דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / עובדי רשות המעברים השביתו את המעברים היבשתיים לסחורות באיו"ש

עובדי הרשות נמצאים, מזה שנה וחצי במו"מ, להכללתם בהסכם הקיבוצי של משרד הביטחון | לטענתם נסוגו נציגי המדינה מההסכמות אליהם הגיעו | במחאה, הושבתו היום (ג') המעברים למשך שעה | מחר, יושבתו המעברים למשך כל היום

מעבר שער אפרים מושבת, נובמבר 2017. (דוברות ההסתדרות)
מעבר שער אפרים מושבת, נובמבר 2017. (דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדי רשות המעברים במשרד הביטחון נוקטים צעדים ארגוניים, זאת במחאה על המבוי הסתום אליו נקלע המשא ומתן להכללתם בהסכם קיבוצי שייתן מענה לתנאי העסקתם הייחודיים. הבוקר (שלישי) נסגרו המעברים היבשתיים באזור יהודה ושומרון למעבר סחורות עד השעה 12:00, ומחר צפויים העובדים להחריף את צעדיהם ולסגור אותם למשך כל היום.

עובדי המעברים דורשים את להיכלל בהסכם הקיבוצי של משרד הביטחון, התואם את אופי פעילותם ואת רמת הסיכון בה הם נמצאים. מזה כשנה וחצי מתנהל משא ומתן בנושא מול נציבות שירות המדינה והאוצר, אך לטענת העובדים, לפני מספר ימים נסוגו נציגי המדינה באופן חד-צדדי מכל הסיכומים שהושגו במהלכו.

יו"ר ועד הפעולה ברשות המעברים, שרון ברוך:"עד עתה גילינו איפוק ואחריות אך הגיעו מים עד נפש"

"עשרות עובדי רשות המעברים מבצעים מדי יום את מלאכתם בתנאים פיזיים לא פשוטים תוך סיכון ביטחוני, ולמרות זאת לא נמצאה הדרך להעסיקם תחת הסכם אשר ייתן מענה לתנאי ההעסקה הייחודיים להם" מסר יו"ר ועד הפעולה ברשות המעברים, שרון ברוך, "עד עתה גילינו איפוק ואחריות אך הגיעו מים עד נפש. בליווי ההסתדרות התחלנו בצעדים ארגוניים אשר יוחרפו עד אשר ייפתרו הסוגיות שבמחלוקת". לדברי ועד העובדים, בכוונתם להחריף את הצעדים הארגוניים "במידה שאנשי הנהלת הרשות לא יתעשו ויביאו לכדי סיום המשבר".

משמעות סגירת המעברים היא שלא תועבר כל סחורה מישראל לשטחי יהודה ושומרון – ומשטחים אלו אל תוך גבולות ישראל. במעברים אלו חולפות כ-1,500 משאיות מדי יום, הנושאות מטען במשקל של עשרות אלפי טונות, המשמש בעיקר את תעשיות הטקסטיל, החקלאות והבנייה.

יו"ר ועד עובדי משרד הביטחון, איקו חסון התייחס אף הוא למשבר, ואמר כי "מזה כשנה וחצי מתנהל משא ומתן על הצטרפות עובדי המעברים למשפחת משרד הביטחון, ולהסכם הקיבוצי של עובדי המשרד. למרות ניסיונות האוצר למסמס את המגעים, גילינו אחריות ואיפוק. לבסוף, אחרי שהגענו לסיכומים, חזר בו האוצר מההסכמות שהושגו בצורה מזלזלת ופוגענית. היום התחלנו בצעדים ראשונים על מנת לאותת לאוצר על מידת רצינותנו. כולי תקווה שמשרד האוצר יחזור בו מהסירוב לחתום על מה שהוסכם ולנהוג בהיגיון, אחרת לא תוותר לנו ברירה אלא להחריף את הצעדים בימים הקרובים עד כדי סגירת המעברים לאלתר למעט מקרים הומניטריים".

מנהלת המעברים היבשתיים הוקמה בשנת 2005, במטרה לאזרח את המעברים בין ישראל לרשות הפלסטינית. ב-2009 קיבלה מעמד של יחידת סמך במשרד הביטחון ושמה שונה לרשות המעברים היבשתיים. היא מפעילה כיום 15 מעברים ובראשה עומד תא"ל (מיל') כמיל אבו רוקון הכפוף ישירות למנכ"ל משרד הביטחון. כ-90 עובדי הרשות מועסקים במסגרת חוזים אישיים שלא התעדכנו במהלך העשור האחרון.

תגובת משרד הביטחון: ״הנהלת המשרד ורשות המעברים מקיימות, למעלה משנה, מו"מ מול הממונה על השכר באוצר, בנוגע לעיגון זכויות עובדי רשות המעברים הפועלים ימים כלילות תחת סיכון. המגעים מתנהלים בתיאום, גיבוי והובלה מלאה של ההסתדרות. לאורך כל הדרך, גילו עובדי רשות המעברים איפוק ואחריות וזאת לאור האופי הביטחוני היחודי של המעברים. לאור הגעת המומ' עם האוצר למבוי סתום, החליטו עובדי המעברים, בגיבוי מלא של ההסתדרות, לנקוט בצעדי מחאה הדרגתיים.

מערכת הביטחון פועלת לשימור המענה הבסיסי לצרכים האזרחיים וההומניטאריים הנוגעים לפעילות במעברים באיו"ש וברצועת עזה, ובמקביל בוחנת דרכים להשבת הפעילות במעברים לשגרה בהקדם״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!