דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מכבי אש

בארץ / חקירת הפיצוץ ביפו נמשכת: הציבור צריך לשמור על כללי הבטיחות

בין אם מדובר בהצתה או ברשלנות, בלון הגז שהיה בתוך הטמבוריה שעלתה באש, לא היה צריך להיות שם | שני מומחים לבטיחות ולרשיון עסקים מספרים כי לא מעט ישראלים שילמו בחייהם בשל רשלנות בטיפול בגז

זירת הפיצוץ ביפו, 28 נובמבר 2017 (מרים אלסטר / פלאש90)
זירת הפיצוץ ביפו, 28 נובמבר 2017 (מרים אלסטר / פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המשטרה חוקרת האם פיצוץ הבניין ביום שני בלילה ברחוב יפת ביפו, אשר גבה שלושה קורבנות בנפש, התרחש בגין הצתה, או כתוצאה מרשלנות. מומחים מזהירים כי דליפות גז הם גורם קבוע ועקבי להרוגים, ובשל כך חובה על הציבור להקפיד על כל הנחיות הבטיחות בגז. במקביל, הרפורמה ברישוי העסקים מאפשרת כיום להסתפק בהצהרת עמידה בדרישות, ופותחת פתח לניצול לרעה של התקנות בקרב בעלי עסקים חסרי אחריות.

הטמבוריה ביפת 70, לפני הפיצוץ, גולג מפות:

בחדשות 10 דווח על חשד להצתה שנחקר, במקביל לחשד לרשלנות. לפי מה שדיווחו מכבי האש אתמול (שלישי), בתוך החנות נמצא בלון גז, דבר האסור בתקנות הבטיחות, אך אין ביכולתם עדיין לקבוע האם הגז שדלף הגיע מבלון זה או מבלונים חיצוניים. לפי דיווח Ynet, לטמבוריה לא היה רשיון עסק, ועל כך שעיריית ת"א איננה מחייבת חנויות מסוג זה להוציא רשיון.

רישיון לסכן את הציבור?

בתחילת 2017 נכנסה לתוקף רפורמה ברישוי עסקים המכונה 'המסלול הירוק', המדרגת עסקים לפי דרגת הסיכון שלהם. עסקים רבים קיבלו פטור מרישיון, ואילו אחרים יכולים להצהיר בעצמם על עמידה בדרישות כיבוי האש, מבלי לשלם למכבי האש לבצע בדיקת פיקוח. העובדה כי חנות לחומרי בניין, המאחסנת חומרים כימיים מסוכנים, איננה נדרשת לרשיון עסק, חושפת פער לא מטופל בין הרצון להקל על דרישות הרגולציה מעסקים לבין הדאגה לביטחון הציבור. עמית נשרי הוא המנכ"ל והבעלים של חברת א. לאפיס, המתמחה בליווי עסקים בנושאי היתרי בניה ורשיון עסק ויועץ בטיחות באש בעצמו.

בשיחה עם 'דבר ראשון', אמר נשרי כי "הרפורמה החדשה היא מצויינת. היא מסייעת לבעלי עסקים בנושא רגולציה – הקטנת דרישות, והפועל היוצא זה הקטנה בהוצאות. גם מי שפטור מהוצאת רישיון עסק, עדיין צריך לעמוד בדרישות הכבאות, משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. אדם יכול להצהיר אצל עורך דין על כך שהוא עומד בדרישות כיבוי האש, שעמידה בהן הן חלק מהליווי שאנחנו מספקים לעסקים, ובאופן הזה אפשר שלא להזמין בדיקה בתשלום ממכבי האש, אם העסק מוגדר ברמות הסיכון הנמוכות. לצערי, אני חי בתוך עמי ויש אנשים שמנצלים את ההקלות הללו".

גם אם לא ברור האם מדובר בהצתה מכוונת או רשלנות, נשרי מדגיש כי נמצא בלון גז בתוך החנות, אשר בשום תנאי אסור היה להכניס אותו לתוכה. "הביקורת שיש לי היא אכיפה מקלה כנגד עסקים שמתחמקים מהדרישות", מסביר נשרי. "בניגוד למי שעושה את מה שצריך. יש אחד משקיע 100 או 200 אלף ש"ח כדי לעמוד בדרישות, ויש מישהו אחר שאומר 'אני אמשוך 10-5 שנים, עד שבית המשפט יסגור אותי'. הוא חסך לעצמו את הכסף, אבל סיכן את הציבור. אסור לוותר להם. דווקא עיריית ת"א היא חזקה בפיקוח על בתי עסק, אבל מכבי האש נסמכים על מידע שהם מקבלים מהעירייה, ולא בהכרח מגיעים לכל מקום באותה תכיפות. בלון גז צריך להיות בחוץ, מאוורר, עם מערכת בקרה והתראה שבמקרה של דליפה, מה שהיה יכול למנוע את מקרי המוות של חפים מפשע כבמקרה הזה".

רשלנות בגז – מתכון לאסונות חוזרים ונשנים

ד״ר עדי מונצ׳ז הינו חבר עמותה למלחמה באש ויו״ר פורום מחקר בעמותה. בעבר היה ראש מדור חומרים מסוכנים בנציבות הכבאות וההצלה. מונצ'ז אמר ל'דבר ראשון' כי "מדובר בתופעה די נפוצה. חלק גדול מפעילות הכבאות בארץ קשור לדליפות גז". מונצ'ז אומר כי את רוב האירועים הללו ניתן למנוע באמצעות הקפדה על הוראות הבטיחות. "בדירה חדשה, מאוד חשוב להתקין את הגז והבלון רק באמצעות טכנאי גז מוסמך. אין לאחסן בלון גז בתוך מבנה, ויש לדרוש מספקי הגז לעשות בדיקה של הזרמה בלחץ למערכת פעם ב-5 שנים כדי לוודא שהיא בטוחה לשימוש. הרבה פעמים מדווחים על 'בלון גז שהתפוצץ' וזה כמעט אף פעם לא נכון. מה שבדרך כלל קורה זה שיש דליפת של גז, ובריכוז מסויים הופכת להיות פצצת דלק-אוויר שניצוץ חשמלי או אחר יכול פשוט להדליק אותה. יש בישראל חקיקה מתאימה, תקנות וגורמי אכיפה. מה שחסר לנו זה חינוך. רבים בציבור לא מודעים לחומרת הבעיה, אשר ביכולתם למנוע חלק גדול ממנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!