דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / בסודהסטרים מיישמים חלק מטיוטת ההסכם הקיבוצי, אך מסרבים לחתום עליו

בתחילת החודש הודיעה הנהלת החברה על שורת הטבות לעובדים, שנכללו בטיוטת ההסכם אותה דחתה לפני קרוב לשנה | בימים הקרובים צפויים להתחיל דיוני ההוכחות בתביעת הענק שהגישה ההסתדרות נגד החברה בגין טענות לפגיעה בהתאגדות

מפעל סודהסטרים (ארכיון, צילום: נתי שוחט / פלאש90).
מפעל סודהסטרים (ארכיון, צילום: נתי שוחט / פלאש90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בזמן שתביעת הענק כנגד סודהסטרים, בטענה לפגיעה בהתאגדות עובדיה, מתנהלת בבית הדין לעבודה, החליטה הנהלת החברה – החל מתחילת החודש – לשפר את תנאי העובדים ואף ליישם חלקים מטיוטת ההסכם הקיבוצי שהועברה לה על ידי ההסתדרות, אך מבלי לחתום עליו ולהתחייב לו.  כזכור, לפני למעלה מחצי שנה קטעה ההנהלה את המו"מ שניהלה עם נציגות העובדים, באופן חד צדדי, וטענה כי ועד העובדים אינו יציג עוד במפעל.

במכתב ששלחה סמנכ"לית משאבי אנוש במפעל, גלית צוקר, התבשרו העובדים כי החל מתחילת 2018 תממן החברה את עלות רובד הבסיס של ביטוח בריאות מורחב לבני זוגם של עובדי המפעל וילדיהם. עוד עדכנה כי תעריפי משמרות הלילה במפעל יגדלו מ-112% ל-120%, שעתיים נוספות ראשונות ישולמו בתעריף של 150% במקום 140%, ויתרת השעות הנוספות ישולמו בתעריף 180% במקום 168% כנהוג כיום.

שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל, מרץ 2017. (צילום: דבר ראשון).
שביתה של עובדי סודה סטרים מחוץ למפעל, מרץ 2017. (צילום: דבר ראשון).

כמו כן, ציינה צוקר כי החל מתחילת דצמבר יאפשר מפעל ההרכבות לעובדיו לבחור בין מסלול משמרות ארוכות למסלול משמרות קצרות שיקל על הורים וסטודנטים לשלב את עבודתם במשרה מלאה עם מחויבויותיהם הנוספות בבית ובלימודים. לדברי צוקר נבעו התוספות מסקרי שביעות רצון ושיחות עם עובדים.

"בימים האחרונים התחילו פתאום ליישם סעיפים שהעברנו להם במסגרת המשא ומתן, כמו שדרוג הסעות, תגמול של אנשים שבאים מרחוק וזמן הנסיעה שלהם ארוך, אחוזי לילה – אומנם לא כמו שאנחנו ביקשנו אבל העלו קצת" אמר לדבר ראשון רוני ברקוביץ', יו"ר ועד העובדים במפעל.

לדבריו, קבוצת אנשי הוועד הפנימי, המקורבים לטענת ההסתדרות להנהלה, מבקשים לקחת את הקרדיט על ההישגים – אך הם תוצאה של התאגדות העובדים בהסתדרות. "כל שיפור בתנאים שמוצע על ידי החברה היום הוא רק בגלל פעילותו של ועד העובדים של ההסתדרות. שום דבר לא היה מתקדם אם ההתאגדות שלנו לא הייתה קמה" אמר, "הרי סודהסטרים פועלת פה מאז שנות השמונים, ושום דבר לא התקדם עד שקם הוועד שלנו לפני שנה. ולפני שנה באמת התחילו גם העלאות שכר לעובדים ותפקידים שעובדים קיבלו. אומנם את רוב התפקידים מקבלים עובדים שמזדהים עם ההנהלה ומתנכלים להתאגדות, אבל בכל זאת".

