דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

פרשנות / המרוויח מהקווים האדומים של ישראל בסוריה: בשאר אסד

אף אחד לא אוהב צבאות זרים בארצו, גם לא המנהיג הסורי העריץ שמנסה לבסס את שלטונו מחדש לאחר שנים של מלחמה | הניסיון של ישראל להרחיק את האיראנים מהגבולות, יכול לשחק לטובתו

אסד נפגש עם עלי  אכבר ולאייאטי, יועץ בכיר לאיתוללה חמינאי בדמשק סוריה. 7 בנובמבר (צילום: SANA via AP)
אסד נפגש עם עלי אכבר ולאייאטי, יועץ בכיר לאיתוללה חמינאי בדמשק סוריה. 7 בנובמבר (צילום: SANA via AP)
שי ניר

עפ"י מקורות זרים תקף חיל האוויר הישראלי בסיס של צבא סוריה המיועד לשימוש כוחות איראנים בין שישי לשבת. אין מדובר בהפתעה גדולה: כפי שהצהירו כבר ראש הממשלה ושר הביטחון, ישראל תתקשה מאד להשלים עם נוכחות איראנית במרחק 50 ק"מ מגבולה הצפוני, והניסיון לשרטט קו אדום ברור בנושא זה הוא מובן. יחד זאת כדאי לדעת כי נהנה נוסף מהמהלך הישראלי הוא העריץ המנהיג את המשטר הסורי, בשאר אסד בכבודו ובעצמו.

כדאי לשים לב לפרסום הרשמי הסורי בסוכנות הידיעות הסורית סאנא אתמול, תחת הכותרת כי שר החוץ של רוסיה, סרגי לברוב "הדגיש את צורך נסיגתם של כל הכוחות הזרים מסוריה"

המלחמה שהשתוללה בסוריה בשנים האחרונות הביאה לקריסה מוחלטת של המדינה עד כדי איום קיומי ממשי על משטר אסד, דבר שהצריך את המשטר להישען על בעלות בריתו, כל אחת ממניעיהן. רוסיה כמעצמה עולמית אשר באופן היסטורי קיימה קשרים כלכלים וביטחוניים עם סוריה עוד מתקופת הגוש הקומוניסטי ומחפשת דריסת רגל באזור, ואיראן, מעצמה אזורית המנהיגה את הגוש המוסלמי-שיעי הקיצוני ומעוניינת להגדיל את השפעתה באזור אל מול המאבק המחריף נגד גוש המדינות הערביות הסוניות. אסד, כמו מהמר כפייתי, נדרש לכל אורך המלחמה להגדיל את ההימור על מנת להגדיל את סיכויי הישרדותו שלו, ובשל כך נדרש להגדיל את חובותיו לפטרוניו הרוסים והאיראנים.

חשוב להבין כי הברית הסורית-איראנית אינה קדושה אלא בעיקר כורח ותולדה של מאמצי אסד האכזרים והנפשעים להשאר בשלטון.

בחודשים האחרונים נראה כי הישרדות משטר אסד הופכת יותר ויותר לעובדה קיימת ויחד עם זאת הצדדים השונים רואים גם לנגד עיניהם את הימים שאחרי המלחמה ואת מפות האינטרסים אותן הם מעוניינים לקדם. ככל שהזמן יעבור הרוסים והאיראנים יגדילו את הדרישה וההיקף של פירעון החוב של אסד.

כדי להבין את הצד הסורי חשוב לומר שעל פי רוב לא קיים שלטון ריבוני ועצמאי שאוהב ומעדיף את נוכחותם של כוחות וצבאות זרים במדינתו, מהטעמים והסיבות שאלו כוחות שאף פעם לא יהיו נאמנים לעם ולמולדת, תמיד יעדיפו את האינטרס של שולחיהם ותמיד יהוו איום על יציבות השלטון בהיותם עצמאים. נוכחות זרה לרוב נדרשת מתוך כורח הנסיבות.

האינטרס של אסד עם תום הקרבות, הוא להחזיר עד כמה שניתן את המצב בסוריה לקדמותו, תוך החזרת השליטה והריבונות לידיים שלו וצמצום הכוח היחסי של פטרוניו. פחות קני רובים שאינם תחת ידיו. בשל כך אסד, הגם שלעולם לא יודה בכך, סביר שמרוצה מהתקיפה הישראלית את התשתיות האיראניות. המהלכים הישראלים מקשים על האיראנים להתבסס בסוריה ואולי גם מחייבים אותם לנסות ולהשפיע, באמצעים אחרים, כאלו שלא בהכרח כוללים נוכחות צבאית פומבית אליה ישראל לא מסכימה.

אפשר לומר בזהירות שגם מבחינתה של רוסיה, איראן פחות רצויה בימים שאחרי המלחמה. הסיבה שרוסיה משתפת פעולה עם איראן, בהקשר הסורי, היא שכן כך מערך הפוליטיקה והכוחות העולמיים מסודרים. רוסיה רוצה את ההגמוניה וההשפעה בסוריה לעצמה. מבחינתה הפחתת ההשפעה האיראנית בסוריה היא הגדלת השפעתה שלה באזור.

נשיא רוסיה ולדימר פוטין מחבק את נשיא סוריה אסד בפגישה ביניהם בסוצ'י, רוסיה, ב-20 בנובמבר 2017 (צילום: Mikhail Klimentyev, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא רוסיה ולדימר פוטין מחבק את נשיא סוריה אסד בפגישה ביניהם בסוצ'י, רוסיה, ב-20 בנובמבר 2017 (צילום: Mikhail Klimentyev, Kremlin Pool Photo via AP)

בהקשר זה כדאי לשים לב לפרסום הרשמי הסורי בסוכנות הידיעות הסורית סאנא אתמול, תחת הכותרת המעידה כי שר החוץ של רוסיה, סרגי לברוב, "הדגיש את הצורך בנסיגתם של כל הכוחות הזרים מסוריה". סוכנות הידיעות של המשטר ידועה בבחירה מאוד סלקטיבית של תכניה כך שיהיו נוחים ומתאימים למשטר. היא לוקה באמינות ונגועה בהטיית המציאות, בלשון המעטה. יחד עם זאת, דווקא הבחירה בפרסום זה, המהווה הדהוד של מסר רוסי, מגלה טפח בכוונות הסוריות והמחשבות על נוכחות הכוחות השונים במרחב הריבוני. אמנם תוכן הידיעה מרכך את הכותרת ונכתב כי "לברוב הוסיף כי לאחר הניצחון על ארגון דאעש וכל הכוחות הזרים הפועלים בסוריה בלי הסכמת הממשלה הסורית חייבים לחזור הביתה" ואף מדגישים כי מדובר בכוחות "הקואליציה המערבית שמובילה ארה"ב בטענה ללוחמה בדאעש".

חשוב להדגיש גם כי אסד ומשטרו, אפילו שירצו בכך, אינם יכולים לצאת פומבית נגד הפטרונים. נוח לאסד שהרוסים יוצאים במסר כזה ונוח לו שישראל תקבע את המציאות בה המשטר שלו לא יצטרך לפרוע את החוב כלפי האיראנים. אם אסד לא יכול בעצמו לצמצם את האינטרסים הזרים במדינתו, בדגש על האיראנים, הוא תמיד ישמח שאחרים יעשו את זה בשבילו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!