דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

רווחה / אחרי עימות אלים: הדיון על העלאת קצבאות הנכות פוצץ

יו"ר הקואליציה דוד ביטן: עד סוף 2017 נשלים חקיקת חוק שיכלול את כל הפעימות של העלאת הקצבאות | ישיבת ועדת העבודה והרווחה של הכנסת ננעלה לאחר שחלק מפעילי המאבק קיללו והכו פעילים אחרים | יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף: נשקול את השתתפות הפעילים בישיבות הבאות

ועדת העבודה והרווחה בדיון על קצבאות הנכות (צילום: טל כרמון)
ועדת העבודה והרווחה בדיון על קצבאות הנכות (צילום: טל כרמון)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

דיון ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בנושא העלאת קצבאות הנכות פוצץ אתמול (שלישי), אחרי עימות אלים שהתפתח בחדר הוועדה.

אחד מפעילי הנכים המתנגד למתווה עליו הוסכם לפני כחודשיים, קרא לעבר נכה שהעידה כי היא תומכת במתווה: "את מקבצת נדבות בצומת, לכי לצומת". יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), וחבר הוועדה ח"כ אילן גילאון (מרצ) דרשו להוציאו מהאולם. אז החלה התנגדות של מספר פעילים, שכללה מכות ואף ניסיון דקירה של פעיל מחאה אחד את פעיל אחר באמצעות עט. סדרני הכנסת השתלטו על המהומה, אך אלאלוף הודיע כי הישיבה הסתיימה וכי ישקול את קיום הישיבות הבאות ללא השתתפות חלק מהפעילים. "נמשיך לעשות טוב", אמר בתום הישיבה. חלק מהפעילים אמרו בתגובה לדבריו של אלאלוף כי "נחזור לחסום כבישים כבר היום".

ועדת העבודה והרווחה בדיון על קצבאות הנכות (צילום: טל כרמון)
ועדת העבודה והרווחה בדיון על קצבאות הנכות (צילום: טל כרמון)

הדיון הסוער במיוחד הופסק, למשך כעשר דקות, כמעט עם תחילתו, זאת לאחר שאחד מפעילי הנכים סירב לצאת מהדיון לבקשת היו"ר, לאחר שצעק לעבר ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) : "תסתום את הפה". לפני כן התפרצו פעילי נכים לעבר חברי הכנסת ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן: "מכרתם אותנו, לא נסכים לפעימות".

יו"ר הוועדה אמר עם חידוש הדיון כי "מי שיתפרע וישתמש בלשון לא נקייה – יצא. אתם בבניין קדוש. הכנסת זה המקום האחרון שבו יש קדושה לציבור ולדמוקרטיה. לא תהיה סבלנות".

לקיום הדיון הפריעה מאוד גם הצפיפות הגדולה באולם. אלאלוף האשים את יו"ר ועדת הכלכלה איתן כבל (המחנה הציוני) ויו"ר הוועדה לביקורת המדינה שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני), שלא הסכימו אתמול לוותר על האולמות הגדולים יותר שבהם התקיימו ישיבות שלהם. במנגנון הכנסת טענו שהאחריות היא של ועדת הרווחה שלא תאמה מראש אולם גדול.

יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), טען כי אין אפשרות תקציבית לקדם את העלאת הקצבאות בפעימה אחת, אך הבטיח כי המהלך יושלם עד לסוף 2017. "אני ביקשתי מאלאלוף וגילאון, שהחוק שלו מונח בוועדה, שידון בהצעת חוק הזה ושנעשה בו תיקונים בהתאם למתווה" אמר, "עד לשבוע השלישי של דצמבר החוק הזה יעבור קריאה שנייה ושלישית. העלות התקציבית פה היא גבוהה מאוד והחוק יכיל את כל הפעימות. גם את שכר המינימום עשינו בפעימות. זה האופן שבו עובדים עם האוצר".

עוד הוסיף ביטן כי "גם את בעיית הקשישים צריך לפתור, אבל מבחינה תקציבית לא ניתן לפתור את שתי הבעיות באותו הזמן".

יוזם הצעת החוק, בה התכנסה היום הוועדה לדון, ח"כ גילאון, אמר כי "החוק היום הוא בן שנה. טרומי זה חסר משמעות אבל זה פתח איזה תהליך. בתהליך הזה אני רוצה להגיע למצב שבו אין אדם שמפחד שיהיה לו קר בחורף וחם בקיץ ושלא יהיה לו אוכל. אני מוותר על הקרדיט. לא היינו צריכים פרופסורים. אני רוצה להציע את הפשרה כשאני נשבע שאני לא אשקוט עד שיוכל להתקיים החוק שאני כתבתי. ישבנו עם מחשב והתפשרנו. אני רוצה לעלות מדרגה. אני לא יכול לוותר על 4.2 מיליארד. ולכן כתוצאה מזה אני רוצה לראות מינואר שכסף יזרום".

ח"כ אילן גילאון, ארכיון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)
ח"כ אילן גילאון, ארכיון (צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי)

מאוחר יותר, אמר גילאון לנציגי הנכים שהפריעו לדיון: "אתם חבורה של אנשים אגואיסטים שמחפשים פרסום". בתגובה השיב לו אחד מהם: "אתה נכה אתה? אין לך לב לנכים, יא כלב".

אלכס פרידמן יו"ר ארגון "נכה לא חצי בן אדם" אמר בתגובה לפיצוץ הדיון כי "בגלל אלימות של מספר קיצוניים נמנע דיון וקידום העלאת קצבאות הנכות".

נעמי מורביה ממטה מאבק הנכים מסרה כי "ביום הנכה הבינלאומי בחרו אנשים שהקשר שלהם למוגבלות עדיין לא ברור לפגוע בכלל רבע מיליון נכים אשר ממתינים בכיליון עיניים להעלאת קצבתם ובמקום לנהל ישיבה תרבותית ומכובדת ניבלו את פיהם תקפו באכזריות פיזית נכים אחרים וגרמו לפיצוץ הישיבה. אנשים צריכים להבין שבדרך הזו העלאת קצבת הנכות עלולה להדחות עד שנת 2020. לא זו הדרך לנהל מאבק. חסימות עושים אולי בכבישים אך לא במשכן הדמוקרטיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!