דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשבר בטבע

המשבר בטבע / אסון טבע: 14 אלף עובדים יפוטרו, מהם 1,750 בישראל

נתניהו וכחלון יפגשו עם המנכ"ל שולץ בשבוע הבא | גורמים הקשורים בחברה: נכון לעכשיו האתרים בירושלים ובבילינסון יסגרו, בקרית שמונה, אשדוד וכביש 6 ימכרו ובנתניה ופתח תקווה יהיו פיטורים משמעותיים | ההסתדרות הכריזה על שביתת במשק בראשון

עובדי טבע מוחים בכניסה למפעלי החברה בקרית שמונה (צילום: דוברות ההסתדרות).
עובדי טבע מוחים בכניסה למפעלי החברה בקרית שמונה (צילום: דוברות ההסתדרות).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"טבע" תפטר בשנתיים הקרובות 14 אלף עובדים ברחבי העולם, המהווים כרבע מכוח העבודה שלה – כך הודיעה ענקית התרופות אתמול (חמישי). מהודעת החברה לבורסה עולה כי מחצית מהפיטורים צפויים להתבצע עד סוף 2018, ומרביתם בשלושת החודשים הקרובים. באמצעות הפיטורים מתכננת החברה לחסוך כ-3 מיליארד דולר בשנה מבסיס העלויות הכולל של החברה עד 2019.

בהודעת החברה לא נכתב במדויק כמה עובדים בישראל יפוטרו. עם זאת, בצאתו מפגישה עם הנהלת החברה מסר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן כי נמסר לו שהחברה צפויה לפטר 1750 עובדים בישראל, מתוכם 1250 בשנה הבאה ועוד 500 בשנת 2019.

על פי גורמים הקשורים בחברה,  שני אתרי טבע בירושלים יסגרו, וכל אתר אחד היושב בסמוך לביה"ח בילינסון בפתח תקווה, ובו כ-180 עובדים. מפעל מיגדה בקריית שמונה והאתר באשדוד ימכרו, וככל הנראה גם המרלו"ג שנמצא בסמוך לכביש שש.

באתר אביק בנתניה, המהווה חלק ממרכז המחקר הפיתוח, מסתמן כי יהיה קיצוץ משרות ואיחוד תפקידים. באתר הפלנטקס בנתניה יהיו פיטורים, אך ככל הנראה האתר לא יסגר. במטה ההנהלה בפתח תקווה צפויים לפטר כ-560 עובדים.  אתר טבע טק ברמת חובב עבר לפני חודשים אחדים מהלך של רה ארגון, ונראה כי לא יהיו בו קיצוצים נוספים.

שר הכלכלה אלי כהן אמר כי נאמר לו ע"י הנהלת טבע שמפעל 'מיגדה' בקריית שמונה לא ייסגר: "בעקבות הפניות והשיחות עם הנהלת טבע, הודגשה המחויבות שלה לעובדים בכלל ולפריפריה בפרט והיא הוציאה את עובדי הנגב והגליל ממעגל הפיטורים. אנו נמשיך לפעול אל מול החברה לצמצום הפיטורים בשאר האזורים".

נשיא טבע, קאר שולץ (צילום: News Oresund/ flicker)
נשיא טבע, קאר שולץ (צילום: News Oresund/ flicker)

בצאתו מהפגישה עם הנהלת חברת טבע מסר ניסנקורן כי "זה יום קשה לטבע ולתעשייה בישראל. ישבתי עם נציגי ההנהלה, אני חושב שהתכנית שלהם היא מוגזמת". הוא הוסיף כי "המטרה הראשונה היא לצמצם את מספר העובדים שיצטרכו ללכת הביתה, המטרה השנייה היא להציל את האתרים בישראל והמטרה השלישית היא לייצר עתיד לטבע בישראל ועתיד לתעשייה בישראל."

ניסנקורן הוסיף כי השביתה הכללית במשק עליה הוכרז מוקדם יותר הבוקר (חמישי) תתקיים כמתוכנן "ביום ראשון כל האתרים (של חברת טבע) סגורים, ויש שביתת מחאה של סולידריות של כל המשק עם טבע ועם כל התעשייה בישראל."

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח אמש עם יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן בסוגיית חברת טבע, ואמר לו כי יפעל למזער את הפגיעה בעובדים ולמנוע את סגירת המפעל בירושלים. עוד הוסיף נתניהו כי בכוונתו להיפגש בתחילת השבוע הבא עם מנכ״ל חברת טבע על מנת לטפל בנושא. מוקדם יותר שוחח נתניהו גם עם שולץ עצמו וביקש שטבע תמזער ככל שניתן פגיעה בעובדים הישראלים וביחוד בעובדים בפריפריה. מלשכת נתניהו נמסר כי שולץ אמר שיעשה מאמץ עליון לצמצם את הפגיעה בעובדי החברה. עוד נמסר כי רה"מ נתניהו אמר למנכ"ל שעליו לעשות כל שיוכל לשמור על הזהות של טבע כחברה ישראלית, ושולץ הבטיח לרה"מ נתניהו כי כך יהיה.

