דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
23.5°תל אביב
  • 22.9°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 24.0°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 27.6°אילת
  • 25.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

איך ניוטון חיפוש פטנטים עוזרת לכרישים לשגשג ולהצליח?

צילום: ניר שרון
צילום: ניר שרון

אם עקבתם אחר תכנית הכרישים בוודאי שמתם לב שאחת השאלות הראשונות שהם שואלים יזמים היא "האם יש לך פטנט?" ואז "איפה הפטנט הוגש?", "האם יש כבר פטנט מאושר?, או שרק הוגשה בקשה?" וכ'. אחר כך נזרקות לחלל האוויר מילים כמו עבר בחינה, pending, PCT, פרוביז'יונאל…שנשמעים כמו ג'יבריש בלתי מובן לרוב האנשים. במטרה להבין את הדברים לעומקם, פנינו למומחים של ניוטון חיפוש פטנטים , כדי שיעשו סדר במונחים הבסיסיים הללו.

מדוע חשוב לכרישים האם יש/ אין פטנט, האם מדובר בפטנט מאושר או בבקשה והיכן הפטנט נרשם?

לפני שאנחנו מסבירים את המונחים השונים, צריך להבין כמה הגדרות בסיסיות הנוגעות לפטנט.

פטנט הוא זכות משפטית שמדינה מעניקה לממציא (בגבולותיה ולמשך זמן קצוב – ראו להלן) ולפיה לממציא יש את הזכות הבלעדית על שימוש בהמצאה או במילים אחרות אפשרות למנוע מכל אדם או ישות אחרת ליצר, לשווק, לייבא או לעשות כל שימוש אחר בהמצאה מבלי רשותו.

מכאן שפטנט הוא בעל ערך כלכלי ומסחרי עצום – הוא מעניק לממציא בלעדיות וראשוניות ביצור ושיווק של ההמצאה, ויכולת לחסום מתחרים. בשל יתרונות אלה, פטנט מאושר הוא נכס כלכלי עצמאי שיכול להימכר מבלי קשר למוצר עליו הוא מגן (סוגיה שעולה מידי פעם בתכנית על ידי ממציאים שמבקשים השקעה במטרה לרשום פטנט מבלי לייצר ולשווק מוצר ממשי).

חשוב להדגיש שזכות הפטנט תחומה בזמן ומקוםפטנט תקף למשך זמן קצוב (לרוב 20 שנה), אך ורק בגבולות המדינה שהעניקה אותו. בכדי לקבל הגנת פטנט בינלאומית, על היזם/ ממציא להגיש בקשה ולקבל פטנט בכל אחת מהמדינות בהן הוא מעוניין לפעול בנפרד. מכאן ברורה הסיבה לשאלה "איפה הפטנט נרשם", שכן אם הפטנט התקבל רק במדינה אחת, כל אדם אחר יכול ליצרו ולמוכרו בשאר העולם ללא הגבלה, דבר המעניק לו ערך מוגבל. לעומת זאת פטנט שהתקבל בשווקים גדולים כמו ארה"ב, בריטניה ומדינות האיחוד האירופי, מעניק בלעדיות בשווקים אלה ולכן הוא בעל ערך רב.

תהליך רישום פטנט הוא מסע ארוך, מורכב ויקר שיכול להימשך שנים ולעלות מאות אלפי ש"ח ויותר. יותר מכך, רוב בקשות הפטנטים אינן מאושרות ולא הופכות לפטנט, מכאן ההתעקשות של הכרישים לשאול על הסטאטוס המשפטי המדויק של הפטנט – האם הממציא רק הגיש בקשה לפטנט, או שהוא עבר את כל התהליך ויש בידיו פטנט מאושר ותקף (ראו להלן).

מילון הכרישים למושגים בסיסיים בתחום הפטנטים

להלן כמה מושגים חשובים מעולם הפטנטים שחשוב שכל יזם/ ממציא יכיר:

פטנט רשום/ מאושר

פטנט שאושר סופית אחרי שעבר בדיקה ובחינה על-ידי רשות הפטנטים במדינה בה הוגש.

