דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

הכרה במחלוקת / "חשובה וטובה", "היפוך הפרדיגמה" או "לא קרה דבר"? המומחים חלוקים

האם הכרזת טראמפ המכירה בירושלים כעיר הבירה הישראלית תביא לעימותים נרחבים או שמא תקדם את התהליך המדיני? ומה חלקם של הנוצרים האוונגליסטים בתהליך? חוקרים העוקבים אחר התהליכים בארה"ב ובאזור מציגים מספר אפשרויות

דגל ישראל על רקע העיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
דגל ישראל על רקע העיר העתיקה בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמש (רביעי), לפיה ארה"ב מכירה בירושלים בירת ישראל וכי יורה למחלקת המדינה להעביר אליה את השגרירות יצרה דריכות גדולה בישראל. לצד הברכות להן זכה המהלך במערכת הפוליטית, על ההכרה שמבטאת ההכרזה בזכותה הריבונית של ישראל, עלה גם החשש להתפרצויות אלימות בצד הפלסטיני.

"טראמפ מתחיל מהסוף"

ד"ר הדס כהן, מומחית לפוליטיקה אמריקאית, מרצה וחוקרת באוניברסיטה הפתוחה ובאוניברסיטה העברית אמרה לדבר ראשון כי, "טראמפ אמר בנאום שלו שהוא עושה זאת (הכרה בירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות – ש.נ.) על מנת לשבור את הכלים. עד עכשיו אמרו 'נדבר על התהליך ואז במסגרתו נדבר על ירושלים, תוך כדי תנועה'. טראמפ, למעשה, עכשיו מתחיל מהסוף, הוא הפך את הפרדיגמה על ראשה".

ד"ר הדס כהן. (תמונה באדיבות המצולמת).
ד"ר הדס כהן. (תמונה באדיבות המצולמת).

"בנוסף, טראמפ הכיר בכך שאנשים לא יהיו מרוצים ושהפלסטינים ייקחו את זה קשה. יחד עם זאת הוא נמנע מלהכיר בירושלים המאוחדת ואמר כי את הגבולות הריבוניים הצדדים יחליטו ויסכמו בניהם", הוסיפה כהן.

לדבריה, "צריך לראות עכשיו מה יקרה באזור, עד כמה תהיה תסיסה ברחוב הערבי – וספציפית ברחוב הפלסטיני. עד כמה ישתמשו בהכרזת טראמפ ככלי להתססה. עד כמה מנהיגים יאמרו כי המהלך הוא נגד הפלסטינים ותולדה של "סחיטה ישראלית". בתרחיש הגרוע עלולים להיות פיגועים נגד שגרירויות ונציגויות ישראליות ברחבי העולם".

"עד עכשיו אמרו 'נדבר על התהליך ואז במסגרתו נדבר על ירושלים, תוך כדי תנועה'. טראמפ, למעשה, עכשיו מתחיל מהסוף, הוא הפך את הפרדיגמה על ראשה"

עד כמה ההכרזה תשפיע על יחסי ישראל ומדינות ערב?
"זו שאלה טובה. קטאר, מצרים, ירדן וסעודיה ביקשו מטראמפ לא לצאת עם ההצהרה. אבל צריך להבין גם שיהיה הבדל בין ההצהרות שלהן, ומה שהן צריכות להראות לעולם הערבי, לבין המעשים שלהן בפועל.

"לא בטוח שהמהלך הזה של ארה"ב כל כך משנה להן, בעיקר למדינות החילוניות. לעומת המדינות הדתיות, עבורן מדובר בנושא יותר עקרוני, לחילוניות יש אינטרסים כלכליים עם ארה"ב וישראל, ולכן נראה אצלן עמדה פחות מחמירה. למרות שהן עדיין מחוייבות לאג'נדה של ירושלים כעיר קדושה שלא יכולה להיות עיר הבירה רק של האומה היהודית".

איך ישפיע המהלך על יחסי ישראל-ארה"ב?
"אין ספק שנתניהו וטראמפ רואים עין בעין. הם שניהם מְרַצִּים עכשיו את הבסיס האלקטורלי שלהם. אצל טראמפ אלו האוונגליסטים וחלק מהתורמים שלו – השמועות אומרות ששלדון אדלסון לחץ על טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים. עבור נתניהו המהלך מזכה אותו בנקודות בקרב הימין הישראלי".

השלכה משותפת נוספת, לדבריה, קשורה בדעת קהל והעיסוק התקשורתי בשתי המדינות. "גם לשלטון הישראלי וגם לזה האמריקאי – ההכרזה הזו באה בתזמון מעולה. טראמפ שקוע בחקירות על המעורבות הרוסית במערכת הבחירות. התובע המיוחד, רוברט מולר שכנע את פלין להעיד נגד טראמפ והוא מתקדם בחקירות. ישנו גם חשש שהאדם הבא שיעידו נגדו יהיה ג'ארד קושנר (יועצו הקרוב וחתנו של טראמפ – ש.נ). אז ההכרזה נראית טוב וגם מסיטה את תשומת הלב. לנתניהו זה גם בא בזמן טוב ביחס לחקירותיו ומפלגתו שלו שמתחילה להסתייג ממנו. הכרזת טראמפ נראית כמו הישג, למרות החששות. אם תהיה התלקחות זה גם יסית את דעת הקהל הישראלית מהחקירות".

"מניע נוסף של טראמפ, אחד הדברים העיקריים במדיניות שלו באופן כללי, הוא למחוק את מורשת קודמו ברק אובמה" סיכמה כהן, "ראינו את זה בחוק הבריאות שהוא מנסה לבטל וברפורמת המס שהוא מקדם, וגם פה הוא הולך לעשות דבר שאף נשיא לא עשה מעולם".

