דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

המתאגדים / 40 עובדי ועובדות המעבדות באונ' ת"א הסדירו ושיפרו את תנאיהם

"ההסכם שנחתם היום באוניברסיטת ת"א הוא צעד משמעותי ראשון בכיוון של תיקון העיוותים בהעסקת עובדי המחקר באוניברסיטה" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן |

אוניברסיטת תל אביב (דוג'רית  ויקימדיה)
אוניברסיטת תל אביב (דוג'רית ויקימדיה)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אמש (רביעי) נחתם הסכם בין ההסתדרות להנהלת אוניברסיטת תל אביב, המכניס את 40 עובדי ועובדות המעבדות תחת ההסכם הקיבוצי של עובדי המינהל באוניברסיטה. עד היום היו מועסקים עובדים אלו באופן חלקי, באמצעות תקציבי המחקר.

המהלך מהווה שינוי מהמגמה שהלכה והתרחבה בשנים האחרונות, של העסקת עובדים מתקציבי מחקר שלא באמצעות הסכמים קיבוציים. המהלך מציב את אוניברסיטת ת"א כחלוצת האוניברסיטאות המסדירה סוגיה מהותית זו, תוך תיקון העיוותים ההיסטוריים וצמצום תופעות העסקה פוגעניות.

אסתר אדמון, אבלין מילוא, אבי ניסנקורן, מוטי כהן, ארנון בר דוד בחתימת הסכם קיבוצי באוניברסיטת תל אביב (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)
אסתר אדמון, אבלין מילוא, אבי ניסנקורן, מוטי כהן, ארנון בר דוד בחתימת הסכם קיבוצי באוניברסיטת תל אביב (צילום: אורן כהן, דוברות ההסתדרות)

"ההסכם שנחתם היום באוניברסיטת ת"א הוא צעד משמעותי ראשון בכיוון של תיקון העיוותים בהעסקת עובדי המחקר באוניברסיטה וסלילת הדרך לנורמות העסקה חדשות בכל במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל" אמר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, ובירך את השותפים להסכם, "לצד תיקון העוול ההיסטורי, העובדים שבהסכם ייהנו מביטחון תעסוקתי ומשיפור תנאי שכרם. שיתוף הפעולה שגילתה הנהלת האוניברסיטה בנושא זה מהווה אמירה חברתית נחרצת, תוך הפגנת אחריות על העובדים, על כל היקף משרתם. כולי תקווה כי הצדדים ימשיכו בהידברות על מנת לגשר על הפערים ולהסדיר את העסקתם של כלל העובדים המועסקים במימון תקציבי המחקר". לדבריו הצטרף גם יו"ר הסתדרות המעו"ף ארנון בר דוד: "המהלך הבשיל להסכם שנותן מענה לסוגיה מורכבת, בזכות מערכת יחסי העבודה הטובים שיש באוניברסיטת תל-אביב. ההסכם מתקן את העיוותים הקיימים ומשמש כמופת להמשך הדרך".

מנכ"ל אוניברסיטת תל-אביב, מוטי כהן ציין כי: "ההסכם הוא הסכם פורץ דרך שיהווה בסיס להמשך המשא ומתן עם ההסתדרות ועם ארגון העובדים לגבי הסדרת התנאים של יתר עובדי המחקר באוניברסיטת ת"א וגם באוניברסיטאות אחרות".

ההבנות שהושגו בין הצדדים מעוגנות בנספח להסכם הקיבוצי הקיים באוניברסיטת תל-אביב, והן יחולו על העובדים שהעסקתם מורכבת בחלקה ממשרה חלקית תקנית וחלקה האחר בהעסקה על חשבון תקציבי המחקר. במשך שנים רבות, קבוצת עובדים זו, המורכבת ברובה מעובדים בעלי תארים אקדמיים מתקדמים, הופלתה לרעה ונפגעה בזכויותיה בחלקיות המשרה שבמימון תקציבי מחקר, כתוצאה ממתכונת העסקה שלא אפשרה להם ליהנות מהביטחון התעסוקתי ומתנאי השכר שלהם זכאים עובדים הנמצאים תחת ההסכם הקיבוצי.

יו"ר הסתדרות הביוכימאים: "יתווה את המשך הדרך גם ליתר המוסדות"

בהסתדרות ציינו כי המהלך מהווה למעשה יישום של התחייבות המנכ"ל הקודם באוניברסיטה מוטי כהן כלפי יו"ר ההסתדרות, אשר ביקש מתוך רצון טוב להסדיר את העסקתם של עובדי המחקר באוניברסיטה, תוך קליטת העובדים המבצעים פעילות ליבה תחת ההסכם הקיבוצי. הצדדים התחייבו להמשך משא ומתן אינטנסיבי להסדרת אופן העסקתם של מאות עובדים נוספים, המועסקים כיום על חשבון תקציבי המחקר בלבד.

"אני שמחה לברך על המוגמר" אמרה אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות הביוכימאים, המיקרוביולוגים ועובדי המעבדות, "חשוב לציין כי באקדמיה אנו עדים לתופעה מדאיגה ומתרחבת של עובדי מעבדות המועסקים על חשבון תקציבי המחקר ללא כל ביטחון תעסוקתי ובהיעדר תנאי שכר הולמים. ההסכם שנחתם היום הוא הסכם ראשון מסוגו שמניח את היסודות לשינוי מציאות זו ומאפשר הסדרה של צורות העסקה הוגנות ושוויוניות בקרב ציבור העובדים. כולי תקווה כי צעד חשוב זה יתווה את המשך הדרך גם ליתר המוסדות וישפר את תנאי העסקתם של עובדים רבים נוספים שנאלצים להתמודד כיום עם צורות העסקה פוגעניות".

יו"ר ועד הסגל המינהלי באוניברסיטה אבלין מילוא, הוסיפי כי ועד העובדים רואה בהסכם הסדרה חשובה שנוגעת לקבוצת עובדים ותיקה, פעילה ותורמת לצמיחתה של האוניברסיטה, "אנו משוכנעים כי ההסכם יהווה סנונית ראשונה להסכמים נוספים שמטרתם להרחיב את תחולת ההסכם הקיבוצי על עוד אוכלוסיות עובדים". והודתה ליו"ר ההסתדרות ולצוות המו"מ מטעמה וכן להנהלת האוניברסיטה.

בניהול המו"מ לגיבוש ההסכם השתתפו גם מנכ"ל אגף הכלכלה בהסתדרות שי בירן, מרכז תחום האכיפה באגף הכלכלה גיורא ואלה, מזכיר חטיבת עובדי ההשכלה הגבוהה בהסתדרות המעו"ף ראובן פרי, סמנכ"ל משאבי אנוש באוניברסיטת ת"א יואל מלי וסגנית מנהלת האגף למשאבי אנוש באוניברסיטת ת"א אורנה אוברמן.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!