דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשבר בטבע

מכה לפריפריה / עובדי 'טבע' בקרית שמונה בקרב חייהם: "מי שצם בכיפור יודע מה עובר עלינו"

העובדים חסמו את הכניסה לאזור התעשייה בעיר ויצאו לצעדת מחאה | יו"ר הוועד מאיר בן אלול: "צעירים פה עוזבים את המקום כי אין להם פה עבודה – אז מה נעשה אנחנו, 200 עובדים בני 40-50?" | ראש העירייה ניסים מלכה: פניתי לשר הכלכלה במטרה לייצר פתרונות תעסוקה מידיים

עובדי טבע מוחים בכניסה למפעלי החברה בקרית שמונה (צילום: דוברות ההסתדרות).
עובדי טבע מוחים בכניסה למפעלי החברה בקרית שמונה (צילום: דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"מי שצם בכיפור יודע מה עובר עלינו. היום לא עובר לנו. אנשים פה בוכים, אנשים יודעים שבלי טבע אין להם מה לעשות פה" אומר יו"ר ועד העובדים במפעל מיגדה בקריית שמונה מאיר בן אלול לדבר ראשון בקול רועד, "מי שמכיר את קריית שמונה יודע שצעירים עוזבים את המקום כי אין להם פה עבודה – אז מה נעשה אנחנו, 200 עובדים בני 40-50? לאן ילכו? איפה יקבלו אותם"?

הבוקר (חמישי) הפגינו מאות מעובדי מפעל טבע-מיגדה בקריית שמונה, כשהם חוסמו את שערי אזור התעשייה הצפוני של העיר, כנגד הפיטורים שמתכננת הנהלת החברה. חלקם נשאו שלטים עליהם נכתב "טבח" המעוצב כסמל חברת "טבע". לאחר מכן יצאו לצעדת מחאה לאורך כביש 99, בליווי יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות יונה פרטוק. במקביל מתוכננת מחאה של עובדי מפעל 'טבע טק' בנאות חובב, בליווי יו"ר מרחב נגב בהסתדרות מאיר בביוף. במקביל נערכת ישיבה מיוחדת של בית נבחרי ההסתדרות בה תאושר שביתה כללית במשק במחאה על הפיטורים.

בן אלול מזהיר שאם מפעל מיגדה ייסגר, הנזק לא יעצור ב-270 עובדיו בלבד. "יש פה עוד מפעל שמייצר לנו חומרים, רימוני פלסט – 80% מהעבודה שלו זה אנחנו – מה הם יעשו? גם שם ילכו עוד 200-300 עובדים. זה יכניס את הצפון לתאונת שרשרת שאנחנו לא יודעים איך יצא ממנה. מה עם עובדי הניקיון? ההסעדה? לאן כל אלה ילכו?".

קריית שמונה, מדגיש בן אלול, היא עיר קטנה. נתוני הלמ"ס מדברים על כ-12 אלף שכירים בלבד, שכ-40% מהם משתכרים שכר מינימום, ושיעור גבוה של מקבלי קצבת אבטלה כבר היום. "אני אומר לך שאם מיגדה תיסגר, תהיה פה אבטלה של למעלה מאלף משפחות".

ראש עיריית קריית שמונה ניסים מלכה הצטרף אף הוא למחאת העובדים. "מדובר על מפעל לייצור ציוד רפואי מתכלה אשר עיקר העובדים בו הינם עובדי ייצור המשתכרים שכר מינימום ולמיטב ידיעתנו פעילותו בשנים האחרונות רווחית, 30 מיליון שקל בשנה, מכאן שלא ברור לנו מדוע בוחרת החברה לפגוע דווקא בפעילותו. מפעל רווחי לא סוגרים" אמר ל'דבר ראשון', והדגיש כי המפעל הוא עוגן תעסוקתי מרכזי בעיר ובאזור. מלכה אמר כי פנה לשר הכלכלה אלי כהן ולמנכ"ל המפעל במטרה לייצר פתרונות תעסוקה מידיים בעיר, בין היתר בארבעה מפעלים חדשים שהוקמו בעיר.

יונה פרטוק, יו"ר מרחב גליל עליון בהסתדרות, ביקר בחריפות את הנהלת טבע. "בעוד שעבור טבע מדובר במשחק של כסף עבור רווח לבעלי המניות – אצלנו זה משחק החיים". הוא מזהיר מ"הרס מוחלט של האזור" וקורא למדינה לקחת אחריות: "עוד פעם שמים את כל הביצים בסל אחד ואחר כך מתפלאים מה קורה. חייבים השקעה, לפתוח מפעלים נוספים ולתת תחושה שהמדינה מעוניינת שהאזור הזה יהיה תעסוקתי ויספק עבודה לכולם".

במקביל, נערכים גם עובדי מפעל 'טבע טק' בנאות חובב, שרק בקיץ האחרון פוטרו עשרות מעובדיו, למחאה. "באר שבע והנגב זה לא תל אביב וגוש דן", אמר לדבר ראשון יו"ר מרחב נגב בהסתדרות מאיר בביוף. "אם יעזו לפטר עובדים בטבע-טק, המשמעות היא קריסה כלכלית של הנגב כולו. הם מדברים על סגירת המפעל בנאות חובב, למעלה מאלף מפוטרים". בביוף מתח ביקורת חריפה על הנהלת החברה ועל המנכ"ל החדש קאר שולץ, שנכנס זה עתה עם מענק חתימה בסך 30 מיליון שקלים רק לפני כחודש – וכעת מוביל תוכנית לפיטורי מחצית מעובדי החברה.

לדברי בביוף, הודעה על פיטורי עובדי טבע-טק תהווה 'הכרזת מלחמה'. "אני לא משחק במילים – אני מתכוון למה שאני אומר. ההסתדרות וועדי העובדים ינהלו מלחמה ללא גבולות, ללא תנאים נגד ההחלטה הנוראית הזאת. נצא לכביש ונלחם – שיביאו את זה בחשבון. שממשלת ישראל תיזהר – אם היא לא תכנס מיד לתמונה, ואם כחלון לא יידרש, ואם ראש הממשלה לא יתפנה מעיסוקיו – תהיה פה רעידת אדמה בנגב. אני מזהיר ומתריע – תפעלו מיד, כדי שלא יעזו לפטר אלפי עובדים בנגב. אם זה יקרה תהיה פה מלחמת עולם".

בן אלול מטיח בה כי נטשה את דרכו של מייסד החברה אלי הורוביץ ז"ל, "הוא תמיד היה אומר לנו שהדגל שלו זה המפעל בקריית שמונה, הוא היה אוהב לבוא לפה – וקראנו על שמו רחוב פה בקריית שמונה. והם נותנים לו עכשיו להתהפך בקבר. זה מה שיש לי להגיד להם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!