דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט וחברה / "ככל שאתה מביט מקרוב יותר אתה מבין עד כמה העולם אינו בסדר"

בכל יום מתים ברחבי העולם 5,000 ילדים ממחלות שנובעות ממחסור חמור במים נקיים לשתייה | מאז 2013 פועלת באתיופיה עמותה שהקים נבן סובוטיץ', שחקן בורוסיה דורטמונד, לניקוי וטיהור המים באזורים הכפריים והנידחים של המדינה

שחקן הכדורגל נבן סבוטיץ' (צילום: Tim.Reckmann / ויקיפדיה).
שחקן הכדורגל נבן סבוטיץ' (צילום: Tim.Reckmann / ויקיפדיה).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בעונת 2010/11 שני הבלמים הצעירים בני ה-22 נבן סובוטיץ' ומאטס הומלס הובילו את הגנת בורוסיה דורטומנד לעונה חלומית, במהלכה הקבוצה הצעירה והתוססת של המאמן יורגן קלופ זכתה במפתיע באליפות הבונדסליגה. בעונה לאחר מכן התעלתה הקבוצה וזכתה בדאבל נהדר. אלו היו שנות הקסם של דורטמונד, שחקנים צעירים שהגיעו משום מקום והפכו תוך שנתיים מצעירים אלמונים לשחקנים מהטופ האירופאי.

בסגל הקבוצה באותן העונות כיכבו חבורה צעירה של כוכבים עולים בשמי הכדורגל – נורי שהין, מריו גצה, סוון בנדר, רוברט לבנדובסקי, שינג'י קגאווה, אילקאיי גונדואן ואיוואן פרישיץ'. כולם היו צעירים מוכשרים שהפכו לכוכבים במדי דורטומונד ולאחר מכן לקחו את הכישרון שלהם לקבוצות הצמרת הגבוהה של אירופה. שינג'י קגאווה, נורי שהין ומריו גצה נכשלו בקבוצות הגדולות יותר וחזרו לחממה הנעימה והטובה של דורטומנד, אך לא הצליחו לשחזר את ההצלחה הראשונית שלהם.

לעומתם, היחיד מכל החבורה הצעירה הזאת שנשאר נאמן עד כה לדורטמונד הוא הבלם הסרבי-אמריקני, נבן סובוטיץ', שאחרי שעבר פציעה לא פשוטה ואיבד את מקומו בקבוצה, נשלח בשנה שעברה לתקופת השאלה קצרה ולא מוצלחת בקלן. העונה הבלם הגבוה והלוחמני לא מקבל קרדיט מהמאמן פטר בוס שהחליט מתחילת העונה שהוא לא בונה עליו ובחר תחילה להושיבו על הספסל ואח"כ גם להעלות אותו ליציע המועדון ובכך בעצם להראות לו את הדרך החוצה.

השבוע בצעד יוצא דופן העלה פיטר בוס את סובוטיץ' בפעם השניה מתחילת העונה בהרכב דורטמונד מול לברקוזן, סובוטיץ' השלים 90 דקות סבירות כחלק מההגנה שלא מצליחה לשחזר את תחילת העונה המצויינת שלה. למרות הדקות החשובות שקיבל, היום כבר ברור שסובוטיץ' יעזוב בחלון ההעברות של ינואר כאשר כרגע המועמדת העיקרית לקלוט אותו ולתת לו הזדמנות נוספת ברמות הגבוהות ביותר היא ההגנה הגרועה עד כה של ליברפול האנגלית, אותה מאמן יורגן קלופ, מאמנו מהעבר הזוהר המשותף שלהם בקבוצות דורטמונד ומיינץ.

בשיא הקריירה שלו בנובמבר 2012 הוציא סובוטיץ' לדרך את העמותה "The Neven Subotić Foundation" שמטרתה להעניק חיים טובים יותר לילדים מהמדינות העניות בעולם. מאז 2013 פועלת העמותה ברחבי צפון אתיופיה לניקוי וטיהור המים באזורים הכפריים היותר נידחים של המדינה.

ב-28 ביולי 2010 הכריז האו"ם על הזכות למים ולתברואה כזכות אדם בסיסית. בימינו ל-663 מיליון אנשים אין גישה למים נקיים, בכל יום מתים ברחבי העולם 5,000 ילדים ממחלות שנובעות ממחסור חמור במים נקיים לשתיה. למרות שזהו צורך בסיסי לקיום החיים, להרבה מדינות עניות בעולם אין את הידע, הכלים והתקציבים כדי לתת מענה לצורך החשוב ביותר לקיום אנושי. לתוך התמונה העגומה הזאת החליט סובוטיץ' להיכנס, בשיא הקריירה, בגיל 23 בלבד הוא הקים עמותה שמאז הוא עומד בראשה, מפקח על התכניות ומגייס כספים במטרה להצליח לחולל שינוי אמיתי בחיי מיליוני אנשים ברחבי העולם.

