דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
24.0°תל אביב
  • 22.8°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 36.5°אילת
  • 29.2°טבריה
  • 20.7°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תוכן מקודם

משען / טיפים שימושיים להתמודדות עם איומים מהצד השני של קווי התקשורת

נוכלים בטלפון ובאינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
נוכלים בטלפון ובאינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

לאורך העשורים האחרונים, נחשפנו לאינספור מקרים שבהם נוכלים חסרי מצפון הצליחו לחדור לבתיהם של קשישים בתואנות כאלו ואחרות ולגנוב את כספם הדל באין מפריע. כך לדוגמה, לפני מספר שנים נעצר תושב המרכז, לאחר שסחט עשרות קשישים עת התחזה לעובד של חברת החשמל. העבריין המורשע נהג ללוות את הקשיש לדירתו ולטעון כי ישנו חוב ישן שעליו לשלם בדחיפות. לאחר שהקורבן התורן היה מעביר לידיו את התשלום במזומן, נהג לומר שעליו להביא ציוד מסוים מהרכב ופשוט נעלם לבלי שוב.

אחד היתרונות הברורים הגלומים במעבר למגורים במסגרת של בית אבות או דיור מוגן, בא לידי ביטוי בכך שמקרים עגומים ומצערים מעין אלה פשוט לא יכולים להתרחש. סידורי האבטחה של בתי אבות ובתי דיור מוגן מונעים כל אפשרות מגורמים שליליים שכאלה להטריד את הדיירים ועל כך יש לברך. הצרה היא, שהנוכלים המודרניים מצאו דרכים חדשות לנצל את האוכלוסייה הקשישה, אך החדשות הטובות הן, שגם מפניהן ניתן להתגונן. במאמר שלפניכם ריכזנו צרור עצות וטיפים שימושיים, שיסייעו לכם להתמודד בהצלחה עם האיומים המסתתרים בצד השני של קווי התקשורת.

לא להלחץ

זהות המתקשר

הכלל הבסיסי ביותר שיש לפעול לפיו, על מנת למזער את הסיכוי להעברת כספים לנוכלים, הוא שאין להעביר כספים או פרטי חשבון, כרטיס אשראי, כתובת וכיו"ב, לגורם שאינו מזוהה. אחת הדרכים שבהן מנסים הנוכלים ליצור אמון בקורבנות הפוטנציאליים שלהם היא על ידי התחזות לנציגים של חברה מוכרת כמו בדוגמה שהזכרנו לעיל, שבה הנוכל התחזה לעובד של חברת החשמל.

בדיוק באותו אופן, ייתכן שהנוכל יציג את עצמו כנציג של חברה עולמית, מצליחה ומשגשגת, המחזיקה במאות סניפים בכל הארץ. אין זה מן הנמנע שהנוכל ינסה לגרום לכם להרגיש לא נעים בשל העובדה שטרם נחשפתם לחברה המצליחה והמפורסמת.

ישנם גם נוכלים שינסו ליצור בכם אמון על ידי כך שיטענו שכבר עבדתם בעבר עם החברה שהם מייצגים. ניתן לעשות זאת במגוון רחב של דרכים כשבין היתר ישנו סיכוי לא רע שהנוכל יגיד לכם שמספר כרטיס האשראי שלכם מתחיל בספרות 4580. שימו לב – כל מספרי כרטיסי האשראי של ויזה מתחילים בספרות 4580, בדיוק כפי שכל המספרים של כרטיסי האשראי של מסטרקרד מתחילים בספרות 3655 או 3755. למרבה הצער, רבים נופלים בפח ומאמינים באמת ובתמים כי אם לאדם מעברו השני של הקו יש ידע סודי הנוגע לארבע הספרות הראשונות של הכרטיס, הרי שאין שום מניעה מלספק לו גם את יתר הספרות.

הדרך מכאן ועד לעוקץ של אלפי, עשרות אלפי ואף מאות אלפי שקלים, קצרה ביותר. אי לכך, עשו לכם כלל – קבלו מהאדם שמשוחח עמכם (או מהאדם ששלח לכם מייל) את הפרטים האישיים שלו ואת פרטי ההתקשרות עמו ובקשו ממנו להמתין בסבלנות למועד מאוחר יותר, עד לבירור זהותו באופן ודאי. את הבירור ניתן כמובן להטיל על אחד הילדים ולא יקרה מאום אם אותו גורם לא מוכר, ימתין בסבלנות גם שבוע או שבועיים.

