דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

יחסי חוץ / נתניהו למקרון: "פריז בירת צרפת, ירושלים בירת ישראל"

על רקע דחייתו של מנהיג צרפת את הכרת טראמפ בירושלים כבירה, נפגשו ראש הממשלה והנשיא מקרון בפריז | נתניהו: "לא נסבול התבססות איראנית בסוריה. אנחנו מגבים מילים במעשים | מקרון הציע: הקפאת בנייה בהתנחלויות כמחווה לפלסטינים

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון במסיבת עיתונאים בפריז, דצמבר 2017
ֿ(אבי אוחיון / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון במסיבת עיתונאים בפריז, דצמבר 2017 ֿ(אבי אוחיון / לע״מ)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון נפגשו אתמול (ראשון) בפריז ולאחר פגישתם קיימו מסיבת עיתונאים בה מסרו הצהרות. פגישת המנהיגים נועדה להתקיים על רקע נושאים אותם נתניהו מעוניין לקדם הנוגעות להתפתחוית במזרח התיכון, בין היתר התנגדותה של ישראל להתבססותה של איראן בסוריה, פרוייקט הטילים האיראני והסכם הגרעין אך נראה כי הצהרת טראמפ להכרה בירושלים בירת ישראל ותגובות הנגד ברחבי העולם החזירו את נושא הסכסוך הישראלי-פלסטיני והקיפאון המדיני לסדר היום העולמי.

על רקע פיגוע הדקירה בכניסה לתחנה המרכזית בירושלים, מקרון גינה, "בתקיפות ובהירות" את כל ההתקפות השונות נגד ישראל בימים האחרונים, עת נשא דברים בהצהרות המשותפות לצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

על רקע הצהרת טראמפ, מקרון בדבריו אישרר את "מורת רוחו" מהמהלך של נשיא ארה"ב ואמר כי, "מה שחדש הוא שארצות הברית הכירה באופן חד-צדדי במשהו שאינו עומד בדרישות החוק הבינלאומי". על רקע הזעם שהתעורר ברחוב הערבי בישראל, בשטחים ובעולם הערבי, מקרון ביקש בדבריו להרגיע את המתיחות במזה"ת וקרא לנתניהו כי ישראל תעשה מחוות לקראת הפלסטינים "לתת סיכוי" לשלום והציע כי המחווה תהיה בהקפאת הבנייה ההתנחלויות.

אל מול התגובה הפלסטינית להצהרת טראמפ לפיה ארה"ב איבדה את מעמדה לשמש מתווך במו"מ לשלום אמר מקרון כי הוא מעוניין להמתין לתיווך אמריקאי אפשרי בשבועות ובחודשים הקרובים וכי יתמוך ביוזמה שתהיה מקובלת ע"י ישראל, הפלסטינים וצדדים נוספים באזור.

"פריז היא עיר הבירה של צרפת. ירושלים היא עיר הבירה של ישראל" אמר נתניהו בתגובה לסלידה הצרפתית מהצהרת טראמפ והוסיף, "אנו מכבדים את ההיסטוריה שלכם ואת בחירותיכם, ואנו יודעים שכידידים, אתם תכבדו את שלנו". עוד הוסיף כי "הכרחי שהשלום ייבנה על בסיס של אמת, על העובדות של העבר ושל ההווה. זאת הדרך היחידה לבנות עתיד מוצלח".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון במסיבת עיתונאים בפריזֿ(אבי אוחיון / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת עמנואל מקרון במסיבת עיתונאים בפריז
ֿ(אבי אוחיון / לע״מ)

בניגוד לעמדת מקרון אמר נתניהו ביחס להצהרת טראמפ כי "הייתה היסטורית וחשובה כל כך לשלום. בשאיפה לשלום קיים כעת מאמץ רציני בארה"ב". והוסיף, "כל מה שאני יכול לומר זה שיש לתת סיכוי לשלום בכך שנעמיד את הדברים על אמיתותם ההיסטורית, שנפתח ההזדמנות לחידוש המשא ומתן, לחידוש יוזמות."

בנושא האיראני, "שורש התוקפנות במזרח התיכון", אמר נתניהו כי ישנה הסכמה עם מקרון והוסיף, "עלינו לעשות מה שנוכל כדי לבלום את איראן". על רקע פעולות התקיפה של חיל האוויר הישראלי במרחב הסורי, עפ"י מקורות זרים, אמר נתניהו כי איראן, "מנסה לבסס עצמה צבאית בכוחות יבשתיים, אוויריים, וימיים בסוריה מתוך המטרה המוצהרת להילחם בישראל ולהשמיד אותה. לא נסבול זאת. אנו מגבים את מילותינו במעשים".

על רקע חשיפת מנהרת הטרור של החמאס סמוך לרצועת עזה אמר נתניהו כי "אנחנו בדרך הנכונה, אנחנו מפתחים טכנולוגיות פורצות דרך שאין בעולם ואנחנו נמשיך בדרך הזאת. המלאכה עדיין לא הסתיימה אבל אין ספק שאנחנו בכיוון הנכון ואנחנו נמשיך בו". נתניהו שלח למאבטח שנפצע בפיגוע הדקירה בירושלים "תקווה להחלמה מלאה" והוסיף, "אנחנו נלחם בטרור הזה, הוא לא דורש סיבה, הסיבה היא הקיום שלנו, עצם היותנו שם ולא סיבה זו או אחרת. אנחנו כבר רואים הרבה שנים בהרבה אירועים ואנחנו נמשיך להילחם בטרור."

ביחס למתקפותיו המתוקשרות של נשיא טורקיה ראג'פ טייפ ארדואן נגד ישראל על רקע הצהרת טראמפ אמר נתניהו כי, "ארדואן לא יטיף לנו שום הטפות. אדם שמפציץ כפרים כורדים בטורקיה, שמשליך עיתונאים לבתי הכלא, שעוזר לאיראן לחמוק מסנקציות בינלאומיות ושמסייע לטרוריסטים לתקוף אזרחים חפים מפשע בעזה ובמקומות אחרים. שיטיף במקום אחר.

היום (שני) צפוי נתניהו לאכול ארוחת בוקר עם שרי החוץ של האיחוד האירופאי, על אף המעמד המיוחד, בו ראש ממשלה ישראלי לא השתתף מאז שנת 1996, צפוי נתניהו להתקל בביקורת חריפה על התנהלות ממשלת ישראל בהקשר הישראלי פלסטיני. נתניהו צפוי גם להפגש עם שרת החוץ של האיחוד, פדריקה מוגריני. בשעות אחה"צ צפוי נתניהו לשוב לישראל.

בחודש יולי השנה, כחודש ומחצית מאז זכה מקרון בחירות לנשיאות צרפת, נפגש האחרון עם נתניהו בפריז והשניים דנו בנושאים האיראני והסכם הפסקת האש הנרקם בסוריה והפלסטיני.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!