דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארגון העבודה העולמי

תמונת מצב / ארגון העבודה העולמי: ל-4 מיליארד בני אדם אין הגנה סוציאלית בסיסית

לפי דוח שפרסם הארגון, ל-56% מאוכלוסיית העולם אין כיסוי רפואי, ל-1.3 מיליארד ילדים אין נגישות לזכויות סוציאלית, והעולם זקוק לעוד 10 מיליון עובדי בריאות נוספים | הארגון קורא להגדיל את ההשקעה הציבורית דרך הרחבה פיסקלית, גם במדינות עניות

אנשים בתור לרופא בעיר קירקווד, דרום אפריקה. ארכיון (צילום: AP Photo/Denis Farrell)
אנשים בתור לרופא בעיר קירקווד, דרום אפריקה. ארכיון (צילום: AP Photo/Denis Farrell)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

ל-4 מיליארד מתושבי העולם אין רשת ביטחון סוציאלית בסיסית – כך עולה מדו"ח חדש שפרסם ארגון העבודה העולמי. על אף הרחבת ההגנה הסוציאלית בחלקים רבים של העולם, זכות האדם לביטחון סוציאלי עדיין איננה מציאות עבור רוב אוכלוסיית העולם, נכתב בדו"ח הדגל החדש של העבודה הבינלאומית. הדו"ח קורא להרחבה תקציבית, גם במדינות עולם עניות בהן היכולת התקציבית מצומצמת יחסית.

המושג "רשת ביטחון סוציאלית" מתייחס למספר היבטים של אחריות המדינה על הפרטים במגוון תחומים, כמו דמי אבטלה, ביטוח סיעודי, פנסיה, ביטוח בריאות, לידה וחופשת לידה, דאגה לילדים ועוד.

על פי נתונים חדשים שהוצגו בדו"ח, רק 45% מהאוכלוסייה הגלובלית מכוסה בצורה יעילה על ידי הטבה סוציאלית אחת לפחות. המחקר מראה גם כי רק 29% מהאוכלוסייה העולמית נהנים מגישה לביטחון סוציאלי מקיף – עלייה קטנה לעומת 27% בשנים 2014-2015 – ואילו  5.2 מיליארד בני אדם, אינם מוגנים, או מוגנים רק באופן חלקי.

"היעדר הגנה סוציאלית משאיר אנשים פגיעים לחולי ומצבי בריאות, עוני, אי-שוויון והדרה חברתית לאורך כל חייהם. שלילת זכות האדם הזאת ל-4 מיליארד איש ברחבי העולם מהווה מכשול משמעותי להתפתחות הכלכלית והחברתית. בעוד שבמדינות רבות יש דרך ארוכה לחזק את מערכות ההגנה הסוציאלית שלהם, עדיין יש צורך במאמצים גדולים כדי להבטיח שהזכות להגנה סוציאלית תהפוך למציאות עבור כולם ", אמר מנכ"ל ארגון העבודה הבינלאומי גיא ריידר.

הדו"ח ממליץ על הגדלת ההוצאה הציבורית להגנה סוציאלית, בעיקר באפריקה, באסיה ובארצות ערב, על מנת לספק לפחות כיסוי בסיסי או רצפה של הגנה סוציאלית לכל.  הדו"ח מדגיש את הצורך להרחיב את ההגנה הסוציאלית לעובדים במשק הבלתי פורמלי כדרך להעצמת תנאי עבודתם ושיפורם. עם זאת, מדיניות צנע לטווח קצר ממשיכה לערער את מאמצי הפיתוח לטווח הארוך. "לחיזוק התיקונים הפיסקליים יש השפעות חברתיות שליליות משמעותיות והוא מסכן את ההישגים של המטרות לפיתוח בר קיימא של האו"ם ", אמרה איזבל אורטיז, מנהלת מחלקת ההגנה הסוציאלית בארגון העבודה הבינלאומי. "מרחב פיסקלי להרחבת ההגנה הסוציאלית קיים גם במדינות העניות ביותר", הוסיפה.

