דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקשורת

תקשורת / זיג-זג במכרז ערוץ הכנסת: הצעת ערוץ 20 נפסלה - לאחר שאושרה פעמיים

בצל עתירות לבג"ץ שטענו לפגמים חמורים במכרז, פסלה מועצת הכבלים והלוויין את הצעת ערוץ 20 - למרות שאישרה אותה פעמיים | ההסברים המפותלים ממחישים כי הערוץ שנהנה מהגנה למרות שהפר את תנאי רשיונו, זוכה עכשיו ליחס מחמיר יותר מהרגולטור

חדר בקרה של ערוץ הכנסת (צילום: Atbannett/ ויקימדיה).
חדר בקרה של ערוץ הכנסת (צילום: Atbannett/ ויקימדיה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המועצה לשידורי כבלים ולווין החליטה היום (ה') לפסול את הצעת ערוץ לשידורי הכנסת בע"מ שזכתה במכרז להפעלת ערוץ הכנסת, על אף שאישרה אותה פעמיים. החלטת הפסילה עומדת בזיקה לעתירה לבג"ץ נגד המועצה, בטענה לפגמים חמורים בהליך המכרז. כעת תיבחן הצעת ערוץ 10, שהגיע למקום השני.

שידורי ערוץ הכנסת נעשים עד כה ע"י חברת החדשות של ערוץ 2, ופועלים ללא מכרז, בשל הקשיים שצצו לאישור הצעת ערוץ 20. מהמועצה נמסר כי הצעת ערוץ 20 נפסלת למרות ש"ההצעה הזוכה התבלטה על פני ההצעות האחרות בכך שהציעה תוכן טלוויזיוני מגוון ומקורי לערוץ פרלמנטרי, שטרם נראה על המרקע כיום וספק אם קיים בערוצים פרלמנטריים אחרים בעולם, תוכן שיש בו לגוון ולחדש את פני הערוץ ולהביא אליו קהלים חדשים". ההצעה נפסלת כעת, באופן שתואם את טענות שהעלו המתחרים, לפיהן התקציב הקשיח של 25 מליון ש"ח איננו מספיק כדי להפיק את התכנים אליהם התחייב ערוץ 20 במכרז, והתכנית העסקית אינה תואמת את פרק התוכן במכרז. זוהי רק תחילתו של ההסבר המפותל שמנסה לנמק מדוע המועצה שינתה את ההחלטה עליה הצביעה בעבר, ואישררה בהצבעה נוספת.

הזיג זג של מועצת הכבלים והלווין

בהודעתה מסבירה המועצה כי "בעקבות עתירות שהגישו חברת החדשות הישראלית וערוץ 10 כנסת ישראל בע"מ לבג"ץ, מאז ההכרזה על הזוכה ועד היום (כ-7 חודשים) מתנהל הליך משלים להליך המכרזי, במסגרתו ערכה ועדת המכרזים בדיקות חוזרות ונשנות של ההצעה הזוכה, לנוכח טענת העותרים שלפיה ההצעה הזוכה אינה מתכנסת לתקציב הנתון. לאחר החלטת ועדת המכרזים הגישה חברת החדשות הישראלית בע"מ (של ערוץ 2, א.ר.) עתירה מתוקנת בה הועלו קשיים נוספים בהצעה הזוכה. הזוכה התבקשה להתייחס לקשיים אלו, ותגובתה של הזוכה נבחנה על ידי היועצים, ונדונה באריכות במסגרת דיונים בוועדות המשנה והמכרזים. עמדת יועצי התוכן והיועץ הכלכלי החיצוני המלווה את המועצה נותרה בעינה, ולפיה ההצעה הזוכה ניתנת לביצוע במסגרת התקציב הסגור".

לפי הודעת המועצה, לאחר שתי החלטות האשרור, היו למועצה שיקולים לאשר את אותה החלטה גם בפעם השלישית, אך אז הגיעה התפנית: "עם זאת עמדת היועץ המשפטי למועצה, שגובתה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, הינה כי לא ניתן לקבל את ההסברים המאוחרים שניתנו על ידי הזוכה מכיוון שהם בבחינת 'שיפור הצעה' שאינו אפשרי בהליך מכרזי. בשלב זה, ועל אף שהמועצה עודנה סבורה כי ההצעה הזוכה הציעה את התוכן הטוב ביותר, לאור חוות הדעת המשפטית אין מנוס אלא להכריז על פסילתה של ההצעה הזוכה". המועצה מנסה "להפיל" את הפסילה של ערוץ 20 על כך שהיועץ המשפטי חייב את הפסילה, ובכך להעניק לגיטימציה בדיעבד להחלטות הקודמות להעניק את השידורים לערוץ 20.

מי מתנגד לערוץ 20?