לחצים ואיומים

הנוכל הממוצע יודע שכאשר מפעילים על אדם מן השורה לחץ, הוא נוטה לפעול בצורה שונה מזו שהיה בוחר בה באופן שגרתי. לפיכך נוכלים ורמאים רבים נוקטים בטקטיקות של הפחדה, איומים והפעלת לחץ. בהקשר זה המסר אחד הוא – אם האדם שמתקשר עמכם דרך האינטרנט או באופן טלפוני מדווח על כך שהוא נמצא במצוקה בוערת ושאתם היחידים שיכולים לעזור לו, קחו נשימה עמוקה ונסו לחשוב האם יש בכך שמץ של היגיון.

אם הוא טוען שאתם חייבים לשלם לו חוב ישן וכי יש לכם רק שעה אחת לשלם אותו, אחרת ינתקו לכם את אספקת המים או את החשמל, נסו לשאול אותו האם הוא חושב שנולדתם אתמול. ישנם קשישים רבים שדיווחו לאחר שנעקצו בצורה כזו או אחרת, כי היו בטוחים שלכל היותר, יגבו מהם כמה מאות שקלים ושבזה ייגמר הסיפור. כל מה שרצו להשיג בהעברת פרטי האשראי זה מעט שקט נפשי ושיפסיקו להטריד אותם.

מה שהם לא לקחו בחשבון זה שברגע שהפרטים נמסרו לגורם המאיים, רוב הסיכויים שהכספים לא יועברו באופן חד פעמי, אלא מתמשך. נכון, זה לא מנומס ובהחלט לא מאפיין אדם עם דרך ארץ, אבל אם אדם שאתם לא מכירים מתקשר אליכם ומפעיל עליכם לחץ בצורה מוגזמת, לא נותן לכם להשחיל מילה במהלך השיחה ומנסה להציג תמונה לפיה הזמן פועל לרעתכם וכל דקה שלא תעבירו לו מידע בנקאי או כספים עלולה להיות הרת אסון, אל תהססו לנתק את השיחה בעודה באיבה.

כל התנהלות שכזו צריכה להדליק אצלכם לא נורה אדומה אחת, אלא עשרות נורות אדומות ובנוסף, להפעיל את פעמוני האזעקה.

ישנם אף נוכלים מסוכנים במיוחד, שינסו לשכנע אתכם שאחד מהילדים שלכם זקוק לכסף באופן מידי או חלילה זקוק לניתוח יקר, שכן הוא נפצע בתאונה בזמן שהות בחו"ל. מדובר על טקטיקות מוכרות ונפוצות. גם במקרים האלו – קחו נשימה עמוקה, הסדירו את פעילות הלב, בקשו מהמתקשר או מאותו אדם אנונימי ואלמוני ששלח את המייל, שימסור לכם את הפרטים האישיים ואת פרטי ההתקשרות שלו ולאחר מכן התחילו לברר עד כמה נכונים הדברים.

את הבירורים תוכלו לעשות בסיוע הצוות המקצועי הפועל במסגרת הדיור המוגן או בית האבות וכמובן שגם בעזרת חברים, קולגות ובני משפחה שאתם סומכים עליהם בעיניים עצומות.

לא לנדב מידע

״הפרס הגדול״

אין אדם שלא רוצה להאמין שביום בהיר אחד, יתבשר לו שזכה בפרס הגדול, בהגרלה שמעולם לא נרשם אליה. עובדה זו ידועה היטב לנוכלים המודרניים ולפיכך אל תתפלאו אם על גבי מסך המחשב תופיע ביום בהיר מודעה מנצנצת ומרצדת, לפיה זכיתם בפרס ענק, למשל בעקבות זה שהייתם הגולש המיליון שנכנס לאתר כזה או אחר. סוג כזה של הודעות צבעוניות לרוב ילווה בתנאי אחד קטן: כל שעליכם לעשות על מנת שהכסף יוזרם לחשבון שלכם, זה לספק את פרטי החשבון, את מספר הסניף ואם אפשר גם את מספר כרטיס האשראי.

אם אכן זכיתם בפרס כספי גדול, הרשו לנו לברך אתכם, אבל רגע לפני שאתם ממהרים למסור את פרטי האשראי או את מספר חשבון הבנק שלכם, הרשו לנו להפנות אתכם לכלל הבסיסי והחשוב ביותר: לא מוסרים פרטים סודיים לגורם בלתי מזוהה.

