דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

אנטישמיות / ברוסיה של שנת 2017 - שיח ציבורי סוער סביב עלילת דם

וועדת חקירה רשמית תבדוק, שוב, האם בולשביקים יהודים רצחו את הצאר כחלק מפולחן יהודי דתי | משחקי כח פוליטיים בתוך הכנסייה הפרבוסלבית, בחירות מתקרבות, ותיאוריות קונספירציה בנות 100 שנה מזינים את עלילת הדם

הצאר ניקולאי ה-2 לצד משפחתו (צילום: Boissannas et Eggler / ויקיפדיה).
הצאר ניקולאי ה-2 לצד משפחתו (צילום: Boissannas et Eggler / ויקיפדיה).
דוד טברסקי

משפחת הצאר שהוצאה להורג על ידי הבולשביקים ב-1918, עלילות דם המאשימות את היהודים ברצח פולחני של נוצרים, בד"כ ילדים, ותיאוריית קונספירציה וותיקה המאשימה את היהודים בקרב הבלושביקים ברצח הצאר לצרכי פולחן דתי, כל אלו חוברים השבוע ליצירת סערה ציבורית ברוסיה. מי שחשב שעלילות דם הן נחלת העבר, אמונות תפלות שעבר זמנן, התבדה השבוע. אז מי מרוויח מחידוש עלילת הדם הזו? ולמה דווקא עכשיו?

הבישוף טיחון שבקונוב, מאשים את היהודים ברוסיה ברצח הצאר ניקולאי השני ב-1918 (צילום: AP Photo/Ivan Sekretarev, File).
הבישוף טיחון שבקונוב, מאשים את היהודים ברוסיה ברצח הצאר ניקולאי השני ב-1918 (צילום: AP Photo/Ivan Sekretarev, File).

בכיר בכנסייה הרוסית הפרבוסלבית, הבישוף טיחון שבקונוב, אשר נחשב לאחד מיועצי הדת המקורבים לנשיא רוסיה, ולידמיר פוטין, ואף זכה לכינוי 'המלווה הרוחני של פוטין'. ביקש השבוע ממשלת רוסיה לפתוח בחקירה 'היסטורית-פסיכולוגית' על מנת לבדוק אם רצח הצאר האחרון של רוסיה היה חלק מ'טקס פולחני'. למרות התיאור העמום והצבת סימן שאלה על הסיבה בגינה הוצאו להורג הצאר ניקולאי השני (לבית רומנוב) ומשפחתו ע"י הבולשביקים ביולי 1918 , מדובר בניסיון לחדש את השיח הציבורי סביב עלילת דם אנטישמית אשר מאשימה את היהודים ברציחתו של הצאר ומשפחתו כחלק מטקס דתי יהודי וסודי. עלילה זו הייתה (ועודנה) מוכרת היטב ברחבי ברית המועצות, ובמיוחד ברוסיה.

ראש פדרציית הארגונים היהודים ברוסיה: האשמת היהודים ברצח פולחני זו אחת מעלילות הדם האנטישמיות הוותיקות ביותר" אמר בורודה "כל פעם מחדש העלילות האלו היו המקור לרדיפתם ורציחתם של מאות ואלפי יהודים.

"אנחנו מייחסים את החשיבות הרצינית ביותר לגרסא של 'פולחן רצחני"' הצהיר שבקונוב השבוע. שבקונוב עומד בראש מועצה דתית-כנסייתית אשר חוקרת מזה תקופה את  שרידי הגופות של משפחת הצאר שהובאו לקבורה ב1997. זהו נושא אשר עומד במחלוקת חקירתית-דתית בתוך הכנסייה מזה כשני עשורים. בדבריו השבוע לא התייחס שבקונוב ישירות לנושא עלילת הדם, אך ציין כי "לחלק נכבד במועצה הכנסייתית אין שום ספק שהרצח היה בעל אופי פולחני"

מקורות עלילת הדם הנוכחית נעוצים בטענה שרווחה בקרב ציבור הגולים הרוסים שברחו מברה"מ במן מלחמת האזרחים לפני כ-100 שנה. הגולים היו מורכבים מלאומנים, אריסטוקרטים ואנשי כנסייה, ואלו הדגישו את מספרם הרב של היהודים בקרב הבולשביקים וההנהגה הבולשביקית.

