דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנטישמיות

יהודים באירופה / אנטישמיות בשבדיה: בקבוק תבערה הושלך על בית כנסת בזמן פעילות נוער

על רקע הפגנות של מוסלמים בשבדיה, הושלך בקבוק תבערה על בית הכנסת של גטבורג שבסמוך אליו תכננו ניאו-נאצים לצעוד ביום כיפור האחרון | אחד מראשי הקהילה: "הדבר היחיד עליו מסכימים הקיצוניים מהשמאל והקיצוניים מהימין הוא שהכל אשמת היהודים"

בית כנסת בגטבורג (Iryna Liveoak / Shutterstock.com)
בית כנסת בגטבורג (Iryna Liveoak / Shutterstock.com)
מרים הולצמן

במוצאי שבת התקיימה פעילות שגרתית של בני נוער יהודים במתחם בית הכנסת, שהוא גם המרכז הקהילתי בגטבורג, העיר השנייה בגודלה בשבדיה. המתחם שמור ומוגן, ואחד המדריכים בפעילות יצא לדבר עם השומר בלובי. דביר מעוז, שליח תנועת בני עקיבא בעיר תיאר את שאירע: "תוך כדי שאנחנו מדברים אני פתאום רואה בזווית של העין כדור של אש. אז קפצתי ישר לחדר של השומר ואמרתי לשומר השני שזרקו בקבוק תבערה. הוא ראה את זה במצלמות והוא התקשר מייד למשטרה. הילדים היו בלחץ. זאת הפעם הראשונה שהם חווים אירוע של טרור קרוב אליהם".

לדברי המשטרה את המקום תקפו 20 רעולי פנים במספר בקבוקי תבערה, אולם הם לא הצליחו להצית את המבנה והנזק היחיד שנגרם הוא במגרש החנייה. בני הנוער הסתגרו במרתף וחיכו שהמשטרה תטפל במתרחש. מעוז מספר כי "הגיעה משטרה, ניקו את המקום ובדקו שהכל בסדר. ההורים לקחו את הילדים הביתה. היו כמה ילדים שהיו לחוצים מאוד. אחד מהם אמר לי שהוא מרגיש מאוד לא בטוח. ילד אחר סיפר לי בדרך אגב שבגלל שהוא נושא שם מאוד יהודי זה גורם לערבים בבית הספר שלו לקלל אותו, להתנכל אליו ולירוק עליו. זה מאוד קשה לו".

התקיפה חמורה כשלעצמה, אך היא באה על רקע הפגנה בה קראו מפגינים בערבית קריאות הקוראות לרצח של יהודים בתגובה להצהרתו של טראמפ בעניין ירושלים. ההפגנה התקיימה במאלמו, העיר השלישית בגודלה בשבדיה, באחד הרחובות המרכזיים בעיר.

בפעם הקודמת שבית הכנסת עלה לכותרות היה זה דווקא סביב צעדה ניאו-נאצית שמסלולה אמור היה לעבור בקרבת בית הכנסת ביום כיפור. בראיון שערך בזמנו עם 'דבר ראשון' אלן סטוצ'ינסקי, מראשי הקהילה היהודית בגטבורג, הוא ציין כי היהודים בשבדיה מותקפים משני צדי המפה הפוליטית, והדבר היחיד עליו מסכימים הקיצוניים מהשמאל (הפרו-פלסטיני – מ.ה) והקיצוניים מהימין הוא שהכל אשמת היהודים.

מפגינה חוסמת תהלוכה של ארגון 'התנגדות נורדית' (צילום: Jordi Bernabeu Farrús/ פליקר)
מפגינה חוסמת תהלוכה של ארגון 'התנגדות נורדית' (צילום: Jordi Bernabeu Farrús/ פליקר)

ראש ממשלת שבדיה סטפן לפבן, ופוליטיקאים בכירים נוספים, גינו את המעשה, והרשויות הגבירו את האבטחה סביב בית הכנסת. האבטחה תוגברה גם סביב בתי הכנסת בשטוקהולם, בירת המדינה, ובמאלמו. בשבדיה כולה יש בין 15 ל-40 אלף יהודים.

לפבן אמר כי "אין מקום לאנטישמיות בחברה השבדית שלנו. התוקפים ישאו בתוצאות מעשיהם". הוא קרא גם ל"כל הכוחות הדמוקרטיים במדינה לפעול ליצירת חברה סובלנית ופתוחה בה כולם חשים ביטחון".

הקונגרס האירופאי היהודי הודיע אתמול (א') כי זה "בלתי נתפס שיהודים מותקפים ברחובות אירופה" והאיץ בממשלות אירופיות לנקוט צעדים נחושים כנגד התוקפים.

סגן ומ"מ יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל אמר כי "לאחר הכרזתו של נשיא ארה"ב טראמפ בשבוע שעבר על ירושלים כבירת ישראל ובעקבותיה, יש הרואים בכך סיבה לגל חדש של אנטישמיות. דבר זה מראה על צביעות רבה. נכון יהיה לראש ממשלת שוודיה לגנות את המקרים האלו ולשמר את המקומות הקדושים של העם היהודי, בתוך שהוא נותן בטחון לאזרחי שוודיה היהודים כפי שהוא נותן לשאר הדתות במדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!