באחרונה שונתה מדיניות מועצת הכבלים והלווין כלפי ערוץ 20 מן הקצה אל הקצה. הערוץ, שמוגדר "ערוץ מורשת", שידר בניגוד לרשיונו גם משדרי אקטואליה בהיקף נרחב. לאחר שהחלו להתברר העתירות כנגד מכרז ערוץ שידורי הכנסת, לפיהן עולה החשד שהמועצה העדיפה את ערוץ 20 משיקולים לא עניינים, החליטה יו"ר המועצה, יפעת בן חי שגב, לחלט את ערבויות הערוץ, בגין הפרות תנאי הרשיון שלו. בראיון נרחב בדה-מארקר, הסבירה בן שגב את גישתה ובו אמרה – "אני לא מוכנה להעלות שחקן טניס שישחק כדורגל במגרש כדורסל". התבטאות זו מעלה בדיעבד שאלה על התנהלותה של המועצה – כיצד ערוץ שמפר את רשיונו במידה שמצדיקה פעולות משמעתיות תקיפות כל כך עמד בתנאי הסף למכרז של שידורי ערוץ הכנסת?

לבקשת שר התקשורת איוב קרא, המועצה החליטה לבסוף שערוץ 20 ייכנס לתקופת מבחן והערבויות לא חולטו. השר הודיע כי יפעל לשנות את החוק, כך שערוץ 20 יוכל לשדר באופן חופשי, ללא ההגדרה כ"ערוץ מורשת". החלטה זו מדגישה את הרצון הפוליטי להגן על הערוץ בשל נטייתו הימנית-שמרנית, הזוכה להערכה בממשלה, על פני מנהל תקין ועמידה בדרישות החוק.

כעת עובר הלחץ אל חברי מועצת הכבלים. החלטת הפסילה אתמול, לא בהכרח מגינה ברמה המשפטית על שתי ההצבעות הקודמות במועצה בהן אושרה הזכיה, שנערכו במאי וביולי. כתוצאה מכך הופך ערוץ 20 מגורם שקיבל העדפה מהמועצה לקורבן של המועצה, אשר נדרשת להציג מראית עין של הקפדה על כלל הדרישות ממנו, יותר מאשר כלפי הערוצים האחרים. החשב הכללי לשעבר פרופ' ירון זליכה התראיין בגלובס לגבי בדיקה שביצע עבור ערוץ 20 להצעות האחרות במכרז – של ערוץ 10 וערוץ 2. לדעתו, אותן פגמים שיש בהצעה של ערוץ 20, קיימים גם בהצעות המתחרות.

הצעת ערוץ 10 תיבחן

בהודעת המועצה נכתב כי עתה תיבחן ההצעה שהגיעה למקום השני במכרז – של חברת החדשות של ערוץ 10: "כפי שנהגה ביחס ערוץ לשידורי הכנסת בע"מ, המועצה תעביר לערוץ 10 כנסת ישראל בע"מ רשימת שאלות להתייחסות. לאחר כל זאת יובא העניין לדיון מחדש בפני המועצה, במסגרתו תיבחן אפשרות על הכרזת הצעת ערוץ 10 כהצעה הזוכה או כל החלטה אחרת".

מחברת החדשות של ערוץ 2 נמסר בתגובה כי "מדובר בניצחון משפטי חסר תקדים, הודות לעמידה העיקשת של חברת החדשות, על עקרונות של קיום מכרז הוגן, שוויוני ושקוף. רק הודות לעתירת חברת החדשות לבג"צ נחשפו פגמים וכשלים חמורים שנפלו בעבודת ועדת המכרזים של מועצת הכבלים והלווין בראשות יפעת בן חי שגב. כפי שהודיעה חברת החדשות לבית המשפט, ההתנהלות של ועדת המכרזים ביחס להצעת ערוץ 20 ולפגמים החמורים שנפלו בה מוכיחה כי בדיקת כלל ההצעות שהוגשו במסגרת המכרז על- ידי ועדת המכרזים לא נעשתה כראוי ולכן אין לתת אמון בהליך המכרז כולו. העובדה שהיועץ המשפטי לממשלה לא היה מוכן להגן בבגצ על החלטת המועצה בהליך המכרזי מעידה כאלף עדים על כישלון מקצועי מהדהד של ועדת המכרזים. בנסיבות אלה, התוצאה המתחייבת היא ביטול ההליך המכרזי.

מקבוצת RGE, בעלי ערוץ 10 נמסר: "קבוצת RGE מברכת על החלטת המועצה לשידורי כבלים ולוויין לפסול את הצעת ערוץ 20 במכרז על ערוץ הכנסת. הקבוצה משוכנעת, כפי שהיתה לכל אורך ההליך, שבסופו של יום היא זו שתפעיל את ערוץ הכנסת החדש, היות שהצעתה היתה מלכתחילה האיכותית והנכונה ביותר, הן תוכנית והן עסקית. RGE קוראת למועצה לסיים את ההליך במהרה ולאפשר לערוץ החדש לצאת לדרך בהקדם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!