דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגשימים חלום מתגייסים לצה"ל

חג חנוכה / להגביר את האור: העמותה שמגייסת אנשים עם מוגבלויות לצה"ל

פרויקט ׳מגשימים חלום מתגייסים לצה״ל׳ מאפשר שילוב של בעלי צרכים מיוחדים בצבא. מנהל הפרויקט: ״זה עושה אותנו כחברה, לחברה טובה יותר, וזה קשור לעובדה שאנחנו הצבא היחיד בעולם שהוא באמת צבא העם״

מגשימים חלום מתגייסים לצה"ל
מגשימים חלום מתגייסים לצה"ל
דוד טברסקי

לפני עשור החליט אליאס בייסרמן, מנהל ׳מגשימים חלום׳, לצאת למהלך פורץ דרך לקידום השוויון בחברה הישראלית – הקמת מרחב בטוח ותומך לבעלי צרכים מיוחדים שיאפשר להם התנדבות בצה"ל, כור ההיתוך הישראלי המעצב אולי יותר מכל את החברה הישראלית. הרעיון היה לאפשר הן לצה"ל והן לבעלי הצרכים המיוחדים את ההזדמנות לקדם חברה טובה ושיוויונית יותר.

'מגשימים חלום מתגייסים לצה"ל' הוא שיתוף פעולה בין משרד הרווחה, האגף למוגבלויות וצה"ל, המאפשר לאנשים עם מוגבלות מגיל 18 עד 25 להתגייס לצה"ל תוך כדי מגורים בהוסטלים מוגנים בקהילה.

בייסרמן עם חלק ממשתתפי הפרויקט
בייסרמן עם חלק ממשתתפי הפרויקט

"אנחנו מכוונים לשלושה סוגי אוכלוסייות של אנשים עם מוגבלות: אנשים עם מוגבלות שכלית התפתחותית, אנשים מוגבלים עם לקות פיזית או התפתחותית המוכרים על ידי האגף לשיקום, ואנשים על הרצף האוטיסטי" מספר בייסרמן לדבר ראשון. "לפני 10 שנים התחלתי לגלגל את הרעיון שאנשים עם מוגבלות יכולים להתנדב לצבא ביומיום ושאפשרי לפתוח מסלולים ייחודיים בצבא עבורם".

בייסרמן עובד כבר עשרים שנה בתור פסיכולוג לאנשים עם צרכים מיוחדים וכחלק מהעבודה שלו איתם הוא הבין שעצם השתתפותם של בעלי צרכים מיוחדים בצבא מאפשרת להם הזמנות להתמקם באופן שוויוני מול שאר החברה ובכך לתרום להערכה העצמית שלהם.

"המחשבה שלי נשענה גם על החוויה האישית שלי בצבא וגם על ההיכרות עם אנשים שהחוויה שלהם בצבא הייתה מכוננת וחיובית ונשארה איתם אחר כך לכל החיים. זה חלק מההוויה הישראלית שלנו לספר על מה עברנו בצבא, כחלק מזיכרון משותף, וזה דבר שנגזל מהם בחברה. מדובר בחוויה גם לבנאדם עם הצרכים המיוחדים וגם למשפחה שמקבלת את הבן או הבת שחוזרים מהצבא עם התיק והמדים. זו חוויה של נורמטיביות ושייכות למדינה שהיא מאוד חשובה. יש כאן מקום שמאפשר לבני אדם להיות מקובלים ושווים זו חוויה מתקנת לכל דבר".

בייסרמן מספר שבבסיס הרעיון שהוא הציע למשרד הרווחה וצה"ל עמד מיזם של פתיחת הוסטלים ייחודים שימוקמו בתוך הקהילה ויאפשרו לאנשים עם צרכים מיוחדים לגור בהם ולהתנדב בצבא. "משרד הרווחה התלהב מאוד מהרעיון וראה אותו באור חיובי, לקח כמה שנים לקבל את כל האישורים הבירוקרטיים, שזה היה אתגר כמובן, והיה צריך לחכות שיעברו התהליכים של המכרזים והאישורים. הבירוקרטיה והרשויות הם האתגר הכי קשה אבל האנשים שפוגשים בשטח פותחים את הידיים והדלתות".