עלילות הדם החלו באירופה בימי הביניים ועסקו ברצח של נוצרים ע"י יהודים לשם אפיית מצות. לרוב הם היוו זרז לפוגרום או צעדי ענישה כלפי כלל היהודים. משפט בייליס המפורסם, שהתרחש ברוסיה בראשית המאה ה20, נסוב סביב הטענה כי נער נוצרי נרצח ע"י יהודי לשם אפיית מצות. האירועים שסביבו הניעו סדרה של פוגרומים קשים כנגד יהודים ברחבי האימפריה הרוסית.

עלילת דם מ-1493: סאגת עינוייו של סימון, איור מתוך כרוניקת נירנברג (צילום: Schedelsche Weltchronik / ויקיפדיה).
עלילת דם מ-1493: סאגת עינוייו של סימון, איור מתוך כרוניקת נירנברג (צילום: Schedelsche Weltchronik / ויקיפדיה).

עם פירוק ברה"מ ועליית קרנם הציבורי של ארגונים לאומניים רוסים אנטישמים, עלילת הדם סביב הוצאתם להורג של הצאר ומשפחתו חזרה לקבל מקום בשיח הציבורי ברוסיה. בעשורים האחרונים נעשו חפירות רבות באזור העיר יקטרינבורג ברוסיה, בה הוצאה משפחת המלוכה להורג. משלחות ארכאולוגיות וחוקרים רבים בדקו את הפרשה. בתחילת שנות ה-90 אף הוקמה ועדה מיוחדת לנושא, בה לקחו חלק ראשי הכנסייה ביחד עם חוקרים חילונים. הוועדה קבעה באופן נחרץ שההוצאה להורג לא הייתה חלק מ'טקס פולחני' אלא נעשה ע"י גורמים בעלי אינטרס פוליטי בהנהגת המפלגה הבולשביקית.

בשנת 1997 נקברו שרידי משפחת המלוכה בטקס רשמי בעיר סנט פטרסבורג. בעיר יקטרינבורג הוקמה כנסייה מפוארת על המקום בו המשפחה הוצאה להורג. מאז הנהגת הכנסייה הפרבוסלבית הכריזה על הצאר ומשפחתו כקדושים מעונים ובמקביל לכך בעשור האחרון התפחתה ברוסיה תנועה אזרחית הולכת וגדלה של שוחרי מוסד הצאר המונה כיום עשרות אלפי אנשים. מדי שנה, ביום ההוצאה להורג, הם נוהגים לעלות למקום הרצח לשם הדלקת נרות ותפילות.

התנועה עלתה לפרסום בחודשים האחרונים ברוסיה עקב יציאתו לאקרנים של הסרט 'מתילדה'. הסרט מתאר את סיפור הרומן של הצאר ניקולאי השני עם הבלרינה מטילדה קשינסקאיה. בעקבות יציאת הסרט לאקרנים פרצו עשרות הפגנות המוניות כנגד הסרט בערים שונות ברוסיה בטענה שהסרט הוא אנטי נוצרי, אנטי רוסי ומקדם עלילה שקרית שמכתימה את דמותו של הצאר. בין היתר הוצתו משרדים הקשורים לבמאי, נשלחו איומים על חייו ובספטמבר האחרון מחבל נוצרי ניסה לפוצץ בית קולנוע ביקטרינבורג שהקרין את הסרט, באמצעות משאית מלאה בבלוני גז .

