דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות עובדים

זכויות עובדים / מאחורי הקלעים: יוזמה חדשה תקדם המודעות לזכויות נוער בעולם הבידור

שח"ם, ארגון השחקנים בישראל, והסתדרות הנוער העובד והלומד משתפים פעולה במיזם חדש, שנועד להעלות את המודעות של הילדים ובני הנוער בענף לזכויותיהם | מנכ"ל שח"ם, אורי רשטיק: "אנחנו רוצים לטפל בזה בצורה יסודית"

במה מוארת לקראת הופעה (Shutterstock).
במה מוארת לקראת הופעה (Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שח"ם, ארגון השחקנים בישראל, והסתדרות הנוער העובד והלומד משתפים פעולה במטרה לקדם זכויות ילדים ונוער העובדים בעולם הבידור. לאחרונה, נפתח באתר שח"ם עמוד מיוחד המפרט את הזכויות הניתנות לשחקנים צעירים. בנוסף, צפויים נציגי הארגון להסתובב בין הסטים השונים ולחלק מידעוני זכויות המיידעים כי ניתן לפנות לנוער העובד והלומד לסיוע במידה והזכויות מופרות.

"למשרדי שח"ם פונים המון הורים לילדים בגילאים שמתחת ל-16 עם שאלות כמו כמה שעות מותר לעבוד ביום צילומים? מה השכר המינימלי? החזרי נסיעות וכו'" הסביר מנכ"ל שח"ם אורי רשטיק מהיכן צמחה היוזמה, "יש מקרים שילדים נמצאים על סט 14 שעות צילום ולא מקבלים שכר מינימום, או לא מקבלים שכר בכלל הרבה פעמים, כי זה כאילו מגניב להופיע בסדרת טלוויזיה. אנחנו רוצים לטפל בזה בצורה יסודית. כעמותה אין לנו הסמכות לייצג ילדים בגיל הזה, וההסכמים הקיבוציים שלנו לא חלים על הגילאים הללו. נתקלנו בבעיה כי ברמה המוסרית רצינו לטפל בדברים האלה – יש חקיקה ותקנות שנוגעות להעסקת בני נוער גם בתחום הבידור".

לדבריו, בשל העובדה שהיה בעברו חבר בתנועת הנוער העובד והלומד, הכיר את פעילות האיגוד המקצועי לנוער, וכך יצר את הקשר ושיתוף הפעולה. "כשבני נוער פונים אלינו אנחנו מפנים אותם לאיגוד המקצועי לנוער" סיפר רשטיק, "וגם כשאנחנו מגיעים לסטים של קולנוע, טלוויזיה פרסומות והצגות – יש לנו מידעון שאנחנו מחלקים לנערים שעובדים, ואנחנו מעודדים אותם לפנות ולממש את הזכויות שלהם. אני מקווה שנגדיל את הפניות וזה יגרום לתעסוקה יותר הוגנת בענף".

שרית אולשביץ, מהאיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד, הפועל לשמירה על זכויות בני נוער וצעירים בעבודה, הסבירה כי "מעסיק יכול לבקש היתר ממשרד העבודה להעסיק בהופעות ובפרסומות ילדים יותר צעירים מגיל 14 (בחופשים, נ.כ.) ו-16 שקבוע בחוק. לשם כך הוא צריך להביא את עמדת הילד, את עמדת הוריו, את עמדת המוסד הלימודי בו הוא לומד ואישור מרופא. כמו כן הוא מחוייב בבקשת ההיתר לציין גם באיזה בדיוק פרסומת או הופעה הוא עתיד להשתתף". לדבריה, "זה עולם שמאוד עוטף את הילדים כי מדובר בסופו של דבר בעבודה פיזית, אומנם לא כמו עבודת בניין – אבל עבודה מונוטונית, ולכן יש הרבה הגבלות שצריך לעמוד בהן, אבל כמו שאתה יכול לראות בהופעות ובפרסומות – יש גם ילדים בני ארבע ושש שמשתתפים ועובדים בזה".

לדבריה, החוק מציב שורה של איסורים שחלים על העסקת ילדים: "אסור להעסיק אותם בהופעות שמעודדות אלימות, עישון, אלכוהול או שכוללות עירום. מעסיק מחוייב להבטיח שאתר ההופעה עומד בתנאים הבטיחותיים, שננקטו כל הצעדים כדי למנוע פגיעה בילד. צריך לדאוג לו להפסקות כל שלוש שעות, ולאוכל. מתחת לגיל 8 הילד מחוייב להגיע כשהוא מלווה בהורה או אפוטרופוס – אי אפשר להעסיק אותו בלי שמבוגר אחראי נמצא לידו, ומחויבים לתת לו הפסקות מתי שירצה ויבקש, ולהעמיד לרשותו פינת מנוחה".

בינואר 2007 יצא הנוער העובד והלומד למאבק מתוקשר על זכויות הילדים והנוער שהועסקו במסגרת מופעי הפסטיגל, לאחר שהורים דיווחו להם כי הילדים נדרשים לעבוד משך 40 ימים רצופים, עם יום מנוחה אחד בלבד – ובכלל זאת במהלך שבתות, בשכר נמוך מהמינימום, ובמשך שעות ארוכות ורצופות. בעקבות הפגנות הארגון ופנייתו למשרד התמ"ת. החל מ-2008 ילדים לא נוטלים חלק במופעי הפסטיגל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!