דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המוסד לביטוח לאומי

דוח העוני / תגובות לפרסום דו"ח העוני: "איום אסטרטגי על החברה בישראל"

גם במערכת הפוליטית וגם ארגונים אזרחיים הגיבו לדוח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2016 שפורסם הבוקר (ד') | בין התגובות: "הדבר המדאיג ביותר שעולה מדו"ח העוני החדש הוא שעבודה לא מחלצת מעוני"

עוני בישראל (צילום אילוסטרציה: נעם רבקין פנטון /  פלאש90).
עוני בישראל (צילום אילוסטרציה: נעם רבקין פנטון / פלאש90).
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המוסד לביטוח לאומי פרסם הבוקר (רביעי) את דו"ח העוני השנתי שלו שסוקר את ממדי העוני לשנת 2016. על פי הדוח בישראל בשנת 2016 חיו בעוני 463,300 משפחות שהן 1,809,200 נפשות, מתוכן 842,300 ילדים. ישראל עדיין נמצאת בראש סולם העוני של מדינות ה-OECD. ארגונים ואישים רבים הגיבו לפרסום הדו"ח.

הפורום למאבק בעוני ורבנים למען זכויות האדם כתב בתגובה לדו"ח: "הדבר המדאיג ביותר שעולה מדו"ח העוני החדש הוא שעבודה לא מחלצת מעוני. ניכר כצעדי מדיניות משפיעים על שיעור החיים בעוני. נתוני דו"ח העוני החדש מראים לנו כי עוני אינו גזרת גורל ובמקומות שבהם המדינה מחליטה להשקיע היא מצליחה לצמצם אותו – כפי שרואים בבירור מהירידה באחוז העוני אצל הקשישים כתוצאה מהעלאת קצבאות, או בהשפעה של העלאת שכר המינימום על אחוז העוני הכללי. לצעדים של הממשלה יש השפעה מהותית על ההוצאה מעוני, יש עליה של 3.1% בהשפעת אמצעי המדיניות לעומת 2015, פשוט כי היו יותר כאלה. יחד עם זאת הנתונים מראים לנו שלמדינת ישראל אין מדיניות ברורה בנוגע לעוני, ולכן יש קבוצות שבתוך מגמת השיפור הכללי מצבם הולך ומדרדר, כמו משפחות חד הוריות ומשפחות עובדות שמצבן מורע."

איגוד העובדים הסוציאליים בתגובה לדו״ח העוני: "דו״ח העוני מוכיח שוב, שנה אחרי שנה, כי הממשלה זוכה לציון נכשל בטיפול בעוני. ממשלת ישראל מעבירה את האחריות לטיפול בעוני על העובדים הסוציאליים ברשויות המקומיות, מבלי לקחת על עצמה אחריות וזאת כשהיא לא נותנת  בידם כלים ומשאבים לטיפול באוכלוסיות השונות החיות בעוני״, אומרת צפרא דוויק, יו״ר איגוד העובדים הסוציאליים. לדברי דוויק, בשנים האחרונות פותחו תוכניות נפלאות לסיוע למשפחות החיות בעוני, שמסייעות למשפחות רבות לצאת ממעגל העוני, אבל תוכניות אלה דורשות משאבים רבים והגדלת תקנים של עובדים סוציאליים ובנושא הטיפול בעוני הממשלה מתגלה שוב כקמצנית."

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן התייחס לדוח העוני שפורסם הבוקר ואמר כי: "דוח העוני לשנת 2016 מהווה עדות נוספת למאבק החשוב שמנהלת ההסתדרות למען צמצום הפערים החברתיים, תוך חיזוק האוכלוסיות המוחלשות. הדוח מצביע על כך שמאבק ההסתדרות למען הגדלת קצבאות הנכות, הסיעוד והזקנה הוא מהלך נכון וחיוני לצמצום העוני ולחיזוק המרקם החברתי. גם בזמן שנאבקנו למען צעדים מקדמי שוויון, כמו קליטת עובדי קבלן להעסקה ישירה והעלאת שכר המינימום באלף שקל, היו גורמים שהפגינו התנגדות גלויה בטיעונים שונים שהופרכו כבר על ידי המציאות כמו למשל צמיחת האבטלה. ראינו כי המהלך להעלאת שכר המינימום הצליח להביא לזינוק מואץ של השכר הריאלי במשק לאחר כעשור וחצי של קיפאון בשכר, תוך הורדת שיעור האבטלה בארץ לשפל היסטורי של ארבעה עשורים. מקבלי ההחלטות בישראל מתחילים להפנים כי הפערים החברתיים לא יכולים להיפתר רק בהורדה של יוקר המחייה. אם נתמקד רק בזה, נמשיך לראות את הנתונים הקטסטרופליים שנחשפים מדי שנה במדדי העוני של הילדים. גורמי השלטון חייבים לשלב ידיים עם ההסתדרות ולהתייצב לצידה במאבק למען סקטורים מוחלשים ולחיזוק צד ההכנסות של העובדים".

