דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התארגנות עובדים

התאגדות עובדים / ביה"ד הארצי לעבודה ידון בתביעה על פגיעה בהתארגנות בנואר

בית הדין אישר את הבקשה לדון בערעור שהגישה הסתדרות הנוער העובד והלומד נגד פסק הדין שניתן במחוזי, לפיו לא פגעה הנהלת נואר בהתארגנות עובדיה | הנהלת המסעדה נדרשת להגיש את תגובתה עד ה-12 בדצמבר

משמרת המחאה מול קפה נואר, מרץ 2017 (צילום: דבר).
משמרת המחאה מול קפה נואר, מרץ 2017 (צילום: דבר).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בית הדין הארצי לעבודה החליט היום (חמישי) כי ידון בערעור שהגישה הסתדרות הנוער העובד והלומד כנגד החלטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, אשר קבע בהליך הזמני כי הנהלת קפה נואר לא פגעה בהתארגנות עובדיה, וכי הארגון אינו יציג עוד במסעדה. בדיון בבקשת רשות הערעור שנערך היום החליט כי הנהלת המסעדה תידרש להגיש סיכומיה עד ל-12.12.

כבר בפתח הדיון הבהיר השופט אילן איטח כי ישנן בעיות בהחלטתה של השופטת אריאלה גילצר-כץ בבית הדין האזורי, "יש בה אלמנטים לא קטנים שהם מוקשים" (בחולם) קבע איטח, "יש כאן כל מיני ניתוחים משפטיים שנקודות המוצא שלהן להבנתנו לא בדיוק מתכתבות או תואמות או מתמודדות עם הפסיקה של בית הדין. ולכן נראה לנו שצריך לעשות פה איזה שהוא סדר". השופט הציע לצדדים לבטל לחלוטין את פסיקת בית הדין האזורי, ולהתמקד בהמשך ניהול התיק העיקרי – במסגרתו תובעת הסתדרות הנוער העובד והלומד 2.1 מיליון ש"ח בגין פגיעה בהתארגנות – וזאת בלוח זמנים קצר, בהתחשב בעובדה שמדובר בטענות לפגיעה בהתארגנות ראשונית.

בהצעתו הבהיר בית הדין כי יבחן על פי שיקול דעתו האם ימשיך התיק העיקרי להתנהל מול אותו הרכב שופטים שנתן את פסק הדין נשוא הערעור. על רקע זה דחתה ההנהלה את ההצעה, ולפיכך החליט בית הדין כאמור כי ידון בערעור עצמו, כשהנהלת המסעדה תצטרך להשיב לטענות ההסתדרות בתוך 12 יום.

פסק הדין אשר ניתן לפני שלושה שבועות בבית הדין האזורי, דחה את כלל טענות הסתדרות הנוער העובד והלומד בנוגע לפגיעה בזכות ההתארגנות של עובדי המסעדה – שהיו לעובדים הראשונים שהתאגדו בענף המסעדנות. בין היתר קבעה השופטת, בניגוד לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה בתיק פלאפון שאושרה גם בבג"צ, כי למנהלות המסעדה עמדה הזכות להתבטא בפני עובדיהם בנוגע להתארגנות, לנציגי העובדים ולהסתדרות. כמו כן הכשירה השופטת את החלטתה החד צדדית של הנהלת המסעדה להפסיק ולחלק לעובדים את הטיפים המתקבלים באשראי כתגובה לצעדים הארגוניים של העובדים. בנוסף, קבעה כי ההתאגדות אינה יציגה עוד – זאת על אף שלא נתבקשה לסעד מסוג זה על ידי הנהלת המסעדה, ועל סמך מסמך עצומה ועדויותיהם של עובדים בודדים בלבד אשר ביטלו את חברותם בהסתדרות.

"בתיק הזה – אם אנסה לפרק את מפת המוקשים שלו – אחד הגדולים זה בכלל שאלת ההתייחסות ליציגות" אמר השופט איטח, "התייחסות לשאלת היציגות בסעד זמני זה במקרה הטוב שגיאה משפטית חמורה". לדבריו גם כשבקשה כזו מוגשת, מדובר בצעד קיצוני לבטל יציגות במסגרת סעד זמני.

"אין לי דרך אחרת לאמר זאת מלבד שהחלטת בית הדין האזורי פגעה מאוד בהתארגנות" אמרה עו"ד לין, "הרבה מהעובדים נואשו מאוד מההחלטה. בכל מקרה ההתאגדות חיה וקיימת, ואם יש צורך במספרים אתן אותם. כמובן שחלק מהעובדים עזבו – חלקם בדרך הרגילה וחלקם לגמרי בשל ייאוש מהחלטת בית הדין". עו"ד בכר מנגד, טען כי נכון להיום במסעדה "עובד וחצי" בלבד החברים בהסתדרות.

לדיון הגיעו קבוצה גדולה של עובדי מסעדות קבוצת נואר, רבים מהם דווקא ממסעדת סבסטיאן, כשהם לבושים בחולצות שעליהן נכתב 'ההסתדרות לא מייצגת אותי'. לדבריהם אספו את הכסף לרכישת החולצות בעצמם וביוזמתם. על דלת המסעדה הופיעה כבר אתמול בערב הודעה כי המסעדה תהיה סגורה היום במשך הצהרים. בפתח הדיון ביקשו אנשי משמר בתי המשפט מהעובדים להסיר את החולצות הנושאות לדבריהם מסר תעמולתי. בקשה דומה ביקשו גם מאנשי הסתדרות הנוער העובד והלומד שהגיעו בחלקם לדיון כשהם לובשים את חולצת התנועה הכחולה עם השרוך האדום, המזוהה עם תנועת הנוער.

בהנהלת נואר בחרו שלא להגיב להחלטה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!