ממצאים עיקריים

דו"ח ארגון העבודה הבינלאומי בוחן היבטים ספציפיים של הגנה סוציאלית, המספקים ממצאים גלובליים ואזוריים על סמך נתונים חדשים בתחומים הבאים:

כיסוי רפואי אוניברסלי

לפי הדו"ח, באזורים הכפריים בעולם ל-56% מהאוכלוסייה אין כל כיסוי בריאותי, זאת לעומת 22% באזורים עירוניים. כ-10 מיליון עובדי בריאות נוספים יידרשו כדי להשיג כיסוי בריאותי אוניברסלי ולהבטיח את הביטחון האנושי, כולל במצבי חירום כמו משבר אבולה.

טיפול סיעודי, בעיקר לאנשים מבוגרים, עדיין לא כולל יותר מ-48% מאוכלוסיית העולם. רק 5.6% מאוכלוסיית העולם מתגוררת במדינות המספקות כיסוי סיעודי על בסיס חקיקה לאומית לכלל האוכלוסייה. בגלל מצב זה, מוערך כי 57 מיליון אנשים ובעיקר נשים עוסקים בטיפול סיעודי בבני משפחתם במשרה מלאה ללא שכר. השקעה נוספת בשירותי טיפול יכולה להקל על העוני של הזיקנה וליצור מיליוני מקומות עבודה כדי לטפל במחסור בעובדים מקצועיים בתחום הטיפול, המוערך גלובלית ב -13.6 מיליון דולר.

הגנה סוציאלית על גברים ונשים מבוגרים

המחקר קובע כי ברחבי העולם, 68% מהאנשים מעל גיל הפרישה מקבלים קצבת זקנה, אשר קשורה עם הרחבת הפנסיה שהן תרמו לה או שלא, במדינות עם הכנסה ממוצעת והכנסה נמוכה.

עם ההוצאות על פנסיה והטבות אחרות עבור אנשים מבוגרים, המהווים 6.9% מהתמ"ג בממוצע עם שינויים אזוריים גדולים, הדו"ח מדגיש כי רמות ההטבות הן נמוכות ולא מספיקות כדי לדחוף אנשים מבוגרים מהעוני. מגמה זו מתודלקת  לעתים קרובות על ידי צעדים של צנע.

מדינות מסוימות מחזירות לאחור את תהליך הפרטת הפנסיה שלהן בשל העובדה שמדיניות ההפרטה לא הניבה את התוצאות הצפויות. מדינות כמו ארגנטינה, בוליביה, הונגריה, קזחסטן ופולין חוזרות למערכות מבוססות סולידריות.

הגנה סוציאלית על נשים וגברים בגיל העבודה

לפי הדו"ח רק 41.1% מהאמהות עם תינוקות חדשים הטבות הקשורות ללידה, ו -83 מיליון אמהות חדשות נותרות ללא כיסוי. בנוסף, רק 21.8% מכלל המובטלים מכוסים על ידי דמי אבטלה, ואילו 152 מיליון מובטלים נותרים ללא כיסוי, ורק 27.8% מהאנשים עם מוגבלויות חמורות בעולם מקבלים קצבת נכות.

נשים ירדניות בתכנית הכשרה לראיונות עבודה בלשכת העבודה הירדנית. ארכיון (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)
נשים ירדניות בתכנית הכשרה לראיונות עבודה בלשכת העבודה הירדנית. ארכיון (צילום: AP Photo/Raad Adayleh)

הגנה סוציאלית לילדים

מהדו"ח עולה כי רק 35% מהילדים בעולם נהנים מגישה יעילה להגנה סוציאלית. כמעט שני שלישים מהילדים בעולם – 1.3 מיליארד ילדים – אינם מכוסים, רובם מתגוררים באפריקה ובאסיה. בממוצע, רק 1.1 אחוזים מהתמ"ג מוציאים על הטבות לילד ולמשפחה לילדים בגילאי 0-14.

"העברות מזומן" לילדים התרחבו בעשורים האחרונים במדינות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית. עם זאת, רמות כיסוי והטבות לעתים קרובות נשארות ברמה נמוכה. מספר מדינות אף הפחיתו את ההגנה הסוציאלית על ילדים בעקבות מדיניות צמצום פיסקלית.

לסיכום, הדוח מצביע על כך שצמצום תקציבי וקיום מסגרת תקציב חונקת מייצרת מציאות חברתית בה החברה נוטשת את האחריות על חיי אזרחיה. ארגון העבודה העולמי מציע לקדם מדיניות פיסקלית מרחיבה על מנת לייצר ביטחון סוציאלי לכל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!