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן הדגיש בדבריו כי "המהלך להעלאת שכר המינימום הביא לכך כי הכנסתם של משקי בית שבהם שני בני הזוג מתפרנסים משכר המינימום, גבוהה היום ב-24 אלף שקל לשנה ממה שהייתה ב-2014. צריך לזכור כי הדוח הנוכחי עדיין אינו משקף את שתי הפעימות האחרונות של העלאת שכר המינימום אשר השפיעו על כל מדרג השכר, תוך דחיפתו כלפי מעלה. רק אם נתמיד להגדיל את הכנסת העובדים, בערכים שההסתדרות הובילה בשנתיים האחרונות, נוכל להביא לשיפור משמעותי במדד אי השוויון בהכנסה הפנויה ולקוות לדוחות שמראים מציאות אחרת".

נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין בעקבות הדו"ח, "הירידה המסוימת בהיקפי העוני היא מבורכת אך קטנה מדי. ישראל עדיין סובלת מהיקפי עוני בלתי נסבלים בעיקר בקרב ילדים, דור העתיד של החברה הישראלית. דו"ח העוני הנוכחי הוא הוכחה חד משמעית שהשקעה ממשלתית באוכלוסיות המוחלשות היא הגורם האפקטיבי ביותר בצמצום העוני. נכון להיום נעשו צעדים מעטים מדי לצמצום העוני אך פוזרו הבטחות רבות לשיפור מצבם של הנכים, הקשישים והמשפחות העובדות בישראל. תפקודה הלקוי של הממשלה, התרכזותה בסכסוכים פנימיים והסקטוריאליות הבלתי נסבלת מאיימות להוריד את כל המאמצים הללו לטמיון".

תגובת המועצה לשלום הילד על דו"ח העוני, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן אמרה, "העובדה שכשליש מהילדים בישראל חיים מתחת לקו העוני ורבים מהילדים שמעליו קרובים אליו מדי היא לא פחות מאשר איום אסטרטגי על החברה בישראל. העלייה במספר הילדים העניים, כפי שנחשפה בדוח שהוצג הבוקר והעובדה שמדובר במגמה ארוכת שנים שלא משתנה, הן תעודת עניות למדינת ישראל."  וינדמן הוסיפה כי למרות שבתודעה הציבורית עוני של ילדים מתקשר בדרך כלל לרעב ולמחסור בכסף למשמעות של עוני יש היבטים רבים נוספים כגון: בריאות לקויה ושירותי בריאות לא נגישים,  חינוך פחות טוב או פחות חינוך, תזונה לקויה וחסרה, העדר אפשרות לצאת לטיול בית הספר,  העדר נגישות לחוגים ולתנועות נוער, מבוכה ללכת למסיבת יומולדת בהעדר כסף לקניית מתנה – ההשפעה היא על כל תחומי החיים.

דברי דורון רז, יו"ר איגוד נותני שירותי הסיעוד אמר, "הירידה בשיעור העוני בקרב קשישים מעודדת מעט, אך לצערי עדיין ישנם אזרחים ותיקים רבים שנמצאים מתחת לקו העוני. תזכיר החוק החדש של הביטוח הלאומי בעניין חוק הסיעוד עתיד לשפר את מצבם של חלק מהקשישים, ועל זה אנו מברכים; אך מנגד – יפגע בחלק ניכר של הקשישים, מאחר והוא יקטין את שעות הסיעוד שמקבלים הקשישים מהמדינה". רז הוסיף כי "מדינת ישראל חייבת להירתם ולשפר את מצבם של הקשישים. לכן, אני מודה לח"כים יעקב פרי ודודי אמסלם על הקמת השדולה לקידום מוכנות המדינה להזדקנות האוכלוסייה, ומברך גם על הקמת הועדה לגיבוש מדיניות כוללת לטיפול באזרחים הוותיקים בראשה עומדת ח"כ טלי פלוסקוב. אנו, חברות ועמותות הסיעוד, נשמח לעזור בכל דרך שנוכל".

האגודה הישראלית לחקר הזקנה בעקבות פרסום דו"ח העוני ומצב הקשישים: "חובתה המוסרית של הממשלה להמשיך ולמגר את העוני בקרב קשישים"

האגודה הישראלית לגרונטולוגיה (חקר הזקנה) מברכת על צמצום אחוזי העוני בקרב קשישים, כפי שפורסם הבוקר (רביעי) בדו"ח העוני של הביטוח הלאומי. על פי הנתונים, שיעור הקשישים העניים ירד בשנת 2016 ל-16.9% בהשוואה ל-18.2% בשנה הקודמת.