"אנחנו מייחסים את החשיבות הרצינית ביותר לגרסא של 'פולחן רצחני"' הצהיר שבקונוב השבוע

ביום שני, בכינוס מיוחד תחת הכותרת "דיון בעניין רצח משפחת הצאר: ממצאים וחומרים חדשים" הכריזה חוקרת בכירה בוועדת החקירה הממלכתית של ממשלת רוסיה, מרינה מולודצובה, שממשלת רוסיה מתכוונת לפתוח וועדת חקירה משפטית היסטורית-פסיכולוגית מיוחדת לבירור שאלת רצח הצאר ומשפחתו. וועדה זו תחקור בין היתר את אפשרות 'האופי הפולחני' של הרצח.

ראש פדרציית הארגונים היהודים ברוסיה, אלכסנדר בורודה, הגיב על הפרסומים בנושא והביע צער על כך שממשלת רוסיה מתכוונת לתת יד לעלילת הדם על ידי חקירת הנושא באופן רשמי. "האשמת היהודים ברצח פולחני – זו אחת מעלילות הדם האנטישמיות הותיקות ביותר" אמר בורודה "כל פעם מחדש העלילות האלו היו המקור לרדיפתם ורציחתם של מאות ואלפי יהודים. עם זאת כל פעם שבדקו את העלילות חוקרים אשר סלדו מהנחות המוצא האנטישמיות הם מצאו שוב ושוב שהעלילות הללו מקורן בשקר" בורודה הזכיר שזו אינה הפעם הראשונה מאז פירוק ברה"מ שהנושא עולה לדיון ציבורי ושכבר בשנות ה-90 ביקשו גורמים לאומניים קיצונים להביא את הנושא לקדמת הבמה. "מצטער מאוד שהדברים עולים שוב ודברי הדיבה הללו מוחזקים כממצאים אמינים אשר נדרשים לבדיקה" אמר בורודה.

מי מרוויח מהצתה מחודשת של עלילת הדם?

חוקרים פוליטיים ועיתונאים ברוסיה מציינים שכנראה יש הקשר רחב לסיבה שהנושא עולה דווקא עכשיו. בראשן – הבחירות לנשיאות רוסיה במרץ הקרוב. עלילות דם מסיטות כנגד יהודים עלו באופן תכוף בתקופות שלקראת בחירות ברוסיה מאז התפרקות ברה"מ, חלקן בעידוד חלק מהנציגים בשלטון או תוך העלמת עין. המטרה היא כמובן עשיית רווחים פוליטיים על ידי שימוש בשעיר לעזאזל.

הסבר זה מקבל חיזוק נוסף נוכח כך שהכנסייה הפרבוסלבית ברוסיה והעומדים בראשה, אשר קרנם בציבוריות הרוסית עלתה מאוד בעשור האחרון, מעוניינים ככל הנראה להזכיר לציבור הרוסי את חשיבותם במרחב הציבורי הרוסי וחשיבות הקשר בין הכנסייה לבין השלטון. בתוך זאת, בחודשים האחרונים התפרסמו מספר מאמרים על סכסוך בין הבישוף שבקונוב לפטריארך קיריל אשר עומד בראש הכנסייה הפרבוסלבית ברוסיה ונחשב גם הוא, למקורב מאוד לפוטין. קיריל ופוטין לא התייחסו עדיין לנושא אך חשוב לציין שפוטין עצמו נחשב לדמות חיובית ואהודה מאוד בקרב יהדות רוסיה ובעיקר האליטה הכלכלית שלה. פוטין עצמו נוהג להצטלם בפומבי באירועים המוניים המזוהים עם הקהילה היהודית ובמפגשים עם בכירי הקהילה ובראשם בורודה, אשר משמש בתפקיד הרב הראשי של חב"ד ברוסיה.

לדברי חלק מהעיתונאים, גורמים ניציים בשלטון שאינם בוחלים בשימוש בתעמולה בעלת אופי אנטישמי, כנראה עשויים להשתמש בעלילה הזו לקידום האינטרסים הפוליטיים שלהם, הן בתוך מוקדי הכח השלטוניים והן בפני הציבור הרחב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!