כיום, לאחר חמש שנים של פעולה אינטנסיבית, הצליחו סובוטיץ' וחברי העמותה לגייס מספיק כספים כדי להתחיל להקים מאגרי מים נקיים ברחבי צפון אתיופיה, כאשר המטרה בהמשך תהיה להרחיב את פעולתה של העמותה לעוד מדינות ברחבי אפריקה.

בחמש השנים האחרונות, בכל קיץ כאשר שאר שחקני הכדורגל יוצאים לחופשות ארוכות ונחים לקראת העונה הבאה, נוסע סובוטיץ' עם צוות נבחר מתוך העמותה שלו לבקר את הפרויקט שלו בצפון אתיופיה. בשביל לראות מקרוב את ההתקדמות המשמעותית וההשפעה החיובית וחשובה שלה על הסביבה בה הם פועלים.

https://twitter.com/Lamda_2/status/608295246653456387

סובוטיץ' מספר, במהלך מסע בין שבילי עפר במקומות לא מיושבים באתיופיה, לצוות שידור של תחנת הטלוויזיה הגרמנית 'דויטשה ולה' שהתלווה אליו הקיץ בנסיעתו המחודשת לאתיופיה: "הדבר הזה שאנחנו עושים הוא לא רק נכון לעשות מפרספקטיבה גלובלית, אלא גם מתוך תפיסה הומנית. ככל שאתה מביט מקרוב יותר אתה מבין עד כמה העולם אינו בסדר. זו המוטיבציה המרכזית שלי, לאחר שהיה לי באופן אישי הרבה מזל בחיים. הייתי רוצה לגרום לכולם שיפעלו כמוני".

משפחתו של סובוטיץ' הסרבי עברה במהלך המלחמה שפרצה בשנת 94 בבוסניה לגור בגרמניה, לפי סובוטיץ' משפחתו דאגה תמיד לא רק לעצמה או לרווחה כלכלית אישית, אלא גם לחברי משפחה נוספים: "המשפחה שלי עזרה ושלחו ציוד רפואי ומזון לקרובי משפחתם שנשארו ביוגוסלביה". לאחר שפחדו שיגורשו חזרה לבוסניה, עזבה משפחתו של סובוטיץ' והשתקעה בארה"ב. סובוטיץ' שהצטיין בתחום הכדורגל כמו אביו, עבר בגיל 18 לקבוצת הנוער של מיינץ בגרמניה בדרך לקריירה ענפה ובינלאומית במדי דורטמונד ונבחרת סרביה.

סובוטיץ' מתאר את החוויה שלו באתיופיה. "בשבילי זה לא רק הרגשה של תחושת הנאה, אלא זה גם מעניק ונותן משמעות נוספת לחיי, חונכתי מגיל צעיר לא רק לדאוג לעצמי, אלא נהפוכו".

כדי לייצר מקורות מים נקיים, הצוות המקומי קודח כ-50 מטר מתחת לאדמה כדי להגיע למאגרי מים גדולים ונקיים שנמצאים כמו אוצר המוסתר מתחת לאדמה. לאחר שהמים פורצים החוצה, בונים באר מודרנית שבעזרתה תוכל האוכלוסייה המקומית לשאוב בקלות מים נקיים שישמשו את הקהילות מסביב לשתייה בריאה ונקייה. בחמש השנים האחרונות הצליחה הקרן להקים כ-100 בארות ברחבי האזורים הנידחים של צפון אתיופיה.

כיום מתים בכל שנה כ-13 אלף ילדים באתיופיה בגלל מחלות וזיהומים שקשורים לשתייה של מים שאינם נקיים וחיים בסביבה שאינה היגיינית. בנוסף ילדים הם אלו שלוקחים על עצמם את נטל הבאת המים הנקיים בכל יום למשפחותיהם וצריכים ללכת עד שש שעות כל יום כדי למלא חביות מים שיספיקו לזמן הקרוב, בגלל תפקידם החשוב הם אינם יכולים ללכת לבית ספר ואינם זוכים להזדמנות לפתח את חייהם. פיתוח מקורות מים זמינים מאפשר, לפי סובוטיץ', לפתח את העתיד של הילדים האלו ולאפשר להם ללמוד בבית הספר על היגיינה ומקורות מים נקיים כדי שיחזרו וידאגו למשפחותיהם ולקהילות שלהם.

למרות שעתידו ככדורגלן כרגע אינו ברור, נבן סובוטיץ' ממשיך לעבוד על גיוס תקציבים נוספים ופיתוח הפרויקט שלו באתיופיה. כאשר המטרה המרכזית לדבריו היא לעשות את העולם למקום טוב יותר: "אנחנו כולנו רוצים לחיות בעולם טוב יותר ולכולנו יש את אותה המטרה. אנחנו כולנו רוצים לייצר עולם טוב יותר בשביל הדור הבא כך שילדים יוכלו לחיות חיים נהדרים ואנושיים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!