לדברי פרופ' יצחק בריק, יו"ר האגודה הישראלית לגרנטולוגיה: "אנו מעודדים מעט מהמספרים, שכן בזכות תשומת לב תקשורתית ופוליטית נעשו בשנה האחרונה מספר שינויים בתחום הזקנה. יחד עם זאת חייבים להבין כי מדינת ישראל נכון להיום רחוקה מאוד מפתרון הבעיה, וחלה חובה מוסרית להמשיך לפעול למען מיגור העוני בקרב קשישים".

פרופ' בריק מציין כי למרות הירידה, מצבם של אלפי קשישים ממשיך להיות רע, "אין ספק כי המצב הקיים קשה, וזקנים רבים מוותרים על תרופות למען מזון, או על חימום למען תרופות. השינוי שנראה בנתוני הדו"ח מתבטאים בתהליך שמשפר את מצבם הכלכלי ומעמדם של מי שחי במצוקה, ועל המדינה להמשיך ולפעול למען הדור המבוגר".

ערן וינטרוב, מנכ״ל ארגון לתת על נתוני דו״ח המוסד לביטוח לאומי : ״האם איבדנו את הבושה שהיינו צריכים לחוש נוכח שיעורי העוני הגבוהים עקב ירידה מינורית בחצי אחוז??! העובדה שישראל עדיין עומדת בראש סולם העוני ואי השוויון מבין מדינות ה-OECD ושהיקף הבעיה מפושט בחברה הישראלית ומשפיע על חלקים נרחבים באוכלוסייה, לא מצדיקים את האופטימיות המשתקפת בדברי שר הרווחה, חיים כץ. העלייה בשיעור הנפשות העניות והילדים העניים, לצד העלייה הדרמטית בשיעור המשפחות העניות החד הוריות, כמו גם העובדה ששכר המינימום עדיין לא מצליח לחלץ מעוני משפחות עובדות, שגם שיעורן עלה באופן משמעותי, ממחישים שהצעדים החלקיים שנעשו על ידי הממשלה בתחומי התעסוקה, הקצבאות והשלמת ההכנסה, גם אם הם בכיוון הנכון, עדיין אינם מחלחלים לאוכלוסיות העניות ביותר. שינוי מגמה יוכל להתרחש רק אם ממשלת ישראל תאמץ ותיישם את מלוא המלצות הוועדה למלחמה בעוני, תקצה את המשאבים המתאימים, תקבע יעד לצמצום העוני ותמנה גורם מתכלל לטיפול בנושא. בשבוע הבא יפורסם מדד העוני הרב ממדי, אשר בודק את מידת המחסור ביחס לצרכים החיוניים הדרושים לקיום בסיסי בכבוד בממדי הדיור, הבריאות, ההשכלה, אי ביטחון התזונתי והעמידה ביוקר המחיה. המדד הרב ממדי יצביע על שיעורי עוני בהיקף נרחב הרבה יותר מאלו המוצגים על ידי המוסד לביטוח לאומי, וימחיש מעל לכל ספק, שלא ניתן להסתפק בפרמטר ההכנסה בלבד על מנת לקבוע האם אדם חי בעוני ובמחסור בחברה הישראלית".

גם במערכת הפוליטית הגיבו לדו"ח העוני של הביטוח הלאומי:

ח"כ איציק שמולי, על דוח העוני: "ממשלה שבקופתה עודף של 20 מיליארד שקל ועוני הילדים אצלה עולה היא גם חצופה וגם מנותקת. לו הייתה משקיעה עשירית מהמאמצים כמו בחוקי השחיתות שדחפה לקדם- העוני היה מחוסל כבר מזמן."

ח"כ דב חנין אמר היום בתגובה לדו"ח העוני כי, "דו"ח העוני מוכיח כי העלאת שכר המינימום עליה נאבקנו והשקעה בתחבורה ציבורית, במיוחד בישובים הערביים שסבלו מאפליה ארוכת שנים בתחום, עושים שינוי. חייבים להמשיך להשקיע בכיוון הזה. עם זאת, הנתונים הקשים שבדו"ח על עוני בקרב משפחות עובדות מלמדים ששכר המינימום עדיין איננו מספיק גבוה וצריך להעלותו יותר. בנוסף, המדינה חייבת לספק רשת ביטחון אמיתית לאלה שאינם יכולים לעבוד ולדאוג כי גם הנכים והקשישים יוכלו להתקיים בכבוד.  הגיע הזמן שהמדינה תגדיר מהו קיום בכבוד ותתאים את כל הקצבאות למדד זה. היום אגיש יחד עם שורת ח"כים מהקואליציה ומהאופוזיציה את הצעת חוק – הזכות לקיום בכבוד."

