דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחוני

הכרזת טראמפ / עימותים באיו"ש ובעזה בעקבות הכרזת טראמפ | עדכונים חיים

לפחות 30 מוקדי התפרעויות בעקבות הכרתה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל | בגבול הרצועה אלפי מפגינים מתעמתים עם כוחות הביטחון | משרד הבריאות הפלסטיני: 2 הרוגים בעימותים בגבול הרצועה

מפגינים בעזה עם דגלי חמאס בתגובה להכרזת טראמפ 8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Adel Hana)
מפגינים בעזה עם דגלי חמאס בתגובה להכרזת טראמפ 8 בדצמבר (צילום: AP Photo/Adel Hana)
דוד טברסקי
שי ניר

עימותים ברצועת עזה, בגדה ובירושלים. בעקבות הכרת טראמפ על הכרתה של ארה"ב בירושלים כבירת ישראל, הפגינו אלפי פלסטינים במהלך היום (שישי) כנגד ההחלטה. לאחר סיום תפילות יום השישי במסגד אל-אקצא ולפניהן, החלו להתגודד מפגינים באזור רמאללה, בית לחם, מחסום קלנדיה, ורצועת עזה ולהפגין כנגד כוחות הבטחון. בין היתר נרשמו זריקות אבנים, השלכת בקבוקי תבערה והבערת צמיגים. כוחות הבטחון הישראלים הגיבו בירי כדורי גומי ורימוני עשן.

לטענת משרד הבריאות בעזה ישנם 16 פצועים בעימותים, מתוכם שניים שנפצעו קשה ובינוני. מצה"ל נמסר כי "במהלך הפרות הסדר האלימות כוח צה"ל ירה לעבר שני מסיתים מרכזיים, זוהו פגיעות".

עימותים בין שוטרים לפלסטינים בחברון בעקבות הכרזת טראמפ 8 בצדמבר (צילום: וויסאם הסלמון/ פלאש 90).
עימותים בין שוטרים לפלסטינים בחברון בעקבות הכרזת טראמפ 8 בצדמבר (צילום: וויסאם הסלמון/ פלאש 90).

ע"פ צה"ל ביהודה ושומרון מפגינים כ-3,000 פלסטינים שמבעירים צמיגים, משליכים בקבוקי תבערה ומיידים אבנים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. המוקדים המרכזיים בהם מתקיימות הפרות הסדר הם חסם שוטר, קבר רחל, אל ערוב, טול כרם,קלנדיה ובית אומר. כוחות הביטחון מגיבים באמצעים לפיזור הפגנות, ובירי אזהרה באוויר על מנת לפזר את ההתקהלויות. מצה"ל נמסר כי עד כה נעצרו שישה ונפצעו עשרה מפגינים. הפלסטינים דיווחו על עשרות פצועים בעימותים, רובם במצב קל.

בבית לחם התקיימו מספר הפגנות בהן נשרפו צמיגים, ללא זריקות אבנים. לוחמי מג"ב וכוחות של אוגדת איו"ש של צה"ל פרוסים באזור. כמו כן, זוהו התקבצויות של מפגינים בכניסה הדרומית של ראמללה. באזור כיכר איו"ש כמה עשרות מפגינים יידו אבנים. צה"ל השיב בירי כדורי גומי ורימוני עשן.

פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)
פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)

עוד נמסר מדובר צה"ל כי במהלך הפרות הסדר האלימות שהתקיימו השבוע ברחבי יהודה ושומרון, השתתפו מאות פלסטינים, הושלכו בקבוקי תבערה, ייודו אבנים, הונחו שני מטענים מאולתרים והובערו צמיגים. כוחות צה״ל ומג״ב עצרו ארבעה מעורבים בהפרות הסדר. .במהלך הפרות הסדר נפצעו תשעה פלסטינים מאמצעים לפיזור הפגנות בהם השתמשו כוחות צה"ל.

באזור שער שכם לא נרשמו אירועים מיוחדים לאחר יציאת המתפללים מאל-אקצא, פרט לאירוע בודד של עימותים בין כוחות הביטחון לאדם שסירב לעזוב את המקום. בשאר השכונות המזרח ירושלים דווח על סיומן של הפגנות שקטות ללא אירועים מיוחדים.

