דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 19.3°חיפה
  • 19.0°אשדוד
  • 20.2°באר שבע
  • 22.0°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 18.1°צפת
  • 20.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

צבא וביטחון / סוף שבוע מתוח: הפרות סדר ועימותים אלימים בגדה, עזה ומזרח י-ם

זאת על רקע ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל | בירושלים נפצעו קל 4 שוטרים בהפרות סדר | בגדה המערבית נערכו הפגנות ב-20 מוקדים | הפגנות המוניות נערכו גם בגבול עזה | לטענת הפלסטינים, נפצעו במהלך האירועים כאלף בני אדם

הפרות סדר בבית לחם. בשבוע שעבר (צילום: וויסאם חשלמון).
הפרות סדר בבית לחם. בשבוע שעבר (צילום: וויסאם חשלמון).
שי ניר

סוף שבוע של עימותים והתנגשויות אלימות בין פלסטינים לכוחות הביטחון התרחש ברחבי ירושלים, יהודה ושומרון ורצועת עזה, זאת על רקע הצהרת נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על הכרה אמריקאית בירושלים כבירתה של מדינת ישראל. הסלמה נוספת נרשמה גם בירי רקטות מרצועת עזה.

בירושלים, התרכזו הפרות הסדר ברחוב צאלח א-דין. במהלך האירועים בבירה, נפצעו ארבעה שוטרים  באורח קל, ו-13 מפירי סדר נעצרו. בהודעת המשטרה נמסר כי ארבעת השוטרים נפצעו כתוצאה מאבנים שיודו לעבר הכוחות על ידי מפירי סדר במהלך אירוע שהחל ברחוב בשעות הצהריים.

פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)
פלסטינים מפגינים בהר הבית בעקבות הכרזת טראמפ. 8 בדצמבר (צילום: סלימן חאדר/ פלאש 90)

המשטרה פיזרה את מפירי הסדר ועצרה 13 חשודים שזוהו מיידים אבנים, משליכים חפצים ותוקפים את השוטרים. מוקדם יותר בשישי במתאם פעולות הממשלה האלוף יואב (פולי) מרדכי הדגיש כי "בניגוד לשמועות והשקרים, הסטטוס קוו בירושלים ומסגד אל אקצא בפרט נשמר. וכי אין שום שינוי בשטח, תפילות יום השישי נערכות כסדרן, המעברים פתוחים ופועלים נכנסים לישראל".

ביהודה ושומרון הפגינו מאות פלסטינים במוקדים שונים, המרכזיים שבהם קבר רחל וטול כרם. המפגינים הבעירו צמיגים, השליכו בקבוקי תבערה ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל ומג"ב. בהודעת דובר צה"ל נמסר כי כוחות צה"ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות במוקדים המרכזיים על מנת לפזר את ההתקהלויות. עד כה נעצרו שישה מפרי סדר ונפצעו שישה באורח קל.

עימותים בין שוטרים לפלסטינים בחברון בעקבות הכרזת טראמפ 8 בצדמבר (צילום: וויסאם הסלמון/ פלאש 90).
עימותים בין שוטרים לפלסטינים בחברון בעקבות הכרזת טראמפ 8 בצדמבר (צילום: וויסאם הסלמון/ פלאש 90).

בתוך כך נמסר כי בחברון לקח מפקד פירות מדוכן השייך לפלסטינים. בצה"ל הגיבו בחריפות ואמרו כי מדובר בהתנהגות שאינה עומדת בקנה אחד עם המצופה מחייל ומפקד בצה"ל. על פי ההודעה, "האירוע תוחקר בגדוד והמפקד הושעה מתפקידו ויטופל משמעתית".

ברצועת עזה הפגינו כ- 450 פלסטינים בשמונה מוקדים לאורך הגדר, שהבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר הגדר ולעבר כוחות צה"ל. במהלך הפרות הסדר האלימות בוצע ירי לעבר שני מסיתים מרכזיים וזוהו פגיעות.

מדוברות מג"ב נמסר כי במהלך הימים חמישי, שישי ושבת כוחות מיוחדים של משמר הגבול ומשטרת ישראל ביצעו ירי צלפים לעבר שבעה מסיתים מרכזיים בהפגנות שהתקיימו ברצועת עזה. שבעת המסיתים נפגעו בפלג גופם התחתון ופונו על ידי כוחות רפואה פלסטינים לקבלת טיפול רפואי. עוד נמסר כי אחד ממפרי הסדר סמוך לגדר המערכת בצפון הרצועה נתפס ע"י כוח צה"ל והועבר לתחקור כוחות הביטחון.

כוחות מיוחדים של משמר הגבול ומשטרת ישראל מבצעים ירי צלפים לעבר מסיתים מרכזיים בהפגנות שהתקיימו ברצועת עזה, 9 בדמצבר 2017. (צילום: דוברות המשטרה)
כוחות מיוחדים של משמר הגבול ומשטרת ישראל מבצעים ירי צלפים לעבר מסיתים מרכזיים בהפגנות שהתקיימו ברצועת עזה, 9 בדמצבר 2017. (צילום: דוברות המשטרה)

בתוך כך בערב שבת הופעלה אזעקת צבע אדום מספר פעמים בעקבות ירי רקטות מהן רקטה אחת נפלה בעיר שדרות ממנה נפגע רכב ושני אזרחים הוגדרו כנפגעי חרדה. צה"ל הגיב מספר פעמים ותקף מטרות חמאס ברצועת עזה.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב (פולי) מרדכי הזהיר בעמוד הפייסבוק של המתפ"ש פנה אל תושבי רצועת עזה ואמר כי, "פעילי טרור חסרי אחריות גוררים אתכם להסלמה לפני החורף, כשהמצוקות בעזה גואות". ביחס לתגובת צה"ל אמר מרדכי כי צה"ל "הפגין איפוק נוכח ההפגנות והאירועים על גדר הבטחון ברצועה" אך ביחס לירי הרקטות נאמר כי אלו "אירועים חמורים ובלתי מקובלים אלה הובילו לתקיפות של צה"ל נגד יעדי טרור של חמאס. התקשורת הפלסטינית דיווחה על ארבעה הרוגים, בהם פעילי חמאס, ונציין שאחד מהם, מאהר אל-עטאללה, בכלל מת מהתקף לב". את ארגון טרור החמאס הזהיר מרדכי ואמר "תתעוררו, כי הזמן פועל לרעתכם".

משרד הבריאות הפלסטיני אמר אתמול (שבת) כי במהלך הסוף שבוע נפצעו כאלף פלסטינים מההתנגשויות עם כוחות הביטחון.

אתמול התכנסו שרי החוץ של המדינות החברות בליגה הערבית לדיון חירום לנסח תגובה אחידה להחלטת הנשיא טראמפ להכיר בירושלים בירתה של ישראל. הנהגת הליגה הערבית גינתה את החלטת טראמפ וקראה למדינות העולם להכיר בתגובה במדינה הפלסטינית וירושלים המזרחית בירתה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!