יו"ר וועדת העבודה, הרווחה והבריאות, חה"כ אלי אלאלוף התייחס לדוח העוני של הביטוח לאומי שפורסם הבוקר: "דוח העוני של המוסד לביטוח לאומי נותן לראשונה מזה שנים סיבה לאופטימיות. ברוב המדדים אנו רואים מגמה של ירידה. זהו ביטוי למאמצים שאנו נוקטים, יחד עם שר האוצר משה כחלון, להגדלת ההכנסה הפנויה של משפחות, קשישים וצעירים ואנו נוסיף ונפעל עד שנגשים את היעד אותו הציבה הוועדה למלחמה בעוני בראשה עמדתי – להגיע לממוצע העוני ב-OECD בתוך 10 שנים. למרות המגמה החיובית הנתונים עדיין לא טובים דיים. במיוחד מדאיגה אותי העובדה שהשתתפות בשוק העבודה אינה מבטיחה היחלצות מעוני, וכי דווקא בקרב אוכלוסיות עובדות נרשמה עלייה בתחולת העוני. בכוונתי למקד מאמציי בכיוון זה".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס בתגובה לדו"ח העוני והפערים החברתיים של המוסד לביטוח לאומי: ״אני מברכת את ממשלת ישראל על ההישג הבלתי מעורר – ישראל ממשיכה להיות מוצבת בראש סולם העוני במדרג מדינות ה-oecd! הפערים בחברה הישראלית ושיעור העוני בישראל נותרו גבוהים גם בשנת 2016 אבל זה לא משהו שצריך להפתיע אף אחד. כבר למעלה מעשור שכמעט כל משפחה חמישית וכשליש ילדים בארץ נמצאים מתחת לקו העוני. 842,300 ילדים שחיים בעוני זה מספר ששום חברה מתוקנת לא יכולה לחיות איתו בשלום. הממשלה הייתה יכולה להביא לצמצום ממדי העוני בישראל אם הייתה פועלת ליישם את המלצות הוועדה למאבק בעוני שהתקבלו כבר בשנת 2014, אך לצערי הפער בין המלצות הוועדה לבין פעולות הממשלה הנוכחית בתחום המאבק בעוני נותר גם כיום משמעותי. הדוח מראה שקריאת הממשלה לאנשים מתחת לקו העוני ״צאו לעבוד״ אינה מחוברת למציאות. תחולת העוני בקרב האוכלוסיה העובדת (עצמאים ושכירים) הוסיפה לעלות גם ב2016, גם חלקן של המשפחות העובדות בכלל האוכלוסיה הענייה גדל, מה שמוכיח שעבודה לבדה אינה מחלצת מעוני והתערבות ממשלתית נכונה היא קריטית לנושא זה".

יו"ר סיעת מרצ ח"כ אילן גילאון בתגובה לדו"ח העוני: "עוני הוא חלוקה לא נכונה של עושר. שיעור העוני הגבוה במדינת ישראל הוא תוצאה ישירה של סדר עדיפויות עקום של ממשלת נתניהו. ממשלה שלא מקדמת את האינטרס הציבורי הרחב – לחיים בכבוד. הנתונים העולים מן הדו"ח מדאיגים מאד. נתונים המעידים על עליית העוני בקרב האוכלוסייה העובדת, על גידול קבוע בשיעור הילדים שחיים בעוני ועל מצבה העגום של ישראל בהשוואה בינלאומית. הנתונים מוכיחים שוב שמדיניות הממשלה לשחיקת מדינת הרווחה, מייצרת ומעמיקה את העוני ומיטיבה עם העשירונים הגבוהים בלבד."

ח״כ עמיר פרץ, יו״ר השדולה למעמד האדם העובד בישראל, התייחס לנתוני דו״ח העוני של הביטוח הלאומי לשנת 2016: ״העובדה כי אנו ממשיכים להוביל במדדי אי השוויון והעוני בקרב המדינות המפותחות מלמדת שמדיניות הממשלה נכשלה. חרף מאמצי הממשלה והארגונים החברתיים בישראל והתיקונים שנעשים מעת לעת בתחומים ובקרב אוכלוסיות מסוימות, בישראל ב-2017 יש יותר ילדים עניים והורים עובדים עניים״.

״תפיסת עולם המקדשת הפחתות במסים במקום הרחבת שירותים וקצבאות פרוגרסיביות על-פני קצבאות אוניברסליות תשאיר אותנו בתחתית העולמית בהתמודדות עם העוני. מדיניות הממשלה נכשלה ושינויים קוסמטיים לא משנים את חייו של האדם העני, גם כשהוא עובד. דרושים מהפכה חברתית ושינוי מדיניות״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!