דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

הצהרת טראמפ / עימותים בשומרון ובעזה בעקבות הכרזת טראמפ

לפחות 30 מוקדי התפרעויות בעקבות הכרתה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל | בגבול הרצועה אלפי מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון | במספר יישובים ערביים בארץ התקיימו הפגנות מחאה

פלסטינים מתעמתים עם צה"ל בבית לחם בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Nasser Shiyoukhi)
פלסטינים מתעמתים עם צה"ל בבית לחם בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Nasser Shiyoukhi)
דוד טברסקי

מתיחות גבוהה בעקבות הכרזתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי מדינתו מכירה בירושלים כבירת ישראל ותקדם את העברת שגרירות ארה"ב לירושלים. בדרום ובצפון רצועת עזה מאות מפגינים מיידים אבנים ומבעירים צמיגים בשישה מוקדים לפחות.

לטענת משרד הבריאות בעזה ישנם 16 פצועים בעימותים, מתוכם שניים שנפצעו קשה ובינוני. מצה"ל נמסר כי "במהלך הפרות הסדר האלימות כוח צה"ל ירה לעבר שני מסיתים מרכזיים, זוהו פגיעות".

פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)
פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)

ע"פ צה"ל ביהודה ושומרון מפגינים כ-3,000 פלסטינים שמבעירים צמיגים, משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. המוקדים המרכזיים בהם מתקיימות הפרות הסדר הם חסם שוטר, קבר רחל, אל ערוב, טול כרם,קלנדיה ובית אומר. כוחות הביטחון מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות, ובירי אזהרה באוויר על מנת לפזר את ההתקהלויות. מצה"ל נמסר כי עד כה נעצרו שישה ונפצעו עשרה מפגינים. הפלסטינים דיווחו על עשרות פצועים בעימותים, רובם במצב קל.

בבית לחם התקיימו מספר הפגנות בהן נשרפו צמיגים, ללא זריקות אבנים. לוחמי מג"ב וכוחות של אוגדת איו"ש של צה"ל פרוסים באזור. כמו כן, זוהו התקבצויות של מפגינים בכניסה הדרומית של ראמללה. באזור כיכר איו"ש כמה עשרות מפגינים יידו אבנים. צה"ל השיב בירי כדורי גומי ורימוני עשן.

עוד נמסר מדובר צה"ל כי במהלך הפרות הסדר האלימות שהתקיימו השבוע ברחבי יהודה ושומרון, השתתפו מאות פלסטינים, הושלכו בקבוקי תבערה, ייודו אבנים, הונחו שני מטענים מאולתרים והובערו צמיגים. כוחות צה״ל ומג״ב עצרו ארבעה מעורבים בהפרות הסדר. .במהלך הפרות הסדר נפצעו תשעה פלסטינים מאמצעים לפיזור הפגנות בהם השתמשו כוחות צה"ל.

באזור שער שכם לא נרשמו אירועים מיוחדים לאחר יציאת המתפללים מאל-אקצא, פרט לאירוע בודד של עימותים בין כוחות הביטחון לאדם שסירב לעזוב את המקום. בשאר השכונות המזרח ירושלים דווח על סיומן של הפגנות שקטות ללא אירועים מיוחדים.

באום-אל פחאם השתתפו מאות בהפגנה שיזם הוועד העממי בעיר. ח"כ יוסף ג'אברין (הרשימה המשותפת) אמר בהפגנה כי הצהרת טראמפ מתכחשת לזכות ההיסטורית של העם הפלסטיני בירושלים. "לנו מעולם לא היו ציפיות מארה"ב, אך טראמפ השבוע הציב את מדינתו בראש החזית כנגד מאמצי השלום של כל העולם" אמר ג'בארין.

הפגנה בעיר אום אל פחם במחאה על הצהרת טראמפ בעניין ירושלים. (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)
הפגנה בעיר אום אל פחם במחאה על הצהרת טראמפ בעניין ירושלים. (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)

הנשיא ראובן ריבלין ביקר את כוחות ביהודה ושומרון בעקבות החלטת צה״ל אמש לתגבר את כוחות הביטחון באזור. "הגעתי לבקר את הלוחמים העומדים על משמר ירושלים במחסום המנהרות. שומרי החומות של מדינת ישראל לא עוזבים, הם רק מתחלפים. זוהי משימת דורנו ואנחנו ממלאים אותה כל אחד ואחת בתורו" אמר הנשיא.

אשרף אל אג'רמי, בכיר בפת"ח אמר במשדר Ynet שלמרות שהכרזת טראמפ מכעיסה רבים ברחוב הפלסטיני, מרבית האנשים רוצים להפגין את זעמם במתינות. "אנחנו קוראים לאנשים לא ללכת לאלימות". לדבריו של אל-אג'רמי ומספר פעילים פלסטינים בולטים במזרח העיר, ההפגנות צפויות להמשך עוד מספר ימים.