"שום דבר לא ייפתר במזה"ת (בעקבות ההכרזה). הקטל בסוריה ימשיך, הקטל בעיראק ימשיך, והקטל בלוב ימשיך. מבחינת התהליך המדיני – זה דווקא מגדיל את הסיכוי לקיומו"

"לא אהבו אותנו עד היום ולא יאהבו אותנו הלאה"

"לדעתי מדובר בהכרזה חשובה וטובה. היא תעודד הרבה מאוד ישראלים, תעודד הרבה מאוד יהודים, אבל תאכזב הרבה מאוד מוסלמים ופלסטינים" אמר לדבר ראשון ד"ר מרדכי קידר, מזרחן ומרצה במחלקה לערבית ועמית מחקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן. מנגד, הוסיף קידר כי "החיים ימשיכו כפי שהיה עד היום. שום דבר מהותי לא השתנה. הם יאשימו את טראמפ בכל צרותיהם כפי שעשו עד היום. שום דבר לא ייפתר במזה"ת והערבים יוכלו להאשים את כל העולם וגם את ישראל. הקטל בסוריה ימשיך, הקטל בעיראק ימשיך, והקטל בלוב ימשיך".

ד"ר מרדכי קידר. (צילום: Arielinson/ויקימדיה).
ד"ר מרדכי קידר. (צילום: Arielinson/ויקימדיה).

כיצד יושפעו מההכרזה יחסי ישראל והעולם הערבי, והאם היא צפויה לפגוע בסיכויי התהליך המדיני?
"לא יהיו שום השלכות. לא אהבו אותנו עד היום ולא יאהבו אותנו הלאה. מבחינת התהליך המדיני – זה דווקא מגדיל את הסיכוי לקיומו. אויבינו יבינו שהמלחמה נגדנו נכשלת – ארה"ב העבירה את השגרירות, אולי הונגריה תעביר, אולי גם הפיליפינים, ופוטין גם הכיר בירושלים. אין להם ברירה אלא לחיות בשלום עם ישראל כי אי אפשר לנצח אותה".

"מבחינת ארה"ב שום דבר לא קרה"

ד"ר ישראל ויסמל-מנור, מומחה לפוליטיקה אמריקאית בבית הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, אמר לדבר ראשון כי בהקשר האמריקאי, "אין שום השלכות ברמה הפנימית. מבחינת ארה"ב שום דבר לא קרה. השווקים לא יעלו המניות לא יצנחו".

ד"ר ישראל ויסמל-מנור (תמונה באדיבות המצולם).
ד"ר ישראל ויסמל-מנור (תמונה באדיבות המצולם).

לדבריו, "הדבר היחיד שכרגע מעניין בפוליטיקה האמריקאית הוא שהמהלך מחזק את הקשר בין טראמפ לבין ציבור הבוחרים האוונגליסטי. ציבור דתי-אמוני שרוצה לראות את ישראל חזקה ומתחזקת". עם זאת, הדגיש ויסמל-מנור כי חשוב להבין שמדובר בקבוצה שהולכת וקטנה, גם במפלגה הרפובליקנית וגם דמוגרפית, וכי "זה גם ציבור שהולך ומתמתן בגלל דור צעיר וחדש שהקשר שלו לישראל חלש יותר".

"לחלק האוונגליסטי בתוך קהל הבוחרים של טראמפ זה כן איתות מסוים, שאומר  שהנשיא שלהם 'Means Business', שהוא עושה את מה שהבטיח"

"הציבור הזה כן היה רוצה לראות את שגרירות ארה"ב בירושלים. לא במשמעות של 'אתחלתא דגאולה', כפי שרצה הרב קוק, אבל הציבור הזה, הגרעין הקשה שלו, רוצה לראות את העיר שוקקת ואף לראות התחלתה של בניית בית מקדש. לקרב לאחרית הימים" הסביר, "ספרי הנבואה של הנצרות האוונגליסטית, המנהיגים התיאולוגים שלהם, מדברים על ארמגדון, מלחמת גוג ומגוג שתקרה בירושלים. הם בהחלט אוהבי ישראל, לא בהכרח אוהבי התנחלויות, תלוי את מי אתה שואל מבניהם. יש להם מניע נסתר שרוצים לראות את בואו המחודש של ישו אחרי שיבנה בית המקדש".

על משמעות ההכרזה בפוליטיקה הפנימית של הימין האמריקאי, אמר ויסמל-מנור כי "זה מחדש את הקשר שלהם לדונלד טראמפ. הם הציבור היחיד שעדיין לא נטש אותו. אלה האנשים היותר נאמנים לו. שיעור התמיכה בטראמפ בשפל ועומד היום על 35%. זה הגרעין הקשה שתומך בו בציבוריות האמריקאית. עבור הבוחרים שחושבים שהוא עושה דברים נכונים בזירה הפנימית והחיצונית – הצעד של העברת השגרירות לירושלים זה מסר קטן, ולא חשוב לרובם. לחלק האוונגליסטי בתוך קהל הבוחרים של טראמפ זה כן איתות מסוים, שאומר  שהנשיא שלהם 'Means Business', שהוא עושה את מה שהבטיח".

מה שברור הוא שטראמפ לא עושה את זה על מנת לחזק את הקשר שלו לקהילה היהודית" סיכם, "הקהילה היהודית בארה"ב, רובה ככולה, נגד צעד כזה ללא משא ומתן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!