דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההמלצות

חקיקה / הדיון בחוק ההמלצות נדחה: החוק ישונה כך שלא יחול על נתניהו

לאחר דיון של 8 שעות, הודיע יו"ר ועדת הפנים דוד אמסלם כי לבקשתו של נתניהו, החוק שמונע פרסום המלצות המשטרה לפרקליטות ישונה כך שלא יחול על נתניהו | נתניהו בפייסבוק: "ברור לכל שלהמלצות המשטרה בענייני אין שום משמעות. נראה שהן נקבעו כבר בתחילת החקירה"

הדיון על חוק ההמלצות בוועדת הפנים, היום 3 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
הדיון על חוק ההמלצות בוועדת הפנים, היום 3 בדצמבר (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לאחר דיון בן 8 שעות בוועדת הפנים, הודיע יו"ר הוועדה אמסלם על דחיית דיון ההמשך שתוכנן להתקיים מחר בבוקר (שני) על חוק ההמלצות, ועל הכוונה לנסח את החוק מחדש. שינויים אלה מורידים ככל הנראה מהפרק את הבאת החוק לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת מחר.

היום נערך בוועדת הפנים דיון בן 8 שעות על חוק ההמלצות, שהיה צפוי להעלאות לקריאה שנייה ושלישית מחר במליאת הכנסת. בדיון הוצגו מאות הסתייגויות של חברי כנסת מסיעות האופוזיציה השונות, ובמהלכו נודע כי נתניהו ביקש מח"כ אמסלם להחריג אותו מהחוק. בפוסט שפרסם בפייסבוק כתב נתניהו: "על מנת שהדיון בחוק יהיה ענייני ולא ינוצל לתעמולה פוליטית, ביקשתי מח״כ אמסלם לוודא שהחוק ינוסח כך שלא יחול על החקירה שמתנהלת בענייני. ממילא ברור לכל שלהמלצות המשטרה בענייני אין שום משמעות. נראה שהן נקבעו כבר בתחילת החקירה, הודלפו לכל אורכה, ולא השתנו למרות העובדות הברורות שמוצגות פעם אחר פעם – שמוכיחות שלא היה כלום. בדמוקרטיה שומרת חוק צריך לאפשר לדרג המשפטי לקבל החלטות באופן ענייני ונקי מלחצים. לכן צריך להעביר את חוק ההמלצות. החוק נכון ודרוש, ומשהובהר שאין לו שום נגיעה לענייני האישי, אני מצפה מכל חברי הקואליציה לתמוך בו".

בתגובה לדברים, הודיע בסיום הדיון ח"כ אמסלם, יוזם חוק ההמלצות ויו"ר ועדת הפנים שדנה בו ומכינה אותו לקריאה במליאת הכנסת, כי הוא מקבל את רצונו של נתניהו, ויעבוד יחד עם יועמ"ש הוועדה על ניסוח מחדש של הצעת החוק באופן שיחריג ממנו את חקירות נתניהו. "אני מכבד את בקשת ראש הממשלה. החוק יהפוך לפרסונלי כי רק ראש המשלה אינו כלול בחוק. אשב עם היועץ המשפטי של הוועדה לראות איך לנסח".

זוהי אינה הפעם הראשונה בה מתבצעים שינויים בניסוח הצעת החוק. ביום חמישי האחרון קיימה ועדת הפנים דיון מקדים על הצעת החוק, אז נעשו בו מספר שינויים. לפי הנוסח המעודכן, כאשר המשטרה מעבירה לפרקליטות תיק חקירה, עליה לעשות זאת ללא צירוף חוות דעתה בעניין הגשת כתב אישום, אך כן תצרף לחומר אותו היא מעבירה את עמדתה לגבי התשתית הראייתית הקיימת בתיק. בנוסף, במקרה בו מחליטה המשטרה לסגור תיק תורשה להעביר לפרקליטות את עמדתה לגבי סגירת התיק.

למרות היתר זה, סעיף נוסף בהצעת החוק המעודכנת קובע כי במקרה בו המשטרה מנהלת חקירה בליווי פרקליט מלווה, דבר המתקיים פעמים רבות, בעיקר בחקירות הנוגעות לעבירות חמורות יותר או עבירות של אישי ציבור, תעביר את חומר החקירה לפרקליטות ללא עמדתה לגבי התשתית הראיתית הקיימת בתיק.

בחינת הצעת החוק המעודכנת מעלה שאלות בנוגע לחוסר הקוהרנטיות העולה מהנוסח המעודכן. מצד אחד, העברת חוות דעת הינה מעבר על החוק ודינה שנת מאסר, ומצד שני, כן מתאפשרת העברת תשתית ראיתית, שהיא חלק מרכזי מסיכום התיק.

היום בצהריים פרסם יועמ"ש הכנסת, עו"ד איל ינון, חוות דעת הנוגעת להשתתפותם של ח"כים המצויים תחת חקירות משטרה בהצבעות על חוק ההמלצות. ינון התייחס לחקירתו של ח"כ ביטן היום במשרדי להב 443 במשטרה, כמו גם לעובדה כי חברי כנסת נוספים נחקרים בימים אלה במשטרה, והזכיר כי כללי האתיקה של חברי הכנסת אוסרים עליהם לפעול במצב של ניגוד עניינים. ינון כתב כי "חברי כנסת הנתונים בחקירה פלילית והמודעים לכך, מצויים בניגוד עניינים ביחס להצעת החוק במתכונתה הנוכחית", וכי לדברי פרקליט המדינה, הצעת החוק תוכל להשפיע על נגזרת צרה יחסית של נחקרים, ובהם נחקרים שהם נבחרי ציבור.

על כן, הציע יועמ"ש הכנסת כי מעתה ואילך, חברי כנסת המצויים תחת חקירה לא ישתתפו בדיוני וועדות שיעסקו בחוק ההמלצות. עוד הוסיף היועמ"ש כי חברי הכנסת הנמצאים תחת חקירה, וביניהם ראש הממשלה נתניהו, יצטרכו למסור גילוי נאות על היותם תחת חקירה ועל ניגוד העניינים בו הם מצויים לפני הצבעתם על הצעת החוק.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!