עימותים בין שוטרים לפלסטינים מול שער שכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)
עימותים בין שוטרים לפלסטינים מול שער שכם בעקבות הכרזת טראמפ אתמול (צילום: הדס פרוש/ פלאש 90)

הנשיא ראובן ריבלין ביקר את כוחות ביהודה ושומרון בעקבות החלטת צה״ל אמש לתגבר את כוחות הביטחון באזור. "הגעתי לבקר את הלוחמים העומדים על משמר ירושלים במחסום המנהרות. שומרי החומות של מדינת ישראל לא עוזבים, הם רק מתחלפים. זוהי משימת דורנו ואנחנו ממלאים אותה כל אחד ואחת בתורו" אמר הנשיא.

אשרף אל אג'רמי, בכיר בפת"ח אמר במשדר Ynet שלמרות שהכרזת טראמפ מכעיסה רבים ברחוב הפלסטיני, מרבית האנשים רוצים להפגין את זעמם במתינות. "אנחנו קוראים לאנשים לא ללכת לאלימות". לדבריו של אל-אג'רמי ומספר פעילים פלסטינים בולטים במזרח העיר, ההפגנות צפויות להמשך עוד מספר ימים.

הסיקור החי פתוח
עדכון אוטומטי:  

משרד הבריאות הפלסטיני: פלסטיני נהרג בעימותים בגבול רצועת עזה

משרד הבריאות בעזה טוען כי גבר פלסטיני נהרג בגבול דרום הרצועה וכי 55 פלסטינים נפצעו. עוד נמסר ממשרד הבריאות הפלסטיני כי בעימותים בעימותים ברחבי יהודה ושומרון ובגבול עזה נפצעו כ-300 פלסטינים וכי לפחות 23 מבין הפצועים נפגעו מאש חיה אך לא נשקפת סכנה לחייהם.

מתאם הפעולות בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי במסר לפלסטינים: "אל תתנו לקיצונים להרוס את השקט"

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי פרסם בבאלמונסק, עמוד הפייסבוק בערבית של מתפ״ש מסר בערבית, המופנה לאוכלוסייה פלסטינית. ״קיצונים אינטרסנטיים רוצים להתסיס את הרחוב בשקרים ובסילופים כי זו מלחמת דת, ובסופו של דבר מציאות אלימה רק תפגע בציבור הפלסטיני״. כתב מרדכי והוסיף, ״אני מפציר בכם אל תתנו לקיצונים להרוס את חגי הכריסמס, התיירים שבדרך אליכם ואת השקט שבלעדיו פריחה חיובית משמעותית עשויה להיתקע או לרדת לטימיון.

״אני מבטיח לכם, הסטטוס קוו בירושלים באופן כללי ואל-אקצא בפרט נשמר – אל תישמעו לקיצונים שבהסתתם ובקריאתם לאלימות מבקשים לפגוע בכם. חשוב לי להבהיר מעל כל ספק ובניגוד לשמועות ולשקרים כי אין שום שינוי בשטח, תפילות יום השישי נערכות כסדרן, המעברים פתוחים ופועלים נכנסים לישראל".

המשטרה: רגיעה יחסית ברחבי הארץ, פרט למספר מצומצם של הפרות סדר באיו"ש ובעוטף ירושלים

ממשטרת ישראל נמסר כי עד כה נרשמה רגיעה יחסית ברחבי הארץ, למעט מספר מצומצם של הפרות סדר אלימות באזור יהודה ושומרון ועוטף ירושלים, שטופלו ועודנם מטופלים ע״י משטרת ישראל וכוחות צה״ל.

עוד נמסר מהמשטרה כי מהלך פיזור המתפללים בהר הבית לאחר תפילת הצהריים של יום השישי, עבר באופן יחסי ללא אירועים חריגים. למעט באזור שער שכם בירושלים, שם מחו עשרות מפגינים ופוזרו ע״י כוחות המשטרה ולוחמי משמר הגבול כששניים מהם נעצרו לשם חקירה.

באזור יהודה ושומרון ובמוקדים שונים באזור עוטף ירושלים, התמודדו כוחות הביטחון במהלך השעות האחרונות עם מספר מוקדי הפרות סדר אלימות שכללו ידויי אבנים, בהם: קבר רחל, מעבר קלנדיה, אבו דיס, מ.פ שועפט, תוואי ביתוניא ועוד. הכוחות פעלו לפיזור המתפרעים, ובשעה זו רגיעה יחסית במוקדים אלו (עוטף ירושלים).

במשטרה מדווחים כי מאז אתמול בשעות הערב, הובאו לחקירה במשטרה למעלה מ-50 חשודים בגין הפרות סדר, ידויי אבנים ובקבוקי תבערה ברחבי איו״ש. החשודים נעצרו ע״י כוחות צה״ל ומשמר הגבול ונחקרו/ים ע״י משטרת ישראל.

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!