקלע המשא ומתן על הסכם שכר חדש למורים בין אנשי משרד האוצר לארגון. על פי הודעתו אתמול (שלישי) ארגון המורים "שומר לעצמו את הזכות לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו ובכל היקף שיידרש. בהתאם להתפתחות המו"מ נחליט על הצעדים הבאים".

בשבוע שעבר התייחס ארגון המורים למשא ומתן, וציין כמה דרישות מרכזיות של המורים וביניהן תוספת שכר מידית לשכר ההתחלתי, כדי שמורה חדש יתחיל משכר של 8,000 שקלים ברוטו במקום 6,400 שקלים; עליית שכר יחסית לוותק 2 עד 7 כולל; תוספת שכר מידית בסך 600 שקלים למורים מוותק 8 שנים ומעלה. עוד דורש הארגון תוספת תגמולי השתלמות והעלאת התקרה של צבירת גמולי השתלמות, שעות לבעלי תפקידים, הוספת תפקידים, תקן לייעוץ בחט"ב, מענקי הצטיינות למורי חט"ב, גמול שעות חינוך למורי החט"ב, סל שעות ניהול למנהלי בתיה"ס ותוספת שכר למנהלים.

ע"פ גורמים באוצר הדרישות של ארגון המורים לא עומדות בגבולות ההסכמים עליהם נידון עד כה, שכן מדובר בחריגה של לפחות 400 מיליון ש"ח מהתקציב שנידון עליו במו"מ עד כה. לטענתם, התנהלותו של ארז איננה רצינית ומשקפת כי הוא אינו רוצה להגיע להסכם, אלא להמשיך את מצב המשבר מסיבותיו שלו.

שכר המורים בישראל נמוך מממוצע ה-OECD

השכר הממוצע למורים בישראל כיום, ע"פ נתוני האוצר, עומד על 11 אלף שקלים בחודש והצעת האוצר אמורה להביא אותו לקרוב ל-13 אלף ש"ח. ע"פ תמונת המצב של מדד ה-OECD לשנת 2014, השכר ההתחלתי של מורי בתי הספר העל יסודיים בישראל עומד על 60% מממוצע ה-OECD. לאחר 10 שנות ותק עומד השכר על 61% מהממוצע, ואחרי 15 שנות ותק – על 56% מהממוצע בלבד. גם בעלי השכר הגבוה ביותר מבין המורים רק מתקרבים לעמיתיהם מעבר לים, ועומדים על 97% מהשכר הממוצע במדינות ה-OECD.

לפי נתוני ה-OECD הפער הממוצע בשכר בין מורים מתחילים לוותיקים עומד על 2.5 (בעיקר בבתי הספר היסודיים, אשר מוריהם מאוגדים בהסתדרות המורים). ע"פ האוצר, מדובר בפערים הגדולים ב-OECD, כאשר ישנה קפיצה גדולה בגובה השכר לאחר 15 שנות ותק. הכלכלן הראשי תולה את הפער בהיבטים המיוחדים של הסכמי השכר, שיצרו התפתחות משמעותית בשכר לאחר זמן ממושך במערכת, בניגוד למגמה הבינלאומית, ועל כן יש לשער שעל בסיס זה מנסה האוצר לקדם הסכם דיפרנציאלי.

בשנה האחרונה, בחידוש ההסכם בין האוצר והסתדרות המורים, הסכימה הסתדרות המורים, כנראה לראשונה, לכך שהתוספות למשכורות המורים יהיו דיפרנציאליות, כלומר שהמורים החדשים יקבלו תוספת משמעותית יותר מהמורים הוותיקים, ולא כפי שהיה מקובל עד היום, כלומר, שהתוספות בשכר מתבצעות באחוז גדילה קבוע הן למורים החדשים והן לוותיקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!