דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רישוי עסק

עסקים קטנים / פותחים עסק? כל הפרטים על הרפורמה החדשה לרישוי עסקים

האחדת התהליכים מול הגורמים, מסלולים לעסקים בגדלים שונים וקביעת לוחות זמנים לקבלת אישורים: כל מה שצריך לדעת על הרפורמה ברישוי עסקים שאישרה אתמול הממשלה

עסק חדש (צילום אליסוטרציה: Shutterstock).
עסק חדש (צילום אליסוטרציה: Shutterstock).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הרפורמה ברישוי עסקים יוצאת לדרך: אתמול (ראשון) אישרה הממשלה את הצעת שר הפנים, אריה דרעי לשורה של הקלות על בעלי העסקים שיסייעו בעיקר למי שמבקש לפתוח עסק חדש. במסגרת הרפורמה תאוחד הגישה לכל הרגולטורים האחראים לרישוי עסקים, מסלול הרישוי יפוצל לשלוש רמות ותוצב הגבלת זמן על הרגולטורים למתן האישורים. דרעי בירך על ההחלטה ואמר כי "זו בשורה גדולה לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים במדינת ישראל. תם העידן שבו לוקח כשנה להוציא רישיון לעסק. כלכלה חזקה נמדדת בעסקים הקטנים והבינוניים ואלה היום זכו מאיתנו להקלה משמעותית מאד".

נתניהו ודרעי במסיבת עיתונאים בנושא רפורמה חדשה רישוי עסקים קטנים. 3 בדצמבר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)
נתניהו ודרעי במסיבת עיתונאים בנושא רפורמה חדשה רישוי עסקים קטנים. 3 בדצמבר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

מאז כינונה של הממשלה הנוכחית, מדברים על הרפורמה המתוכננת ברישוי עסקים. אתמול אושרה בממשלה הרפורמה שהוכנה במשרד הפנים ובמשרד ראש הממשלה. הרפורמה שנועדה להקל על פתיחת עסקים אמורה גם לפתור את המצב שבו עסקים רבים פועלים ללא רישוי לאחר שנכשלו בתהליך המפרך בהשגת האישורים מהגורמים השונים.

מה כוללת הרפורמה?

1.      דיגיטציה והאחדת התהליכים לכדי טופס אחד ואתר אינטרנט נגיש המאפשר פניה מרוכזת לרגולטורים השונים, וזאת כדי להקל על הפנייה לגורמים שונים הכפופים למשרדי ממשלה שונים (הרשות המקומית, כיבוי אש, משרד הבריאות, משטרה, המשרד להגנת הסביבה ועוד.) האתר שיופעל על ידי מטה 'ישראל דיגיטלית' במשרד לשוויון חברתי, יאפשר ממשק עם הרגולטורים השונים, מעקב אחרי מצב הפניה ואפשרות לחתימה דיגיטלית על טפסי הבקשות והתצהירים.

2.      חלוקת תהליך הרישוי לשלושה מסלולים כך שעסקים קטנים וקלים מבחינת רישוי לא יאלצו לעבור את אותו התהליך המפרך בו עומדים עסקים גדולים ומורכבים מבחינת תנאי הרישוי. נכון להיות כל העסקים בכל אחד מ-60 סיווגי העיסוק צריכים לעבור דרך שש רשויות שונות המציבות תנאים לפתיחתם. חלוקת התהליך לשלושה מסלולים עשוי להקל במידה משמעותית על פתיחת עסקים קטנים. בדרגת הרישוי הנמוכה יעברו עסקים כמו מספרה, קיוסק או פנצ'ריה. עסקים אלו יקבלו אישור על סמך תצהיר של בעל העסק תוך 21 יום. בדרגת הרישוי השנייה יעברו עסקים כמו צימר, איטליז או חניון. עסקים אלו יקבלו אישור תוך חודשיים. בדרגת הרישוי השלישית יישארו כ 50,000 בתי עסק בעלי סיכון גבוה יותר, ביניהם מסעדות, אולמות אירועים ובריכות שחיה. עסקים אלו ימשיכו לפעות במתווה הקיים היום.

3.      קציבת לוח הזמנים לקבלת אישור במטרה למנוע סחבת מצד הגופים שאמורים לתת את התנאים והאישורים לרישוי העסק. לכל מסלול רישוי תוגדר הגבלת זמן במהלכה חייבים הגורמים המאשרים להשיב לבעל העסק. אי מתן מענה במועד הנקוב מצד הרגולטורים יחשב כאישור להפעלת העסק.

4.      העברת האחריות מהרגולטורים לבעלי העסקים. במצב הנוכחי אישור הרגולטור (כיבוי אש, משרד הבריאות וכו') מצריך ביקורת של הרגולטור בעסק, ואישור חתום מצידו כי העסק אכן עומד בתנאים שנדרשו ממנו. במצב החדש הרגולטור יציב את דרישותיו ובעל העסק יצהיר כי עמד בהן. הרגולטור לא יצטרך לאשר כי העסק אכן עומד בתנאים. במידה ובביקורת אקראית או בעקבות תלונה יתברר כי בעל העסק שיקר בהצהרתו הוא צפוי לעונשים כבדים.

5.      הקלות רוחביות יאושרו בתחומי הנגישות הרישוי והבניה. עדיין לא ברור באילו הקלות מדובר והאם הן יביעו לפגיעה ממשית במאמץ להנגשת כל בית עסק לאנשים עם מוגבלות.

החלטת הממשלה הסמיכה את שר הפנים לקדם את החקיקה הנדרשת ופרסום הצווים שיאפשרו להוציא את הרפורמה לפועל.

לאחר הצגת הרפורמה על ידי שר הפנים, התייחס ראש הממשלה, נתניהו להקלה ברגולציה כשאמר "אני רוצה לציין בפניכם, שבמאבק נגד הביורוקרטיה ועודף הרגולציה אנחנו מקיימים ישיבת שרים שנפגשת אחת לכמה שבועות, אחת לכמה חודשים, בראשותי, ואנחנו לוקחים את הגרזן, את המצ'טה וחוצבים שבילים בג'ונגל, אבל יש תוצאה מבורכת, אנחנו רואים בשנתיים שישראל במדד התחרותיות הבין-לאומית ירדה, במובן החיובי, ממקום 27 בעולם למקום 16".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!