פטנט תקף

פטנט רשום/ מאושר (ראה לעיל), שלא חלפו 20 שנה מיום הגשתו וכל אגרות התחזוקה עליו שולמו (כן, כדי לשמור על פטנט "בחיים" חייבים לשלם עליו אגרות תחזוקה במשך 20 שנה).

בקשת פטנט

מסמך בו מפרט הממציא את המצאתו לפי כללים משפטיים נוקשים, המוגש לרשות הפטנטים לבחינה במטרה להפוך לפטנט רשום/ מאושר.

בחינת פטנט

התהליך שעוברת בקשת פטנט מהרגע בה היא מוגשת עד הרגע בה רשות הפטנטים מחליטה האם לאשרו סופית, או לדחותו סופית. תהליך זה יכול להימשך כמה שנים. חשוב לזכור כי רוב הבקשות נדחות, וגם אלה שהופכות לפטנט מאושר, עוברות בדרך תהליך של ערעורים ושינויים עד שהן מתקבלות.

פנדינג (pending)

נמצא בהליך בחינה. כלומר אם ממציא אומר שהמצאותו היא patent pending – הוא מתכוון לכך שהוא הגיש בקשת פטנט שנבחנת כרגע.

פרוביז'יונאל (provisional)

בקשת פטנט ארעית. מסלול הקיים כרגע רק בארה"ב (בקרוב בישראל), לפיו הממציא מגיש בקשה כללית שאינה נבחנת ואינה מתפרסמת. בסוף השנה על הממציא להגיש בקשת פטנט מסודרת.

פי.סי.טי (PCT) – מנגנון הגשה שמאפשר לממציא להגיש בקשה במדינה אחת בשלב ראשון, ואז לקבל ארכה של 30 חודשים עד שעליו להגיש בקשות לאומיות בכל מדינה (לעומת 12 חודשים מרגע הבקשה הראשונה, במידה והוא בוחר להגיש בכל מדינה בנפרד). חשוב להדגיש כי לא מדובר ב"פטנט בינלאומי" אלא במנגנון הגשה בלבד. בסופו של יום על הממציא להגיש בקשת פטנט נפרדת בכל מדינה בה הוא רוצה לפעול, על כל המשתמע מכך (תרגומים, אגרות וכ')

ידע הוא כוח

חשוב לזכור, פטנט הוא נכס בעל ערך עצום שיסייע לכם לממש את המיזם שלכם (משלב גיוס הכספים עד לייצור ושיווק המוצר), אולם הדרך לפטנט מאושר, היא תהליך ממושך וסבוך, הכרוך במשאבים רבים של זמן אנרגיה וכסף. לפני שקופצים למים, חשוב לבצע חיפוש פטנטים מקצועי ואיכותי, שיחסוך זמן וכסף ויותר מכל ימקסם את הסיכוי שלכם לקבל הגנת פטנט איכותית ורחבה ככל האפשר.

מוגש מטעם ניוטון חיפוש פטנטים

 

חברת ניוטון חיפוש פטנטים בע"מ הוקמה ב-2004 ,ניוטון התבססה כחברת חיפוש הפטנטים הגדולה, המנוסה והוותיקה בישראל. באמצעות החברה האירופית שלה (AB Patentest) היא מפעילה סניפים בשוודיה ובאנגליה ובאמצעות החברה האמריקנית שלה (.Inc Patentest) היא מפעילה סניף באטלנטה, ארה"ב.

בעונה החדשה של הכרישים הפקת התוכנית נעזרה בדוחות ניוטון לבחינת המיזמים המוצגים בתכנית. הפטנטים שבדקנו העונה מדהימים, היזמים יציגו מיזמים מפתיעים, והעסקאות עם הכרישים הולכות להיות מטורפות.

מזמינים אתכם לקרוא את הכתבה עלינו במאקו: "האם הגשת פטנט מספיקה בכדי לשכנע את הכרישים שההמצאה ייחודית ומקורית? מומחים בחברת ניוטון חיפוש פטנטים שמשמשת כחברת ייעוץ ובין היתר ערכה בדיקות מקדימות להיתכנות היוזמות בתכנית עונים"

 

אתר: www.new-tone.co.il

טלפון: 09-7401930

מייל: info@new-tone.co.il

 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!