תגובת הרחוב הפלסטיני להכרזתו של נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ על ירושלים כבירת ישראל ועל העברת שגרירות ארה"ב לירושלים צפויה היתה להגיע לשיאה היום (שישי), לאחר תפילות יום שישי במסגדים. מצה"ל נמסר כי יתגבר כוחות בגדה המערבית, וכי כוחות נוספים יהיו בכוננות כדי להתמודד עם "התפתחויות אפשריות", זאת לאחר יום של הפגנות ועימותים אלימים ביהודה ושומרון ובירושלים, שכללו עשרות פצועים לפי מקורות פלסטינים. מהמשטרה נמסר כי "המשטרה ממשיכה בהיערכות המבצעית באזור במסגרתה תאפשר את חופש המחאה אך לצד זאת תגיב בנחישות כנגד כל נסיון להפר את הסדר, לפגוע באזרחים ובכוחות הבטחון ולשבש את שגרת חיי תושבי המקום".

בנוסף ערכו היום עשרות מתנחלים טיול באזור הכפר קוסרא, בעקבות האירועים האלימים במקום בשבוע שעבר בהם הותקפה קבוצת נערים ישראלים שטיילה במקום, ופלסטיני נורה למוות ע"י אחד המלווים. הצעדה לוותה ע"י שר החקלאות אורי אריאל ואובטחה ע"י כוחות צה"ל.

יו"ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל, עומד ליד נער הבר מצווה שטיולו נקטע בשבוע שעבר. (צילום: האיחוד הלאומי)
יו"ר האיחוד הלאומי השר אורי אריאל, עומד ליד נער הבר מצווה שטיולו נקטע בשבוע שעבר. (צילום: האיחוד הלאומי)

אלפי פלסטינים הפגינו אתמול (חמישי) בגדה המערבית, בירושלים ובעזה בעקבות נאומו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שהכיר בירושלים כבירת ישראל. המפגינים בגדה נכנסו לעימותים עם כוחות צה"ל באזור. בעזה שרפו המפגינים תמונות של טראמפ ונתניהו, וכן דגלי ישראל וארה"ב. בשער שכם בירושלים התעמתו שוטרים עם מפגינים פלסטינים שהגיעו למקום. במקביל בוצע ירי מרצועת עזה לשטח ישראל, וזוהו שתי נפילות. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בעקבות הירי תקף צה"ל עמדות של ארגוני טרור בצפון הרצועה.

מנהיג החמאס בעזה איסמעיל הניה קרא להתקוממות חמושה במטרה להפגין את הזעם בעקבות הצהרתו של טראמפ.

עימותים בין שוטרים לפלסטינים מול שער שכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
עימותים בין שוטרים לפלסטינים מול שער שכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

בגדה המערבית, קבוצת מפגינים הציתה צמיגים וזרקה אבנים נגד כוח לפיזור הפגנות. בבית לחם שנערכת בימים אלה לחגיגות חג המולד, השפריצו חיילים בתותחי מים על המפגינים, וכן ירו לעברם גז מדמיע לפיזור ההפגנה. ברמאללה, מקום מושבו של הממשל הפלסטיני, הציתו המפגינים צמיגים שמילאו את האוויר בעשן שחור. לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית מען, מעל 50 בני אדם נפגעו בעימותים, 9 מהם בסכנת חיים.

ברחוב סולטאן סולימאן שסמוך לעיר העתיקה בירושלים חסמו מפגינים את הכביש, קראו קריאות וזרקו בקבוקי מים וחפצים לעבר הכוחות. מהמשטרה נמסר כי כוח שהיה במקום הדף את המפגינים, ועצר שלושה מהם  שזוהו עת שהשליכו בקבוקי מים לעבר הכוחות.

במעבר גלבוע, המשמש לכניסה ויציאה של פלסטינים מישראל, אירעו אתמול (חמישי) אחה"צ הפרות סדר אלימות, שכללו גם יידוי אבנים. משרד הבטחון הודיע על סגירת המעבר, שייפתח מחדש בכפוף להערכת מצב.

בשטחי יהודה ושומרון, עזה ומזרח ירושלים הוכרזה שביתה כללית על ידי הרשות הפלסטינית. החנויות ובתי הספר סגורים והיום בצהריים צפויות צעדות המוניות בערים השונות במחאה על ההכרזה של טראמפ. בעזה כבר החלו מהומות מקומיות אך החשש האמיתי הוא ממה שצפוי עם סיום התפילות בהר הבית.

בנוסף נרשמה זריקת אבן על אוטובוס אגד בואדי ערה, ממנה נפגעה נוסעת באורח קל. האירוע התרחש בכביש 65, סמוך לכפר קרע. הנוסעת נפגעה קל מרסיסים, ופונתה לביה"ח העמק בעפולה. ניידות המשטרה סרקו את הציר.

פלסטיניפ מפגינים בשכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: נאסר איסתאפח/ פלאש 90)
פלסטיניפ מפגינים בשכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: נאסר איסתאפח/ פלאש 90)

ראש הלשכה המדינית של החמאס, איסמעיל הנייה, הצהיר כי "הכרה של ארצות הברית בירושלים כבירת ישראל היא חצייה של כל הקווים האדומים". הוא קרא לפלסטינים להביע את זעמם על הצהרתו של טראמפ בהר הבית ביום שישי (מחר). בפתח התגובות מתונות יותר בינתיים, אם כי גם שם נשמעו קריאות לאבו מאזן לחבור לחמאס ולפתוח באינתיפאדה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!