דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צרכנות

חנוכה / מהו המחיר המומלץ לצרכן לליטר של שמן זית?

משרד החקלאות מפרסם את המחיר העדכני לליטר שמן בחנויות השונות בישראל ושר החקלאות אריאל בקריאה יוצאת דופן: "מבקש מאזרחי המדינה להשתמש בשמן זית למאכל בחנוכייה"

שמן זית (תמונה באדיבות ענף הזית)
שמן זית (תמונה באדיבות ענף הזית)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

משרד החקלאות מפרסם את המחיר העדכני לצרכן בשנת 2017 לליטר שמן זית למאכל שעליו תווית של "כתית מעולה". המחיר נע בין 38 שקלים בממוצע בחנויות "הדיסקאונט" ל-43 שקלים בממוצע בחנויות "בעיר". המשרד ממליץ לצרכנים לערוך קנייה חכמה ולקנות שמן זית איכותי ישראלי בחנויות במחיר שלא יעלה על 40 שקלים לליטר. לעומת זאת, מחירו הממוצע של שמן למאור בתקופת חג החנוכה בשנת  2016 עמד על כ-14 שקלים לליטר.

שר החקלאות, אורי אריאל הוסיף כי "כיוון שכמות השמן הנדרשת להדלקת נרות חנוכה הינה קטנה ביותר, ובמסגרת ההעדפה לחקלאות ישראלית, אני מבקש מאזרחי המדינה להשתמש בשמן זית המיועד למאכל לחנוכייה ולא בשמן המיועד לתעשייה ולמאור, שהינו שמן זית נחות ובדרך כלל מתוצרת חוץ. כשם שאנשים מסורתיים מקפידים על הידור מצווה בסוכות ובחגי ישראל השונים, כך גם מן הראוי שיהדרו וישתמשו בשמן זית למאכל איכותי ישראלי".

על פי משרד החקלאות, צריכת השמן למאכל המומלצת היא בבקבוק זכוכית כהה או פח בלבד. יש להימנע מאחסונו של השמן במיכל פלסטיק, ולהימנע מחשיפתו לאור, או לאחסונו בטמפרטורה שהיא מעל ל-20 מעלות מכיוון שתנאים אלה עשויים לגרום לקלקולו המהיר, לירידה באיכות השמן ולהעברת חומרי הפלסטיק לשמן, לכן מומלץ לא להניח את בקבוק השמן לאכילה סמוך לכיריים ולתנור האפייה.

המשקעים הקיימים בתחתית שמן הזית, כגון חתיכות פרי, ומוצקים שנשארו מהכבישה אינם קריטריונים לאיכותו של השמן. עם זאת, אורך החיים של שמן עם משקעים יהיה קצר יותר מאשר שמן ללא משקעים, וכתוצאה מכך יתקלקל מהר יותר. על כן מומלץ לקנות שמן שסונן או לסננו בבית. יתר על כן, במשרד החקלאות מדגישים כי לצבעו של השמן אין כל השפעה בהקשר לאיכותו ולטעמו. אנשי המקצוע מסבירים כי ככל שמסיק הזיתים נעשה מוקדם יותר, כך צבעו של השמן יהיה ירוק יותר, וטעמו חריף יותר.

שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם
שר החקלאות אורי אריאל. צילום: מארק ישראל סלם

בנוסף תו תקן חדש יאפשר לצרכן הישראלי לצרוך שמן זית איכותי יותר תוך ידיעת מקורו והקפדה על איכותו. בחודש הבא ייכנס לישראל תקן חדש לשמן זית שישדרג את הנוכחי ויצמיד אותו לתקינה הבינלאומית. בתקן החדש מופיעות בפירוט ובדיוק דרישות האיכות העדכניות המופיעות בכל תקני המסחר הבין לאומיים לשמן זית, למשל קביעת האיכות האורגנולפטית, מה שיאפשר את המלחמה בזיופים מהם מזהיר משרד החקלאות. בכדי למנוע רכישת שמן זית מזוייף, מומלץ לבדוק האם האריזה נושאת את תווית האיכות של ענף הזית במועצת הצמחים, המעידה על איכות השמן ועמידתו בהתאם לקריטריונים המתאימים. ככלל, מומלץ לקנות את השמן במקומות מוסדרים, ועליהם תווית של "כתית מעולה" או "כתית".

לדברי עדי נעלי, מנהל ענף הזית במועצת הצמחים, "הרוויזיה בתקן תוביל למניעה של הטעיית הצרכן בכל הנוגע לשמני זית ברמות שונות תוך שקיפות מלאה: הצגת רמתו של השמן, מקורו של השמן ואיכותו האמיתית של המוצר".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!