דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

אילון כסיף, קמפוס פאס: "מלחמת הדרכונים הפורטוגליים בעיצומה"

(קרדיט: pexels)
(קרדיט: pexels)

בתקופה האחרונה מתרבים הקולות בממשלת פורטוגל הקוראים לביטול סעיף בחוק, המאפשר לצאצאיהם של מגורשי ספרד לקבל אזרחות במדינה. מה כל זה אומר? אילון כסיף מחברת קמפוס פאס עם התשובות.

ביום שישי האחרון, 8 ליולי 2022, ניסתה המפלגה הקומוניסטית בממשלת פורטוגל (PCP) לבטל לחלוטין את הסעיף בחוק האזרחות, המקנה אזרחות פורטוגלית ליהודים צאצאי גירוש ספרד. זו לא פעם ראשונה, או ככל הנראה אחרונה, בה מנסים גורמים שונים בממשלת פורטוגל לבטל את ההטבה הזו, שניתנת כבר החל מ-2015.

למרבה המזל, כל הסיעות בפרלמנט הפורטוגלי דחו את בקשתה של מפלגת הPCP פה אחד (למעט המפלגה הקומוניסטית, כמובן). "חוק השבות" של יהודי ספרד ופורטוגל ימשיך להתקיים, אבל במקביל יימשכו גם הדיונים במטרה להגיע למתווה הגיוני ומוסכם על כולם; מתווה שיכבד הן את המדינה והן את הזכאים לקבלת אזרחות.

כמה זכאים נותרו נכון להיום? העיתון הפורטוגלי Diario de Noticias מציין כי בין ה-1 במרץ 2015 וה-31 בדצמבר 2021, אושרו 56,685 בקשות אזרחות על בסיס שיוך לצאצאי המגורשים. זאת מתוך סך של 137,087 בקשות שהוגשו לממשלה; מתוכן רק 300 נדחו – מה שמותיר על כנן 80,102 בקשות ממתינות נכון לעכשיו.

על כך יש להוסיף עוד אלפי בקשות נוספות מהשנה הנוכחית, לצד בקשות עתידיות שיזרמו בקצב מהיר מבעבר, בשל ההגבלות החדשות.

הדרישות החדשות כבר בפתח

אם נניח לרגע בצד את ניסיון המחטף לביטול חוק השבות של יהודי ספרד, כאן המקום להזכיר שמגבלות חדשות ממילא כבר נוספו לתהליך הקיים. עם זאת – חשוב לציין שדרישות חדשות אלו תקפות רק לגבי תיקים חדשים, ולא רטרואקטיבית לגבי תיקים שכבר נפתחו ונמצאים בתהליך (ראו נתונים שצוינו קודם). כמו כן, מי שכבר קיבל אזרחות פורטוגלית – יכול לבקש אזרחות גם עבור בני זוג וילדים, ללא המגבלות החדשות.

מהן הדרישות החדשות? החל מאפריל 2022 נדרשים מבקשי אזרחות להוכיח קשר היסטורי לצאצאי המגורשים ולתרבות הספרדית / פורטוגלית. כמו כן החל מספטמבר 2022, דרישה נוספת עומדת להיכנס לפועל – הוכחת קשר עכשווי לפורטוגל (ולא רק היסטורי).

קשר עכשווי זה ניתן להוכחה, לפי ההנחיות החדשות, באמצעות אחד או יותר משלוש דרישות: קבלת זכויות בירושה על נכס מקרקעין בפורטוגל; קבלת ירושה כספית או הונית אחרת בפורטוגל; וכן קיום נסיעות תכופות למדינה לאורך שנים (שהיא הדרישה הכי פחות מובנת מבין השלוש, יש לציין).

מי שימהר להגיש בקשות עד 31 באוגוסט 2022 (אוטוטו במונחים שלנו), יזכה לתהליך קבלת אזרחות כפי שהיה עד כה. לעומת זאת – בקשות שיוגשו החל מ-1 בספטמבר ואילך, יטופלו לפי הדרישות החדשות והמחמירות יותר.

שינויים חדשים אלו דורשים הבנה מעמיקה יותר של ההליכים, לצד קיום קשרים מקצועיים עם הקהילות היהודיות שמספקות את האישורים הראשוניים. בשל כך מומלץ מאוד לעבוד עם גורם מקצועי המכיר את החוקים והנהלים על בוריים, בדגש על עורך דין פורטוגלי דובר השפה, שבקיא גם בהתנהלות מול הבירוקרטיה המקומית.

תמיכה גורפת בחוק

כל הדרישות החדשות והמגבילות הללו, לא מפריעות למפלגה הקומוניסטית בפורטוגל לדרוש את ביטול חוק לחלוטין. גם הלך הרוח הציבורי בפורטוגל בחלקו מחזק את הדרישה הזו, לצד מקרים מצערים נוספים שפורסמו בחודשים האחרונים בהקשר לקהילת יהודי פורטו, רומן אברמוביץ' ואחרים.

עם זאת, התמיכה פה אחד שהתרחשה לאחרונה בפרלמנט הפורטוגלימעידה על הכרת המדינה בחשיבותו של החוק. הרוב השפוי תומך במתן ההטבה החשובה הזו לצאצאי המגורשים, גם אם ייעשה הדבר בתנאים מגבילים יותר בהשוואה לעבר.

אלו הן חדשות טובות בהחלט לכל מי שרוצה לקבל אזרחות אירופאית, אבל לשם כך חובה למהר ולהגיש את הבקשה עד ה-31 באוגוסט 2022.

להבטחת זכאותכם לדרכון הפורטוגלי, פנו לעו"ד נונו בטיסטה בקמפוס פאס ישראל: https://campuspas.com

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!