הודו למי שצריך על ההזדמנות ובקשו ממנו את פרטי ההתקשרות ואת כל הפרטים האישיים שלו. לאחר מכן, בקשו מאותם אנשים שאתם סומכים עליהם בעיניים עצומות שיברר מי בדיוק עומד מאחורי הזכייה הגדולה. הרשו לנו לעדכן אתכם בדבר מה הקשור לנושא זה, אם אתם עושים בימים אלה את צעדיכם הראשונים בעולם המקוון: עם הזמן תגלו שאתם הזוכים הגדולים בתחרויות רבות מספור…

מידע מהבנק

חשוב ביותר לבקש מפקיד הבנק שמטפל בכם, ליידע אתכם בכל מקרה של תנועה חריגה בחשבון או העברה של כסף לגורם לא מזוהה. אנחנו מרשים לעצמנו להאמין שההתנהלות השגרתית שלכם בכל הקשור לכספים מחושבת ושקולה וכי התנועות בחשבון מתנהלות בדרך כלל באופן קבוע וכמעט ידוע מראש. הבנקים הישראליים מציעים כיום ללקוחותיהם להצטרף לשירות מיוחד שבו כל תנועה חריגה מדווחת ללקוח באופן מידי. כמו כן ניתן כיום לקבל מסרון (SMS) כל אימת שמבוצע חיוב בכרטיס האשראי. מומלץ להתעניין בנושא.

חשוב להכיר

דע את האויב

כעת ברצוננו להזכיר כמה דוגמאות למעשי נוכלות קלאסיים שחשוב להכיר:

  • "העבירו לנו סכום קטן של כסף, כדי לקבל הרבה מאוד כסף" – מדווחים לכם שקיבלתם ירושה מקרוב משפחה שהלך לעולמו וכל שעליכם לעשות כדי לזכות בכספים המגיעים לכם, זה להעביר סכום קטן של כסף לגורם כזה או אחר. אם הציעו לכם הצעה שנדמית פנטסטית מכדי להתקיים במציאות, רוב הסיכויים שהיא אכן כזו.
  • מבקשים מכם לעדכן את הפרטים הסודיים שלכם – הנוכל יתחזה לאתר מכירות ברשת, לבנק שלכם, לחברת האשראי או לכל גורם אחר ופשוט יבקש מכם להקליד את הנתונים שלכם כדי לעדכן אותם במערכת. נוכלות שכזו שכיחה מאוד גם ברשת וגם בטלפון.
  • צדקה וחסד – ישנם נוכלים שיפנו ללב שלכם ויבקשו מכם להעביר סכום קבוע לאגודה מסוימת, לארגון צדקה, לילד חולה או לכל גוף שהוא הזקוק לעזרתכם. מיותר לציין שהאגודה לא עוסקת בצדקה, שלילד החולה אין שום קשר לארגון ושהעזרה שלכם מיועדת לנפח את חשבון הבנק של הנוכל שיצר אתכם קשר ותו לא.
  • מכירה של מוצרים זולים – חברות ישראליות המתמחות בעושק וגניבה, יציעו לכם להצטרף כלקוחות כבוד וליהנות ממגוון הנחות ברכישת מוצרים שונים כמו קומקום חשמלי, סירים ובגדים. מדובר במוצרים מאיכות ירודה שאתם לא זקוקים להם, אבל ההזדמנות לרכוש אותם תוצג לכם ככזו שלא תחזור עוד. שימו לב לשיטות שיווק אגרסיביות במיוחד בטלפון ואל תהססו לנתק את השיחה בכל שלב שבו אתם מרגישים שאין לכם יכולת לחשוב עוד בהיגיון.

השורה התחתונה

לאור כל הכתוב לעיל, מובן שלא ניתן עוד להתייחס למיילים או שיחות טלפון מגורמים לא מוכרים בבחינת "כבדהו וחשדהו". למעשה הדרך הנכונה יותר שבה מומלץ להתייחס לגורמים השונים היא "חשדהו וחשדהו". מדי שנה קשישים בכל רחבי העולם נופלים קורבן לרמאים ונוכלים, המנצלים את טוב לבם ואין שום סיבה בעולם שתצטרפו אליהם: אל תיכנעו ללחצים ואיומים, היעזרו בבני משפחה שאתם סומכים עליהם בעיניים עצומות וזכרו להפעיל שיקול דעת. כך ורק כך תוכלו למזער את הסיכוי שתפלו קורבן למזימות של אנשים חסרי מוסר.

למידע נוסף לחצו כאן


כתבה זו הינה להעשרה בלבד ואין לראות בה המלצה מטעם משען

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!