אז איך זה נראה בשטח?

"לפני 6 שנים גיבשנו קבוצה ראשונה ביחד עם מפקד פיקוד העורף בזמנו, אריאל אלמוג, שהיום עובד אתנו" מספר בייסרמן. "הקבוצה מנתה 25 איש ואישה מכל הארץ והיא יצאה לגדנ"ע במחנה צלמון בצפון ומשם הגרעין הראשון יצא לשירות בצה"ל". ההתנדבות לשירות לא פשוטה ודורשת מהמתנדבים לעבור מספר מבחנים ומיונים אשר דורשים מהם מוטיבציה, נחישות והתמדה. עם הגיוס לצה"ל קבוצת המתגייסים עוברת טירונות גדנ"ע ייחודית ולאחר מכן משתבצים החיילים בבסיסים השונים. "החיילים משרתים בשני בסיסים עיקריים, חלק במחנה פיקוד העורף על שם רחבעם זאבי ברמלה-לוד וחלק בבסיס של חיל האוויר בפלמחים".

בזמן השירות החיילים גרים בקומפלקס של וילות המשמשות כהוסטל ממנו הם יוצאים כל בוקר בהסעה מיוחדת לבסיסים, שם הם מעבירים את היום בתפקידים השונים וביניהם תפקידי פקידות, מטבח, בית דפוס, תפקידים לוגיסטיים שונים ועוד. אחה"צ הם חוזרים להוסטל ושם מחכים להם מגוון של פעילויות כגון חוגים, טיפולים וליווי ע"י מטפלים ועו"סים ויציאות לקהילה. "בבסיס יש ליווי של צוות מיוחד שלנו שדואג להם, וגם כשהם חוזרים להוסטל שי צוות גדול של מדריכים ומטפלים שדואג להם 24/7".

"היום יש בפרוייקט 60 איש, חלקם סיימו את המסלול וחזרו הביתה, וחלק נשארו לחיות איתנו בקהילה והם עובדים היום בשוק הפתוח והמוגן שאנחנו מאפשרים להם במגוון עבודות. לפני שישה חודשים עשינו טיול שחרור מיוחד לאיטליה ל-20 חברה שהשתחררו וסיימו את שירותם הצבאי.

מגשימים חלום מתגייסים לצה"ל
מגשימים חלום מתגייסים לצה"ל

לדעת בייסרמן, הפרויקט אותו הקים נושא בשורה לא רק לחיילים עצמם, הנהנים משירות משמעותי, אלא גם לצה"ל ולחברה הישראלית. "זה עושה אותנו כחברה, לחברה טובה יותר. כל חייל שיפגוש אדם עם צרכים מיוחדים יידע לקבל אנשים עם צרכים מיוחדים גם בעתיד. לדעתי זה המקום היחיד בעולם שיש דבר כזה, זה קשור לזה שאנחנו הצבא היחיד בעולם שהוא צבא עם באמת, וזה חלק מהעם. הדברים האלו קשורים מאוד" מסכם בייסרמן.

"אנחנו מאפשרים לחברה הישראלית להתנסות באופן עמוק בקבלה והיכרות עם אנשים שונים. כל חייל שבא במגע על החיילים שלנו זו תרומה מאוד הדדית. המוטיבציה של החיילים הרגילים, ברגע שהם רואים את החיילים שלנו, שעשו כל כך הרבה כדי להתקבל, אז יש מוטיבציה פנימית להשתפר לטובה ואפילו יש פחות בקשות לגימלים".

דווקא בחנוכה, חג מלא בסיפורי גבורה, חשוב לשים לב לגיבורים הפחות אופיינים, אלו שמתמודדים יום יום עם מוגבלות וקשיים ובכל זאת בוחרים לתרום לחברה, וגם להשתלב בתוכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!