דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקיקה

חקיקה / הולך ומתארך: מאות הסתייגויות בדיון ועדת הפנים על חוק ההמלצות

הוועדה מנהלת בשעות אלו (א') את הדיון המקדים האחרון בחוק, שאמור לעלות לקריאה שנייה ושלישית מחר | מול נוכחות דלה מצד הקואליציה, התייצבו חברים רבים מסיעות האופוזיציה | סיעת יש עתיד לבדה מציגה 500 הסתייגויות לחוק

הדיון על חוק ההמלצות בוועדת הפנים, היום 3 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
הדיון על חוק ההמלצות בוועדת הפנים, היום 3 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הפנים של הכנסת מקיימת בשעות אלה (ראשון) את הדיון המקדים האחרון על חוק ההמלצות, שצפוי לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת מחר.

אל מול נוכחות נכבדת של חברי כנסת מסיעות האופוזיציה – יש עתיד, המחנה הציוני, ומרצ – התייצבו רק קומץ חברים מהקואוליציה. מלבד יו"ר הוועדה ויוזם החוק, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), השתתפו בדיון, לזמן קצר, חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) ויהודה גליק (הליכוד). יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד) שתמך בחוק פעמים רבות בעבר, נעדר מהדיון משום שזומן לחקירה במשרדי יחידת להב 433, במסגרת חקירת חשדות לשחיתות בעיריית ראשון לציון.

הדיון על חוק ההמלצות בוועדת הפנים, היום 3 בדצמבר (צילום: ענת יורובסקי)
הדיון על חוק ההמלצות בוועדת הפנים, היום 3 בדצמבר (צילום: ענת יורובסקי)

חברי הכנסת מהאופוזיציה מגישים בדיון המתארך מאות הסתייגויות לחוק. סיעת יש עתיד לבדה הגישה למעלה מ-500 הסתייגויות, וכשתסיים להעלות אותם, צפויים  גם חברי הכנסת מהמחנה הציוני ומרצ להציג את הסתייגויותיהם.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה בדיון כי מדובר בחוק שנועד להשתיק את המשטרה, לפגוע באכיפת החוק במדינה, ולכרסם את יסודותיו של שלטון החוק במדינה. גרמן התייחסה לכך שבנוסח המעודכן של הצעת החוק, קיימת התייחסות נפרדת לחקירות בהן המשטרה מלווה על ידי פרקליט. על כך אמרה גרמן כי "יצא המרצע מהשק – ה'דאגה לציבור' מתמקדת באותן חקירות בהן יש פרקליט מלווה, ואנחנו יודעים למי זה נוגע. אנשי המקצוע אמרו שמדובר במספר תיקים שהוא מקסימום 200, ברור שפרקליט מלווה יש רק כשמוצאים שיש חשיבות ציבורית מדרגה ראשונה – מכל הדאגה לציבור, הרי לרוב הציבור אין פרקליט מלווה. אז במה זה עוסק – בכמה עשרות תיקים שעוסקים בתיקים מיוחדים. דווקא אז הוא אומר שהציבור לא ידע"

לפי הצעת החוק, אותו יזם ח"כ אמסלם, יש לאסור על המשטרה לצרף לחומר החקירה המועבר על ידה לפרקליטות חוות דעת או המלצה בשאלה האם יש בתיק תשתית ראייתית מספקת לאישום. העברת המלצה או חוות דעת על ידי רשות חוקרת תהיה בלתי חוקית, ודינה יהיה שנת מאסר.

ביום חמישי האחרון קיימה ועדת הפנים דיון מקדים על הצעת החוק, אז נעשו בו מספר שינויים. לפי הנוסח המעודכן, כאשר המשטרה מעבירה לפרקליטות תיק חקירה, עליה לעשות זאת ללא צירוף חוות דעתה בעניין הגשת כתב אישום, אך כן תצרף לחומר אותו היא מעבירה את עמדתה לגבי התשתית הראייתית הקיימת בתיק. בנוסף, במקרה בו מחליטה המשטרה לסגור תיק תורשה להעביר לפרקליטות את עמדתה לגבי סגירת התיק.

 ראש חטיבת החקירות במשטרה: "בסוף הישיבה הזאת אני הולך להרצות בפני קורס חוקרים מתקדם. ואני שואל את עצמי מה אני הולך להגיד להם: 'תראו, אתם יכולים לסכם את התיק עד מקום מסוים, אבל אוי ואבוי לכם אם אתם תעיזו להגיד את השורה התחתונה שלכם לפרקליט שמלווה אתכם'?"

בחינת הצעת החוק המעודכנת מעלה שאלות בנוגע לחוסר הקוהרנטיות העולה מהנוסח המעודכן. מצד אחד, העברת חוות דעת הינה מעבר על החוק ודינה שנת מאסר, ומצד שני, כן מתאפשרת העברת תשתית ראייתית, שהיא חלק מרכזי מסיכום התיק.

סעיף נוסף בהצעה המעודכנת קובע כי גם במקרה בו המשטרה מנהלת חקירה בליווי פרקליט מלווה, דבר המתקיים פעמים רבות, בעיקר בחקירות הנוגעות לעבירות חמורות יותר, בזמן שתעביר את חומר החקירה לפרקליטות תעשה זאת ללא עמדתה לגבי התשתית הראייתית הקיימת בתיק.

על סעיף זה העביר ביקורת חריפה בדיון ביום חמישי תנ"צ ערן קמין, ראש חטיבת החקירות באגף החקירות והמודיעין במשטרה, שאמר כי "למשטרה אין לא מפלגה, לא צבע, לא דת, ולא אג'נדה. אנחנו מחפשים אך ורק את חקר האמת. בסוף הישיבה הזאת אני הולך להרצות בפני קורס חוקרים מתקדם. ואני שואל את עצמי מה אני הולך להגיד להם: 'תראו, אתם יכולים לסכם את התיק עד מקום מסוים, אבל אוי ואבוי לכם אם אתם תעיזו להגיד את השורה התחתונה שלכם לפרקליט שהוא פרקליט שמלווה אתכם'?"

במהלך הבוקר, השר אלקין (הליכוד), הציע לדחות בשבוע את ההצבעה על החוק, שמתוכננת להתקיים מחר, זאת כנראה בשל קושי להשיג לקואליציה רוב בהצבעה. סיעת כולנוף החברה בקואליציה, תגיש הסתייגות לחוק, לפיה גם אם יעבור במליאה הוא ייכנס לתוקף רק לאחר 90 יום, כך שחקירות נתניהו צפויות להיות מוחרגות ממנו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!