לדברי ברקוביץ' העיתוי לשיפור התנאים אינו מקרי. "בימים הקרובים צפויים להתחיל דיוני ההוכחות בתיק העיקרי שאנחנו מנהלים מול סודהסטרים" הסביר, "בשביל להרגיע ולהעביר לעובדים מסר שלא צריך ועד, הם מתחילים ליישם את הסעיפים שאנחנו הצבענו עליהם כבר לפני עשרה חודשים. ההנהלה מאוד חוששת ממצב שהוועד ינקוט בצעדים ארגוניים, כי העובדים מזדהים איתו ורוב העובדים תומכים בו, ולכן מנסים לסכל את זה בכל דרך. מצד שני יש במפעל פיטורים המוניים כל הזמן ובשלושת החודשים האחרונים פוטרו למעלה ממאה עובדים".

ועד עובדי סודה סטרים מחוץ לבית הדין לעבודה בבאר שבע, מרץ 2017. (צילום באדיבות ועד העובדים).
ועד עובדי סודה סטרים מחוץ לבית הדין לעבודה בבאר שבע, מרץ 2017. (צילום באדיבות ועד העובדים).

שיפור תנאי העובדים באופן חד צדדי ובלא חתימה על הסכם קיבוצי, היא טקטיקה מקובלת בקרב מעסיקים המבקשים להיאבק כנגד נסיונות עובדיהם להתאגד, ובקרב היועצים הנשכרים לשבירת התארגנויות. הדבר מציג את הארגון כמקום הקשוב לעובדיו, ובדרך כלל מלווים צעדים אלו במסרים מטעם ההנהלה או מטעם עובדים המקורבים לה המדגישים כי ההישגים נרשמו בלא צורך בהכנסת "ארגון עובדים חיצוני" למקום.

על אף שבטווח הקצר שיפור התנאים עשוי להגדיל את הוצאות המעסיק, ללא הסכם קיבוצי בעל תוקף חוקי, מדובר בהחלטות שהמעסיק עשוי בעתיד לבטל כשם שהחליט עליהן. עבודתם השוטפת של ועדי העובדים אינה רק מו"מ וחתימה על הסכמים קיבוציים, אלא גם אכיפתם לאורך התקופה בה הם חלים. היבט נוסף הקיים רק בהסכמים קיבוציים הוא נושא הביטחון התעסוקתי המעוגן על פי רוב בנהלים שקופים והוגנים לתהליכי סיום העסקה, בהם מעורב הועד ומלווה את העובד – וכן מחויבות המעסיק להיוועץ ואף לשאת ולתת עם נציגות העובדים בהליכי התייעלות.

כזכור, תובעת ההסתדרות 15 מיליון שקלים מהנהלת סודהסטרים בגין שורה ארוכה של פגיעות בהתארגנות העובדים. מהתצהירים שהוגשו לבית הדין עולה לכאורה תמונה קשה ביותר של מעקב אחרי עובדים המזוהים עם ההתארגנות באמצעות חוקרים פרטיים, שיסוי עובדים אחרים בהם תוך ניצול מצבי מצוקה משפחתיים לשם כך, התנכלות והתעמרות חמורה כלפיהם ואף אלימות פיזית אליה היו חשופים אנשי הועד ונציגי ההסתדרות ושיחות שהובילו מנהלים בכירים במפעל עם העובדים כנגד ההתארגנות.

מחברת סודהסטרים נמסר בתגובה כי "אנו מבינים כי ההסתדרות מנסה לנכס לעצמה הישגים, עם זאת, אין כל קשר בין ההסתדרות לבין ההטבות שניתנות לעובדים בסודהסטרים.  המו"מ עם ההסתדרות הופסק חד-צדדית על ידי החברה לפני כ10 חודשים עוד לפני שנדון החלק הכלכלי. כיום מספר העובדים שעדיין חברים בהסתדרות ירד לכ 11% כך שעם כל הכבוד לטענות ההסתדרות אין בהן מאומה. הנהלת החברה דאגה ותמשיך לדאוג לרווחת עובדיה גם ללא תיווך ההסתדרות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!