יו"ר ההסתדרות ניסנקורן במסיבת עיתונאים בנושא הפיטורין בטבע (צילום: פלאש 90)
יו"ר ההסתדרות ניסנקורן במסיבת עיתונאים בנושא הפיטורין בטבע (צילום: פלאש 90)

בהמשך להודעת טבע ובתום הישיבה שנערכה עם יו״ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, מסר דובר ההסתדרות יניב לוי כי "מדובר בשעה קשה לתעשייה הישראלית ולמשק כולו. חברת טבע שנולדה כאן וכרכה את גורלה במדינת ישראל, מעוניינת להתנתק מהמורשת ההיסטורית של מייסדיה, תוך רמיסת הערכים שעליהם הוקמה החברה. ההסתדרות ממשיכה בצעדים הארגוניים כמתוכנן לקראת שביתת הסולידריות ביום א'. אנו מצפים מהנהלת טבע להתעשת ולזכור כי ישראל היא הבית של טבע".

גם שר האוצר משה כחלון הודיע כי ייפגש עם מנכ"ל החברה קאר שולץ שמתוכנן להגיע לישראל בשבוע הבא. ממשרד האוצר נמסר כי השר מבקש לשמוע ממנכ"ל החברה כיצד בכוונתה להתחזק, לצאת מהמשבר ולהמשיך לצמוח בעולם כחברה ישראלית מובילה המעסיקה אלפי עובדים בישראל ולנסות ולצמצם את מספר המפוטרים ככל הניתן.

מפעלי טבע בנתניה (צילום: photobyphm / Shutterstock).
מפעלי טבע בנתניה (צילום: photobyphm / Shutterstock).

כחלון: "מצפה מהחברה שהייתה במשך עשרות שנים סמל ישראלי להצלחה בינלאומית לפעול ביתר שאת בכדי למזער את הפגיעה בעובדים בישראל, בסיס האם של החברה. אני כואב את כאבם של כל עובדת ועובד ביום הקשה הזה. כל אחד מהם הוא  כל עולם ומלואו. ממשלת ישראל תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה על מנת לסייע לכל עובד שימצא את עצמו מחוץ לשוק התעסוקה".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הגיב היום להודעת חברת טבע ואמר כי "מדובר ביום עצוב הן לתעשייה הישראלית והן לעובדיה. שוחחתי עם שר הכלכלה והתעשייה, עם יו"ר ההסתדרות ועם הנהלת החברה ובכוונתנו לנסות ולתת פתרון מיידי ומהיר למפוטרים, כך שימצאו בית חדש בתעשייה הישראלית. הפיטורים הם החלטה עסקית שכפי הנראה מחויבת המציאות אבל אי אפשר להסתיר את העובדה שהמציאות היא עצובה ומדאיגה, הן לתעשייה הישראלית והן לעובדיה". התאחדות התעשיינים  תפתח החל משבוע הבא מרכזי מידע והשמה מרחביים לעובדים המפוטרים.

עוד התייחס ברוש לכוונה להשבית את המשק ביום א': "אני מבין את יו"ר ההסתדרות. עם זאת, אין שום אפקט להשבתת המשק בגלל קבלת ההחלטות בחברת טבע והשבתה כזו תפגע בהכרח בפעילות העסקית, בחברות הישראליות ובעובדיהן".

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני שוחח בשעה האחרונה עם הנהלת 'טבע' ואמר כי "כל עובד הוא עולם ומלואו וצריך להימנע מכמות כה גדולה של מפוטרים, וכן כי "מדובר במגה-אירוע שיפגע באלפי משפחות". עוד אמר ח"כ גפני אמר להנהלת 'טבע' כי הועדה בראשותו תמשיך לעמוד לימינם על מנת לצמצם את כמות המפוטרים. בהודעתו של גפני נמסר כי בהנהלת 'טבע' אמרו לח"כ גפני כי המספרים שפורסמו בתקשורת אינם מדויקים וכי הם מנסים למזער נזקים בנושא סגירת המפעלים ופיטורי העובדים. ח"כ גפני הוסיף כי "ועדת הכספים תקיים דיון נוסף בימים הקרובים, וכי תעשה כל צעד אפשרי כדי שמינימום עובדים ייפגעו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!