דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דאעש

בעולם / ממשלת עיראק: תבוסת דאע"ש הושלמה בניצחון מוחץ

ע"פ הדיווחים, כוחות צבא עיראק והמיליציות הלוחמות לצידם השתלטו מחדש על השטחים אותם כבש הארגון הרצחני | עם זאת, לוחמיו צפויים להמשיך במלחמת גרילה מול הרשויות בעיראק

כוחות עיראקים מתקדמים למחוז כירכוכ באוטונומיה הכורדית בעיראק (צילום: APTN via AP).
כוחות עיראקים מתקדמים למחוז כירכוכ באוטונומיה הכורדית בעיראק (צילום: APTN via AP).
אוריאל לוי

ראש ממשלת עיראק חיידר אל-עבאדי הכריז אתמול (שבת) על סיומה של המלחמה נגד דאע"ש בניצחון מוחץ. לפי הדיווחים כוחות צבא עיראק והמיליציות השיעיות הלוחמות לצידם השתלטו מחדש על כל השטחים שהיו תחת דאע"ש והדפו מהם את הג'יהאדיסטים. עם זאת, לוחמי הארגון הרצחני צפויים להמשיך במלחמת גרילה מול הרשויות בעיראק, כפי שהיה לפני שהשתלטו על חלקים גדולים מעיראק וסוריה במהלך שנת 2014.

קצין בכיר בצבא עיראק אישר את דברי ראש הממשלה זמן קצר לאחר הודעתו. "כל אדמות עיראק שוחררו מידי כנופיות הטרור של דאעש, וכוחותינו שולטים כעת בכל אזור הגבול המשותף של סוריה ועיראק", קבע הגנרל עבדול אמיר רשיד יאראללה בהצהרה שפרסם אמש. הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה"ב בירכה את עיראק על "הניצחון המשמעותי" שהשיגה.

בשלוש השנים האחרונות נאבקו כוחות הנאמנים לממשלה בבגדד, חלקם תחת דגל צבא עיראק וחלקם תחת דגלי מיליציות מתנדבים שונות שמומנו ע"י איראן, ובגיבוי הקואליציה בהנהגת ארה"ב, להשתלט מחדש על השטחים שכבש הארגון הג'יהאדיסטי במהלך שנת 2014. בסוף אותה שנה שלט הארגון בקרוב לשליש משטח המדינה, ובכלל זה העיר מוסול, השנייה בגודלה במדינה, והערים הגדולות רמאדי, באיג'י, פלוג'ה, תכרית, כירכוכ, חאוויג'ה, סמארה, חית, אל-קאאים, תל-עפר, סינג'אר וחדיתה. בחודש שעבר השתלטה עיראק על העיר ראווה, בסמוך לגבול עם סוריה, שהיתה המעוז העירוני האחרון שבו החזיק דאעש במדינה. בשבועות האחרונים התקדם הצבא בטיהור המדבר המערבי של המדינה מנוכחות הג'יהאדיסטים החמושים.

חרף אובדן השטחים בשליטתם, לוחמי דאעש עדיין מסוגלים לבצע התקפות טרור במדינה, והקבוצה כבר התאוששה בעבר ממפלות שנחלה. בעיראק מעריכים כי מספר רב של לוחמים נסוג לאזורי ספר או נטמעו כתאים רדומים באוכלוסייה המקומית. זמן קצר לאחר הודעתו של אל-עבאדי, דיווח סוכנויות ידיעות מקומית כי קבוצה של מחבלים מתאבדים נחשפו במנהרה סמוך לעיר חאוויג'ה.

עיראק, מולדתו של הארגון הרצחני והמדינה בה נרצחו המספר הגדול ביותר של בני אדם בשם האסלם בשנים האחרונות, ניצבת כעת בפני אתגרים משמעותיים במלאכת השיקום וההתאוששות משנות המלחמה. לאורך ארבעת השנים האחרונות רצחו המחבלים של דאע"ש כ-30,000 בני אדם בעיראק, אזורים נרחבים במדינה נהרסו בקרבות וכשלושה מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם. דאע"ש זכו לתמיכה של כמה שבטים סונים גדולים הצפויים להמשיך לאתגר את השלטון השיעי בבגדד גם לאחר מפלת ארגון הג'יהאד הרצחני.

בתוך כך, גם הכוחות הכורדים טענו אתמול כי הביסו את דאע"ש והשתלטו על כל הישובים בגדתו הצפונית של נהר הפרת. זאת בעוד כוחות משטר אסד הביסו את דאע"ש בכל היישובים שעל גדתו הדרומית של  הנהר. עתה, גם בסוריה דאע"ש נדחק למדבריות אשר צפויים להיות מטוהרים מנוכחותו תוך ימים ספורים.

לפי דוברות הקואליציה הבינלאומית נגד דאע"ש בהובלת ארה"ב לארגון הג'יהאדיסטי נותרו פחות מ-3,000 לוחמים בעיראק ובסוריה אולם הם עדין מהווים סכנה.

"דאע"ש הובס מבחינה צבאית בעיראק, אבל לא נמחק" אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP אבו מהדי אלצמהנדיס, מספר 2 במיליציה השיעית חאשד אל-שאעבי. "הם עדין נוכחים בכמה מקומות והפעילים של דאע"ש מנסים להסתוות בין האזרחים הכפריים. הם החליפו אופני פעולה".

ארה"ב ברכה את עיראק על הבסת דאע"ש. בהצהרה רשמית שפורסמה אמש (שבת) על ידי דוברת מחלקת המדינה היתר נוירט נכתב כי "ארה"ב שולחת איחולים חמים לעם העיראקי ולכוחות הביטחון האמיצים, שרבים מהם איבדו את חייהם בגבורה תוך שהם נלחמים בדאע"ש. ארה"ב שותפה לעמדתה של ממשלת עיראק כי מפלת דאע"ש לא אומרת שהמלחמה בטרור, ובארגון דאע"ש בפרט, נגמרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!